אלכסנדרו מאנדי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלכסנדרו מאנדי
Alexandru Mandy
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 9 באוגוסט 1914
קראיובה, רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 10 באוקטובר 2005 (בגיל 91) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית העלמין הספרדי של בוקרשט עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות רומניה, ממלכת רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת רומנית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלכסנדרו מאנדירומנית: Alexandru Mandy;‏ 9 באוגוסט 191410 באוקטובר 2005) היה מלחין ומשורר יהודי-רומני. היה רוקח בהכשרתו.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלכסנדר מאנדי נולד בקראיובה, בשם ארמאן אברם פנחס Armand Abram Penchas. הוא למד בשנים 1935 - 1940 למד בפקולטה לרוקחות של אוניברסיטת בוקרשט. בתקופת שואת יהודי רומניה נלקח לעבודת כפייה ובהמשך הוגלה לטרנסניסטריה.

את פעילותו המוזיקלית התחיל ב-1940 בקראיובה עם יצירה בשתי מערכות בשם Pour vous Madame, על פי ליברית של אלכסנדרו אסאן (Alexandru Assan). שיתוף הפעולה בין השניים נמשך ביצירה "האור 1946" Lumina 1946 ו"האור 1947" Lumina 1947. את כניסתו לעולם המוזיקה הקלה עשה ב-1950 עם "לילה לבן" על פי שיר של אאוג'ן מיראה Eugen Mirea ובביצועה של ג'יג'י מרגה Gigi Marga. הצלחתו הגדולה הגיעה עשר שנים מאוחר יותר עם השיר "זמר הרוח". הוא חיבר שירים למנגינות של מלחינים אחרים, אך ברוב שיריו כתב את המוזיקה בעצמו. השירים שלו בוצעו בעיקר על ידי: מיכאלה מיכאי, סרג'יו צ'יויו, קורנל קונסטנטיניו, דוינה ספטרו, ליאנה לונגו, לומיניצה דוברסקו, מיראבלה דאואר וקורינה קיריאק.

בגיל עשרים, בחוג הספרותי של אלנה פאראגו, הכיר מאנדי את ברנקושי ומאוחר יותר הקדיש שירים לחלק מפסליו הנודעים וביניהם: "הטור האינסוף", "שער הנשיקה" ו"שולחן הדומייה". את השיר "קולך" כתב כמחווה למאריה טנאסה.

ב-1996, בהוצאה הרומנית "Hasefer", פורסמה האסופה "Cântece ale unor compozitori evrei din România" (שירים של מלחינים יהודים ברומניה), שכללה חמש מיצירותיו, שני שירים שכתב למוזיקה של מישו ינקו ושלוש יצירות אחרות בהן כתב גם את המוזיקה ובהן "ירוסלים", יצירה שהוקדשה לקורבנות הישראלים של טבח הספורטאים באולימפיאדת מינכן.

לאחר מותו נטמן בבית העלמין הספרדי של בוקרשט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אלכסנדרו מאנדי, באתר Discogs (באנגלית)
  • Alexandru Mandy, מאמר שפורסם ב 27 בנובמבר 2005 בכתב העת Observatorul (המשקיף)