אלכסנדר אשל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלכסנדר אשל
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 2 באוגוסט 1947 (בן 76)
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות צבא הגנה לישראל
דרגה רב-סרן  רב-סרן
תפקידים בשירות
  • רופא גדודי
פעולות ומבצעים
מלחמת יום הכיפורים  מלחמת יום הכיפורים
עיטורים
צל"ש הרמטכ"ל  צל"ש הרמטכ"ל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלכסנדר אשל (נולד ב-2 באוגוסט 1947) הוא רופא גינקולוג ישראלי. הוא בעל ציון לשבח מטעם הרמטכ"ל על פעולתו כרופא צבאי בזירת הצפון במהלך מלחמת יום הכיפורים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אשל למד רפואה באוניברסיטה העברית בירושלים במסגרת העתודה האקדמית. בשנת 1973 הוסמך כרופא ובחודש יוני באותה שנה הוצב לשמש כרופא גדודי בגדוד 77.

עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים נמצאה החטיבה בצפון רמת הגולן שם בלמה מתקפות סוריות. אשל הפעיל תחנת איסוף גדודית מאחורי הקו הקדמי של גדודו תחת הפגזות ארטילריות. הוא וטיפל בעשרות נפגעים אגב פתרון בעיות רפואיות ולוגיסטיות מרובות. בין היתר הגיע עם חיילי התאג"ד לעמדות הקדמיות של הגדוד כדי לאסוף נפגעים וטיפל גם בזיהוי ובפינוי חללים[1]. פעולתו של אשל במלחמה תוארה בהרחבה בספרו של מפקד הגדוד אביגדור קהלני עז 77.

ב-9 באוקטובר, בשיאו של קרב הבלימה, נקרא אשל לטפל בפצוע קשה, רס"ן יונתן טל, שריונאי אשר נפגע בלסתו ודרכי הנשימה העליונות שלו נחסמו. אשל החליט לבצע בפצוע ניתוח פיום קנה דחוף, ניתוח שאותו לא ערך מעולם:

...אלכס וצוות החובשים גחנו על הפצוע, שיום קודם לכן עזרו לו להגיע לעמדות שלי. הלסת שלו הייתה שסועה והוא נשם בקושי. יונה הספיק למלמל: "אני נחנק", ונראה שעוד מספר שניות יפסיק לנשום. "נעשה טרכיאוטומיה במהירות", צעק אלכס לעבר החובשים. סאס, סמל המרפאה, הביא במהירות את תרמיל המכשירים והחל להגישם לרופא. אלכס היה במתח עצום. כל שנייה פירושה חיים או מוות. יונה הפסיק לנשום. הרופא החל לחתוך את העור אך הוא מיאן להיחתך, אם מפני שהסכין לא הייתה מספיק חדה, ואם בגלל היסוסים של הרגע האחרון אם לחתוך או לא לחתוך. לפתע החל יונה להשתולל. היו אלה פרפורי נשימה אחרונים מחמת החנק. החובש אגמון אחז בחזקה ביונה, ואלכס המשיך בזהירות לחתוך את קנה הנשימה, כל תזוזה קטנה יכלה לגרום לפגיעה בכלי הדם. לאחר דקה ארוכה כנצח נחתך הקנה. אלכס ניסה להחדיר לתוך הקנה צינורית לצורך הנשמה, וזו נכנסה בקושי רב. קול שריקת האוויר שחדר לתוך הקנה היה חזק כל כך עד שהיה ברור לכל הסובבים שהניתוח הצליח. לא נותר אלא לתפור את המקום ולפנות את הפצוע. ד"ר אלכס קם ממקומו לאחר הניתוח וידיו החלו לרעוד. "מה אתה רועד עכשיו?" קרא לעברו סאס. "הרי זה הצליח". אלכס לא האמין שאכן יונה חי. מסביב התפוצצו פגזים, אך הצוות שסיים את הניתוח לא חש בהם.[2]

לאחר המלחמה צוין אשל לשבח על ידי הרמטכ"ל על פעולתו במהלכה.

בשירותו הצבאי הגיע אשל לדרגת רב-סרן. לימים התמחה בגינקולוגיה ובהפריה חוץ גופית ועבד כרופא בכיר במרכז הרפואי איכילוב בתל אביב.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ במהלך לחימת הגדוד ברמת הגולן נהרגו 12 מחייליו, רובם בימי הלחימה הראשונים.
  2. ^ אביגדור קהלני, עז 77, שוקן, תשל"ו, עמ' 117.