אלכסנדר בוריסוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלכסנדר בוריסוב
Александр Алексеевич Борисов
לידה 2 בנובמבר 1866 (יוליאני)
בפסקה זו רשומה אחת נוספת שטרם תורגמה, רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 17 באוגוסט 1934 (בגיל 67)
Krasnoborsk, רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה מחוז ארכנגלסק עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • האקדמיה הקיסרית לאמנויות
  • Imperial Society for the Encouragement of the Arts עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות Glaciers, Kara Sea עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה עיטור ולדימיר הקדוש, דרגה 4
לגיון הכבוד עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלכסנדר בוריסוברוסית: Александр Борисов;‏ 14 בנובמבר 186617 באוגוסט 1934) היה צייר רוסי מפורסם בציורי נופים ארקטיים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בוריסוב נולד בכפר בצפון רוסיה, הממוקם במחוז ארכנגלסק. הוא היה אחד מארבעה ילדים במשפחת האיכרים של אלכסי יגורוביץ' בוריסוב ומטריונה נזרובנה בוריסובה.[1] בזמן התבגרותו בילה במנזר סולובצקי בים הלבן, שם למד ציור אייקונים. בשנת 1886, הוא השיג מלגה להמשך לימודיו בבית הספר לאמנות בסנט פטרסבורג. בשנת 1888[2] הוא נרשם כסטודנט לאקדמיה האימפריאלית לאמנויות. בוריסוב למד אצל ציירי הנוף איוואן שישקין וארכיפ קוינג'י וסיים את לימודיו בשנת 1892. באקדמיה החליט להקדיש את הקריירה שלו לציור נופים ארקטיים. בוריסוב היה חלוץ הז'אנר הזה.

ב-1894 הוא ליווה את שר האוצר, סרגיי וויטה, לחצי האי קולה. ב-1896 נסע בוריסוב לחופי הים הלבן וים ברנץ, ולאחר מכן הצטרף למשלחת מדעית לביקור בנובאיה זמליה. במהלך המשלחת הזו הוא הכיר את אנשי ננט המקומיים, שלימדו אותו כישורי הישרדות ושימוש בכלבי מזחלות.[3] ב-1887 ערך תערוכה של עבודותיו שצוירו במהלך מסעות אלה. התערוכה זכתה לשבחים ממבקרי האמנות ואמנים עמיתים, כולל איליה רפין, וכמה יצירות של בוריסוב נקנו על ידי סרגיי טרטיאקוב עבור אוסף האמנות שלו שהפך מאוחר יותר לגלריה טרטיאקוב.

בשנת 1900 ארגן בוריסוב את המשלחת הארקטית השלישית והאחרונה שלו, במהלכה בילה חורף בנובה זמליה וחקר את החוף המזרחי של האיים. הוא הכין מפה טופוגרפית של נובאיה זמליה, ביצע תצפיות מטאורולוגיות, ואסף דגימות של מינרלים, צמחים ובעלי חיים. ב-1901 חזר ליבשת רוסיה. הציורים של בוריסוב שנוצרו במהלך המשלחת הוצגו בסנט פטרסבורג בין השנים 1900–1905. האמן נסע גם לאירופה (אוסטריה, גרמניה, צרפת ובריטניה) עם תערוכותיו, ובשנת 1908 נסע לארצות הברית.

ב-1909 קנה בוריסוב בית בכפר קטן, קרוב לקרסנובורסק. הוא בילה את רוב זמנו בבית עד מותו בשנת 1934. בשנות ה-90, הפיק בוריסוב סדרה של נופים של אזורים קרובים לדווינה הצפונית. ציורים אלה הוצגו בתערוכה האישית שלו בסנט פטרסבורג ב-1914 וזכו לשבחים בדרך כלל על ידי מבקרי האמנות. בשנות ה-1900 וה-1910, הוא פרסם מספר ספרים שכללו את תיאוריו על מסעות הקוטב הצפוני ורעיונותיו על בניית כלכלת הצפון הרוסי.[4] בוריסוב היה חסיד בניית מסילת רכבת שתקשר את נמלי חצי האי קולה לאורך כל השנה עם גדות נהר אוב, והוא מימן בעצמו משלחת מחקר שהתקיימה. ב-1915 וב-1916. (מסילת הברזל נבנתה הרבה יותר מאוחר ולא התבססה על תוצאות המשלחת של בוריסוב).

בוריסוב נפטר בשנת 1934 בביתו בכפר.[5]

חצי אי בחוף המזרחי של האי סברני של נובאיה זמליה נקרא חצי האי בוריסוב. על שמו נקראו רחובות בארכנגלסק, וקרסנובורסק והמוזיאון הארקטי בארכנגלסק.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלכסנדר בוריסוב בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Авторские галереи - Борисов Александр Алексеевич, www.artlib.ru
  2. ^ Заполярье - Северный информационный ресурс.
  3. ^ Maistrenko, Mikhail (8 March 2020). "Здравствуй, ненецкая лайка!". www.echosevera.ru
  4. ^ At the Samoyed. From Pinega to the Kara Sea. (באנגלית)
  5. ^ Arctic colors on canvas. Alexander Borisov - singer of the Far North, TASS