אלכסנדר ג'יימס דאלאס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלכסנדר ג'יימס דאלאס
Alexander James Dallas
אלכסנדר ג'יימס דאלאס
אלכסנדר ג'יימס דאלאס
לידה 21 ביוני 1759
קינגסטון, ג'מייקה
פטירה 16 בינואר 1817 (בגיל 57)
פילדלפיה, פנסילבניה, ארצות הברית
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה כנסיית סנט פיטר, פילדלפיה, פנסילבניה, ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת אדינבורו עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הדמוקרטית-רפובליקנית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Arabella Maria Smith (1780–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
מזכיר האוצר של ארצות הברית ה־6
6 באוקטובר 181421 באוקטובר 1816
(שנתיים)
תחת נשיא ארצות הברית ג'יימס מדיסון
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלכסנדר ג'יימס דאלאסאנגלית: Alexander James Dallas;‏ 21 ביוני 175916 בינואר 1817) היה מדינאי אמריקאי, שכיהן כמזכיר האוצר של ארצות הברית בממשלו של הנשיא ג'יימס מדיסון.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלכסנדר דאלאס נולד בקינגסטון, ג'מייקה לדר' רוברט צ'ארלס דאלאס ולשרה אליזבת (קורמק) יואיט. כאשר היה בן חמש עברה המשפחה לאדינבורו ולאחר מכן ללונדון. בלונדון הוא למד אצל ג'יימס אלפינסטון, מחנך ובלשן סקוטי. הוא תכנן ללמוד משפטים, אך לא יכול היה להרשות זאת לעצמו מבחינה כספית. ב-1870 הוא נשא לאישה את ארבלה מריה סמית' מפנסילבניה, בתו של מייג'ור ג'ורג' סמית' מהצבא הבריטי ובשנה שלאחר מכן הם עברו לג'מייקה, שם הוא התקבל ללשכת עורכי הדין באמצעות הקשרים של אביו. מריה סבלה ממצב בריאות לקוי בג'מייקה וב-1783 הם עברו לפילדלפיה. ב-1785 הוא התקבל שם ללשכת עורכי הדין. הקריירה המשפטית שלו התנהלה בעצלתיים וכעיסוק צדדי הוא ערך את העיתון Pennsylvania Herald בשנים 17871788 ולאחר מכן ועד 1789 את העיתון Columbian Magazine.

פקיד בית המשפט העליון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1791 כאשר בית המשפט העליון של ארצות הברית קבע את מושבו בפילדלפיה, היה דאלאס לפקיד בית המשפט האחראי על פרסום פסקי הדין (Reporter of Decisions). מאחר שמשרה זו לא הייתה אז רשמית עדיין, לא שולמה לו משכורת על עבודתו. הוא הוציא ארבעה כרכים של פסקי דין שהיו פגומים בשל חוסר שלמותם, אי דיוקם והאיחור בפרסומם. לדוגמה, פסק הדין "צ'ישולם נגד ג'ורג'יה" משנת 1793, שהוביל לחקיקת התיקון ה-11 לחוקת ארצות הברית, פורסם על ידי דאלאס חמש שנים לאחר שהתקבלה ההחלטה בעניינו, זמן רב לאחר חקיקת התיקון לחוקה שנבע ממנו. הוא פרש מתפקידו בעקבות מעבר בית המשפט לבירה החדשה וושינגטון. דאלאס היה המייסד של "החברות הדמוקרטיות-הרפובליקניות" (אנ').

מזכיר מדינת פנסילבניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1791 מינה מושל פנסילבניה, תומאס מיפלין את דאלאס כמזכיר המדינה של פנסילבניה, תפקיד בו הוא שימש עד 1801. בשל העובדה שמיפלין היה אלכוהוליסט, תפקד דאלאס כמושל דה פקטו בסוף שנות ה-90. דאלאס סייע להקים את המפלגה הדמוקרטית-רפובליקנית בפנסילבניה ודחף לניסוח קפדני של חוקת ארצות הברית החדשה.

תובע מחוזי ומזכיר האוצר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1801 מונה דאלאס כתובע של המחוז המזרחי של פנסילבניה ושימש בתפקיד זה עד 1814. כשפרצה מלחמת 1812 כיהן ידידו אלברט גלטין כמזכיר האוצר ודאלאס סייע לו להשיג מימון למלחמה. כאשר החליף דאלאס את גלטין כמזכיר האוצר, המלחמה כמעט וגרמה לממשל הפדרלי לפשיטת רגל. הוא ארגן מחדש את מחלקת האוצר, הביא את התקציב הממשלתי בחזרה לאיזון, תמך בהקמתו של הבנק השני של ארצות הברית, והחזיר את האומה למערכת המטבעות שהייתה מבוססת על זהב וכסף.

מה-2 במרץ ועד ה-1 באוגוסט 1815 שימש דאלאס כמזכיר המלחמה בפועל. ב-21 באוקטובר 1816 סיים דאלאס את כהונתו כמזכיר האוצר ושב לפילדלפיה. לאחר כשנה הוא הלך לעולמו.

מורשתו והנצחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

דאלאס היה חבר בחברה הפילוסופית האמריקאית החל משנת 1791. הוא גם היה חבר בחבר הנאמנים של אוניברסיטת פנסילבניה.

על שמו נקראו מחוז באלבמה ועיירה בפנסילבניה. שש ספינות של משמר החופים של ארצות הברית נקראו על שמו.

בנו, ג'ורג' דאלאס, סגן נשיא ארצות הברית בתקופת נשיאותו של ג'יימס פולק, הוא ככל הנראה זה שעל שמו נקראה העיר דאלאס, אם כי קיימות דעות שהעיר נקראה על שם אחרים מבני המשפחה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]