אלכסנדר מלחי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אלכסנדר מלחי (17 במרץ 1894 - 8 בדצמבר 1979) היה רופא, עורך ומתרגם עברי. מחלוצי מחברי-הספרים בתחום הרפואה בארץ ישראל. ב-1928 חיבר את "מילון רפואי-עברי". מלחי חידש מילים רבות בשפה העברית מתחומי הרפואה, גוף האדם ומדעי הטבע במילון שהוציא[1].

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד ב-1894 באימפריה הרוסית בשם אלכסנדר זלצמן ליעקב ויוכבד. עלה לארץ ישראל ב-1909. ב-1913 סיים את המחזור הראשון בגימנסיה העברית הרצליה, משם המשיך ללימודי רפואה בברלין. נשא את רות, בתו של אברהם צבי מוסקוביץ.

עבד כרופא בבית החולים הבריטי בירושלים. מלחי היה מדוברי העברית הראשונים בארץ.

ב-1928 הוציא לאור את הספר "Thesaurus medicus hebraicus - מילון רפואי עברי" בהוצאת "אחדות" בתל אביב. מילון זה היה פורץ דרך, משום שהוא נדרש לראשונה לתרגם מאנגלית או מלטינית מילים בשפה העברית מתחומי הרפואה ושאר מדעי הטבע. בהם מתחומי הבוטניקה, הצואולוגיה, הפיזיקה והכימיה.

במילון נכללו הערות וציונים בתחתית כל עמוד, המציינים את מקורה של כל מילה. רבות מהם הצעות מקוריות של מלחי, שנכנסו ללקסיקון העברי. בין המקורות רבים מפנים לתלמוד ולארון הספרים היהודי, אחרים להוגים ומחברים ציוניים בני התקופה, ואחרים מתבססים על שפות זרות. בהקדמתו לספר כתב מלחי:

...השתדלתי לאסוף ולצבור מאוצרות הספרות העברית לכל תקופותיה מכל הטוב והמתאים למטרתי. נוסף לזה השתמשתי בחומר הלשוני הרב הנמצא ברשימות השעורים למדעי הטבע של רבותי, מורי הגמנסיה העברית בתל-אביב. ובכל זאת, כשנגשתי לסדור החומר ולהשואתו אל המלונים מסוג זה בלועזית, חסרו לי עוד מונחים למאות. ואף כי עיקר כונתי היה לכנס את הנמצא ולסדר את הקיים, הוכרחתי להוסיף כמה וכמה חדושים והצעות. עשיתי זאת בזהירות יתרה ומתוך הסוס מרובה ואגב השואה ללשונות זרות עתיקות וחדשות ובעקבות גדולים וטובים שקדמוני..

ירושלים, חנוכה ה'תרפ"ח

נפטר ב-1979 ונקבר בבית העלמין בחולון.

מספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Das Trachom in Palästina. Sonderabdruck aus dem Archiv für Augenheilkunde, 1919. עבודת דוקטורט. ברלין.
  • השחפת : מהותה, התפשטותה והשמירה מפניה. דפוס אחדות, תל אביב. 1924.
  • "Thesaurus medicus hebraicus - מילון רפואי עברי. כולל מונחים בחכמת הרפואה ומדעי הטבע, בצירוף הערות וציונים". דפוס אחדות, תל אביב. 1928.
  • "הטפול בילד הבריא והחולה בארץ ישראל - ספר שימושי לאחיות ולאימהות". 1929. ירושלים.
  • פאול ווריגיניה. תרגום מצרפתית. 1945. הוצאת שרברק תל אביב.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]