אלמר גנטרי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלמר גנטרי
Elmer Gantry
כרזת הסרט אלמר גנטרי
כרזת הסרט אלמר גנטרי
כרזת הסרט אלמר גנטרי
מבוסס על אלמר גנטרי עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי ריצ'רד ברוקס עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ברנרד סמית עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ספר:
סינקלר לואיס
תסריט:
ריצ'רד ברוקס
עריכה האל קרן
שחקנים ראשיים ברט לנקסטר
ג'ין סימונס
שירלי ג'ונס
ארתור קנדי
פטי פייג'
מוזיקה אנדרה פרבין
צילום ג'ון אלטון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה יונייטד ארטיסטס עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה יונייטד ארטיסטס
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 7 ביולי 1960
משך הקרנה 146 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, סרט המבוסס על יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 3,000,000‏$
הכנסות 5,200,000‏$
פרסים 3 פרסי אוסקר
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלמר גנטריאנגלית: Elmer Gantry) הוא סרט קולנוע משנת 1960 המבוסס על רומן בשם זה משנת 1927 מאת הסופר האמריקאי סינקלר לואיס.

סינקלר יצא בספר זה נגד מסחור הדת על ידי מטיפים חסרי השכלה אך בעלי כישרון בימתי, המופיעים בפני אנשים הזקוקים לעזרה ומנצלים את חולשתם הנפשית בעזרת "הקשר הישיר שלהם לישו".

כשפורסם הספר התעורר זעם רב בארצות הברית ובהרבה ערים הוא נאסר להפצה. כמרים ברחבי ארצות הברית גינו את סינקלר בדרשות בכנסיות והוא כונה כ"ידיד של השטן". הועלתה אף דרישה לאסור אותו והוא קיבל איומים על חייו. למרות זאת היה הספר לרב-מכר מיד עם הופעתו.

בתחילת הסרט מופיעה הכתובית: "לדעתנו תופעת ה"התעוררות" יכולה לעמוד במבחן הביקורת. התנהגותם של מנהיגי התעוררות אחדים שמה ללעג את האמונה והמנהגים המקובלים בנצרות הממוסדת. אנו מאמינים בחופש הפולחן של כל אדם על פי מצפונו, אך חופש הדת איננו היתר לניצול אמונתם של אנשים. עם זאת בגלל אפיו השנוי במחלוקת של הסרט, אנו מפצירים בכם למנוע מילדים המושפעים בקלות, לצפות בסרט זה".

בכרזת הסרט מעל תמונתו של ברט לנקסטר נכתב: "כולכם חוטאים...כולכם תישרפו בגיהנום..., אמור להם גנטרי...הצל אותם מחטא.. הולך אותם לגאולה..., דבר אתם על הכל - אבל לא על הוויסקי והנשים שלך".

הסרט זכה בשלושה פרסי אוסקר:

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלמר גנטרי (ברט לנקסטר) הוא סוכן נודד בעיירות. שתיין מהמר ורודף נשים החי מהיד לפה. הוא אוהב לספר בדיחות ולצטט משפטים מכתבי הקודש.

באחת העיירות הוא מבקר באוהל גדול בו מתקיים כנס התעוררות לחזרה בתשובה של "חוטאים" מפשוטי העם. על הכנס מנצחת האחות שרון פלקונר (ג'ין סימונס) מנהל הקבוצה הוא ביל מורגן (דין ג'אגר). אלמר מתאהב בה ומחליט להצטרף ללהקת המטיפים.

הוא יוצר קשר עם אחות אחרת בלהקה, האחות רייצ'ל (פטי פייג') ומקבל דרכה מידע שהלהקה עומדת לעזוב לקנזס. הוא מתגנב לרכבת ובערמה מצליח להתיישב ליד האחות שרון ולנהל איתה שיחה קצרה. הוא מציע לשרון להופיע בכינוסי ההתעוררות והיא מסכימה. גנטרי מצטיין בנאומיו בהם הוא מאיים על החוטאים בגיהנום ושרון מאפשרת להם ישועה. ביחד הם צוות מצוין. הקהל נוהר וההכנסות גדלות.

גנטרי שואף להתקדם ולהגיע לעיר הגדולה זנית (עיר דמיונית המופיעה בספריו של לואיס). לאחר מאמצים הוא מקבל את רשות ראש העיר וחלק מראשי הכנסיות. גם שם מצליחים גנטרי ושרון וההכנסות גדלות. שרון מצליחה להחזיר את השמיעה בעזרת ישו לאדם שאיבד אותה עקב טראומה נפשית.

העיתונאי ג'יס לפרטס (ארתור קנדי) מפרסם כתבה על גנטרי ושרון ומציג אותם כחסרי השכלה בסיסית בדת המנצלים חולשה של מסכנים לעשות מזה כסף.

ראש העיר רוצה לגרש את להקת המטיפים אך גנטרי סוחט אותו בכך שמאיים עליו בגילוי בתי הימור ושתייה השייכים לראש העיר.

גנטרי מחליט להשיב מלחמה. הוא פותח במתקפה נגד לפרטס ובמסע עממי נגד שתייה וזנות. ההמון הורס בתי מרזח ובתי בושת. באחד מבתי הבושת המותקפים פוגש גנטרי את הפרוצה לולו ביינס (שירלי ג'ונס). בעבר גירש אותה אביה הכומר כשתפס אותה ואת גנטרי במצב אינטימי. גנטרי נטש אותה והיא נאלצה לעסוק בזנות.

לולו מחליטה להתנקם בגנטרי. היא מזמינה אותו לשיחה ומביימת תנוחות אינטימיות המצולמות על ידי צלם שנשכר על ידי הסרסור שלה. גנטרי נופל בפח. היא דורשת בתמורה לתשלילי התמונות 25.000 דולר. גנטרי מראה את התמונות לאחות שרון אך היא סולחת לו ומגיעה ללולו למסירת הכסף. לולו אינה לוקחת את הכסף ומוסרת את התמונות לעיתון.

בכנס ההתעוררות לאחר פרסום התמונות בעיתון, מתפרע הקהל וזורק על גנטרי ביצים וחפצים. לולו הנוכחת במקום מזדעזעת ובורחת לבית הבושת שלה שם מנסה הסרסור שלה לחנקה כי לא קבל את הכסף. ברגע האחרון מגיע גנטרי למקום ומציל אותה. בתגובה הולכת לולו לעיתון ומתוודה כי גנטרי נקי מאשמה וכי היא אשמה שטמנה לו פח.

האוהל מוקם בחזרה אך גנטרי מסרב להשתתף בהתעוררות. הוא מבקש משרון לברוח ולהינשא לו אך היא ממשיכה בטקס. לפתע פורצת אש באוהל. כולם בורחים חוץ משרון הבטוחה שישו יגן עליה אך היא נשרפת.

בסוף נראה גנטרי עם מזוודתו והתנ"ך השרוף של שרון. הוא מסרב לבקשתו של מנהל הלהקה להמשיך במופעי התעוררות והולך לדרכו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]