אלן ג'יי פאקולה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלן ג'יי פאקולה
Alan Jay Pakula
אלן ג'יי פאקולה, 1990
אלן ג'יי פאקולה, 1990
לידה 7 באפריל 1928
ניו יורק
פטירה 19 בנובמבר 1998 (בגיל 70)
Melville, ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Alan Jay Pakula עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת ייל עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג הופ לאנג (19631971) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס מועצת ביקורת הקולנוע האמריקנית לסרט הטוב ביותר
  • פרס מרי פיקפורד עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלן ג'יי פאקולהאנגלית: Alan Jay Pakula;‏ 7 באפריל 192819 בנובמבר 1998) היה מפיק קולנוע, במאי קולנוע ותסריטאי יהודי-אמריקאי.

תולדות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פָּאקוּלָה נולד ברובע הברונקס, ניו יורק לז'אנט גולדשטיין ופול פָּאקוּלָה, שהיגרו מפולין לארה"ב. הוא למד בבית הספר היהודי בניו יורק וסיים לימודי דרמה באוניברסיטת ייל. העריץ מאוד את אלפרד היצ'קוק האנגלי וז'אן רנואר הצרפתי והושפע מהם מאוד, שהחל לביים סרטים. פאקולה הוא אחת הדוגמאות הנדירות בהוליווד, שבהן מפיק הפך לבמאי.

את הקריירה שלו בהוליווד החל במחלקת הסרטים המצוירים של האחים וורנר. ב-1957 היה למפיק באולפני סרטי פרמאונט ובשנות ה-60 הפיק שישה מסרטיו של הבמאי רוברט מאליגן, שגם הוא נולד וגדל ברובע הברונקס. ב-1962 הפיק פאקולה באולפני יוניברסל את סרטו של מאליגן אל תיגע בזמיר, שהיה מועמד לפרס אוסקר לסרט הטוב ביותר. ב-1965 הפיק את סרטו של מאליגן "דייזי" בכיכובה של נטלי ווד.

כבמאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגיל 41, בשנת 1969 ביים את סרטו הראשון, "שבת של אוהבים" The Sterile Cuckoo בכיכובה של לייזה מינלי.

במחצית הראשונה של שנות ה-70 הפיק וגם ביים את "טרילוגיית הפארנויה" שלו - שלושה סרטים העוסקים, תמאטית, ברעיון "האדם הנרדף". ב-1971 הפיק וביים את הסרט נערת הטלפון והבלש עם דונלד סאת'רלנד וג'יין פונדה, שזכתה בפרס אוסקר לשחקנית הטובה ביותר על תפקידה בסרט. ב-1974 יצר את הסרט השני, המעקב (the parallax view) בכיכובו של וורן בייטי, מותחן פוליטי המתייחס לפרשת ווטרגייט. וב-1976 השלים את "טרילוגיית הפרנויה" עם הסרט כל אנשי הנשיא, העוסק באופן ישיר בפרשת ווטרגייט, בכיכובם של רוברט רדפורד ודסטין הופמן.

בהמשך שנות ה-70 יצר את "בא פרש בודד ופראי" (1978), מערבון בכיכובה של ג'יין פונדה וב-1979 ביים את "להתחיל מחדש" עם ברט ריינולדס, ג'יל קלייבורג וקנדיס ברגן.

ב-1982 כתב, ביים והפיק את הסרט בחירתה של סופי בכיכובה של מריל סטריפ. התסריט שכתב בעקבות הספר בחירתה של סופי מאת ויליאם סטיירון, היה מועמד לפרס אוסקר לתסריט המעובד הטוב ביותר. ב-1990 ביים את הסרט בחזקת חף מפשע בכיכובו של האריסון פורד וב-1993 הפיק וביים את הסרט תיק שקנאי, ואף כתב את התסריט לפי ספרו של ג'ון גרישם.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 19631971 היה פאקולה נשוי לשחקנית הופ לאנג. מ-1973 ועד מותו היה נשוי להאנה כהן בורסטין (Hannah Cohn Boorstin).

ב-19 בנובמבר 1998, בהיותו כבן 70, נהג פאקולה ברכבו בניו יורק, כאשר צינור מתכת שהיה על רכב שנסע לפניו החליק כתוצאה מבלימת חירום, שבר את חלון רכבו ופגע בראשו של פאקולה שמת מייד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלן ג'יי פאקולה בוויקישיתוף