אלף שמשות זוהרות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלף שמשות זוהרות
A Thousand Splendid Suns
עטיפת המהדורה העברית
עטיפת המהדורה העברית
מידע כללי
מאת ח'אלד חוסייני
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן
מקום התרחשות אפגניסטן עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה Riverhead Books, סיימון אנד שוסטר עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה בשפת המקור הוצאת ריברהד
תאריך הוצאה 2007
מספר עמודים 380
הוצאה בעברית
הוצאה מטר
תרגום צילה אלעזר
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 990026152340205171
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלף שמשות זוהרותאנגלית: A Thousand Splendid Suns) הוא רומן של הסופר האמריקני-אפגני ח'אלד חוסייני, שראה אור בשנת 2007. זהו ספרו השני של חוסייני, אחרי רב המכר "רודף העפיפונים". קולומביה פיקצ'רס מחזיקה באישור לצילום סרט המבוסס על הספר, אך העבודה עליו טרם החלה.

בישראל, הציג "תיאטרון גשר" עיבוד בימתי לספר. הצגת הבכורה הייתה ב-2 בספטמבר 2020.[1]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרומן מחולק לארבעה חלקים. החלק הראשון מתמקד בעיקר במריאם, החלק השני והרביעי מתמקדים בליילה, ואילו החלק השלישי מחליף בין נקודת מבטה של ליילה לזו של מריאם בכל פרק, ושם דגש על השיתוף ביניהן.

חלק ראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור נפתח בהצגתה של מריאם, נערה צעירה המתגוררת יחד עם אמה בקולבה שבסמוך לעיר הראט שבאפגניסטן. אמה של מריאם, ננה, היא אישה מרירה שילדה אותה מחוץ לנישואין, ולכן היא מכנה אותה הראמי, ממזרה. חייה של מריאם מסתכמים בלימודי הקוראן עם המורה טוב-הלב מולה פאיזוללה, ובפגישות עם אביה האמיד, ג'אליל, המבקר אותה ואת אמה. מריאם שמעה על נשותיו ובנותיו האחרות של ג'אליל, אך מעולם לא נפגשה עמן, וחייה וחיי אימה הופרדו מחיי המשפחה של ג'אליל. מריאם מעריצה את אביה ואינה מאמינה לאימה, הטוענת שהיא מטרד לו והוא משקר לה תמיד, שמתנותיו ומילותיו היפות הן ניסיון לשחד את בתו שאינו אוהב. כשהוא מספר לה על בית הקולנוע שברשותו ועל הילדים הרואים שם סרט אימה אומרת לה בלעג - יש ילדים הרואים סרטים, ויש ילדים השומעים על סרטים. ביום הולדתה ה-15, מריאם מבקשת מאביה לקחתה לסרט פינוקיו בבית הקולנוע שבבעלותו. לאחר שג'אליל לא מופיע כהבטחתו, מריאם הולכת לביתו בעצמה, ומבלה את הלילה על מפתן הדלת, מול השער שלא נפתח עבורה, ונאמר לה שאביה בנסיעה. בבוקר היא מבחינה בו מביט בה מחלון ביתו, והיא מבינה שאימה צדקה. בבוקר, מששבה מריאם הביתה, היא מגלה שננה תלתה את עצמה מחשש שבתה היחידה נטשה אותה. מריאם עוברת לגור בביתו של אביה, שם היא מבודדת ומרוחקת משאר בני הבית. כעבור זמן קצר, ג'אליל בהשפעת נשותיו יוזם את נישואיה לסנדלר אלמן, ראשיד, ממעמד הפועלים המתגורר בקאבול.

בקאבול, מריאם מתחילה להסתגל לחייה עם בעלה, אדם זר לה לחלוטין. לא עובר זמן רב והיא נכנסת להריון. ראשיד, אשר איבד את בנו לפני כמה שנים, מצפה לילד בכליון עיניים. לאחר שמריאם עוברת הפלה טבעית חיי הנישואים שלה מקבלים תפנית. למרות כמיהתה העזה לילד ורצונו העז של ראשיד לבן מריאם עוברת הפלות חוזרות ונשנות. במקביל ראשיד מפנה את מפח נפשו כלפי מריאם ונוקט כלפיה באלימות נפשית ופיזית.

חלק שני[עריכת קוד מקור | עריכה]

באותו הרחוב שבו מתגוררים ראשיד ומריאם גרה גם ליילה, בתם היפה והמשכילה של הזוג הטג'קי - חכים, מורה נאור באוניברסיטה, ופאריבה, המבכה את שני בניה השאהידים אשר נפלו במלחמה נגד הכיבוש הסובייטי באפגניסטן. ליילה חיה חיים מאושרים למדי עם אביה האוהב, הדואג והמחנך, עם חברותיה מבית הספר ועם הילד השכן טאריק, ידידה הטוב. יש לה מערכת יחסים מסובכת למדי עם אימה, שאינה מסוגלת לזכור שיש לה בת חיה בנוסף לבנים המתים, אך לעיתים בכל זאת מתעוררת ומבחינה בבתה האוהבת. לאחר גירוש הכוחות הסובייטים, מלחמת אזרחים קשה פוקדת את אפגניסטן, וקאבול מופגזת על ידי סיעות המוג'הידין שנלחמו על השליטה במדינה. ליילה וטאריק המתבגרים מגלים את האהבה ומקיימים מערכת יחסים סודית. בסופו של דבר, משפחתו של טאריק מחליטה לעזוב את קאבול ולהגר לפקיסטן, והפרידה הקשה מליילה גורמת לשניהם לקיים יחסי מין בחדר האורחים שבביתה.

שבעה-עשר יום לאחר עזיבתו של טאריק מחליטה גם משפחתה של ליילה לעזוב את העיר, אולם בזמן הכנותיהם לדרך מחריב טיל תועה את ביתם ושני הוריה נהרגים. ליילה ניצלת בזכות העובדה שיצאה באותו רגע אל החצר.

חלק שלישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשיד ומריאם מחלצים את ליילה מהריסות ביתה ומעבירים אותה לביתם, שם היא מחלימה מפצעיה. כתוצאה מפגיעת הטיל מאבדת ליילה כמעט לחלוטין את שמיעתה באחת האוזניים. מאוחר יותר היא זוכה בביקור מסוחר שמספר לה שטאריק נפצע אנושות בדרכו לפקיסטן ומת בבית חולים.

זמן קצר אחר כך ראשיד מציע לה נישואין, ובכך מעורר את חמתה של מריאם. ליילה, אשר מגלה כי היא בהריון מטאריק, מחליטה להענות להצעה, מפני שהיא יודעת שהיא ותינוקה לא יוכלו לשרוד לבדם. ראשיד מרעיף עליה אהבה כפי שמעולם לא התייחס למריאם. אך בסופו של דבר היא יולדת בת וראשיד, אשר ציפה לבן, מתאכזב ומתחיל להתנכר אליה כפי שעשה למריאם. ליילה מוצאת נחמה בבתה עזיזה, בתו של טאריק.

יחסיהן של מריאם וליילה עוינים בהתחלה, אך ככל שעובר הזמן הן מתחילות לבטוח זו בזו. מריאם מגלה לה את סיפור חייה וליילה מבינה שהיא יכולה לבטוח בה ומספרת לה את סודה. שתי הנשים יוזמות בריחה מראשיד לפקיסטן, אך הן נבגדות ברגע האחרון על ידי אדם שחשבו כי יוכלו לבטוח בו. הן נעצרות ומובאות בחזרה לביתן. ראשיד הזועם מכה את שתיהן ונועל את ליילה ועזיזה בחדרו במשך ימים ללא מים. את מריאם נועל במחסן.

חולפות כמה שנים וליילה יולדת את זלמאי, הבן שראשיד ייחל לו. באותה עת, השתלט הטליבאן על קאבול ופתח בדיכוי נשים, האוסר עליהן לצאת לרחוב ללא בן לוויה ומורה להן לכסות את כל גופן בבורקה. בנוסף, נמנע מהן הטיפול הרפואי, עד כדי כך שבבית החולים שבו ילדה ליילה לא נמצאו כל חומרי הרדמה והיא נאלצת לעבור ניתוח קיסרי בהכרה מלאה.

לאחר לידתו של זלמאי נחלש מצבה הכלכלי של המשפחה, במיוחד לאחר שסנדלרייתו של ראשיד עולה באש. ראשיד מכריח את ליילה למסור את עזיזה בת השש לבית יתומים, הנמצא במרחק של קילומטרים מביתה. בפעמים הראשונות ראשיד מסכים להתלוות אליה ולבקר את עזיזה, אולם כעבור זמן-מה היא נאלצת ללכת לשם בעצמה, תוך הסתכנות במלקות והשפלות משוטרי הטליבאן המסיירים ברחובות.

יום אחד מופיע טאריק בכניסה לביתם וכך מגלה ליילה כי ראשיד שיקר לה ושילם לסוחר כדי שיספר לה על מות אהובה. טאריק מספר לליילה את קורות חייו בפקיסטן, על מות הוריו ועל שישב בכלא על הברחת סמים שהושתלו בחפציו. באותו יום, לאחר שראשיד חוזר מעבודתו, זלמאי בן השלוש מספר לו בתמימותו על טאריק. מריבה פורצת בין ראשיד לליילה והוא מתחיל להכות בה בחגורתו ולחנוק אותה, עד שמריאם באה לעזרתה ורוצחת את ראשיד באת שהביאה ממחסן הכלים.

ליילה מנסה לשכנע את מריאם להצטרף אליה ואל טאריק ולהימלט מקאבול, אך מריאם מסרבת, מסגירה את עצמה לטליבאן, מודה באשמת הרצח ומוצאת להורג, כדי שליילה תוכל להתחיל בחיים מאושרים עם אהובה ועם ילדיה.

חלק רביעי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליילה, טאריק, עזיזה וזלמאי משתכנים בפקיסטן וחיים שם חיים שלווים ומאושרים. אך אפגניסטן רודפת אותם, ובשנת 2003 (כמעט שנתיים לאחר שחרור אפגניסטן מידי הטליבאן על ידי הכוחות האמריקאים ובני בריתם) מחליטה המשפחה לחזור לקאבול. בדרכם לשם הם עוברים בעיר הראט, ושם מוצאת ליילה את מכתבו של ג'אליל למריאם, מכתב שבו הוא מתנצל על הדרך שנהג בה, מכתב המגלה אדם חלש שבכל זאת אהב את בתו, למרות הכול. ג'אליל שולח למריאם את הסרט שחלמה לראות - פינוקיו. ליילה מבקרת בבקתה הקטנה שבה התגוררה מריאם עם אימה וזוכה לחיזיון: מריאם הקטנה יושבת ליד שולחן ומשחקת. היא מרימה את עיניה ממשחקה ומזהה את ליילה. המשפחה חוזרת לקאבול וליילה וטאריק עוזרים בשיפוץ בית היתומים שבו התגוררה עזיזה. ליילה הופכת למורה ומלמדת את היתומים פרסית. לליילה ולטאריק יהיה בקרוב תינוק נוסף, וכל המשפחה מציעה שמות שונים בשבילו: שמות של בנים בלבד מפני שאם תהיה זו בת, ברור ששמה יהיה מריאם.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מריאם: ממוצא טג'יקי, ילידת 1959. בתם הלא חוקית של ננה וג'אליל ואשתו השנייה של ראשיד.
  • ננה: אמה של מריאם, אשר ילדה אותה לאחר פרשת אהבים עם ג'אליל. היא תולה את עצמה לאחר שמריאם הולכת להראט, מחשש שבתה תעזוב אותה.
  • מולה פאיזוללה: מורה הקוראן וידיד של מריאם.
  • ג'אליל: אביה העשיר של מריאם, ולו שלוש נשים חוקיות. לאחר מותה של ננה, הוא ונשותיו מוסרים את מריאם לראשיד, אך ג'אליל מתחרט על כך בהמשך.
  • ליילה: ממוצא טג'יקי, ילידת 1978. סיפורה מתחיל כשהיא בת שמונה, ולומדת בבית ספר. בת למשפחת מעמד הפועלים בקאבול. חייה נקשרים באלה של מריאם כשהיא נאלצת להינשא לראשיד ולהפוך לאשתו השלישית.
  • חכים: אביה של ליילה. מורה משכיל וליברלי באוניברסיטה. הוא נהרג מפגיעת טיל בביתם יחד עם אשתו, פאריבה.
  • פאריבה: אמה של ליילה. בחלק הראשון, בפגישתה הקצרה עם מריאם, היא מוצגת כאשה עליזה ובעלת שמחת חיים, אך שמחתה נעלמת כאשר שני בניה, אחמד ונור, מצטרפים לג'יהד נגד הסובייטים והופכים לשאהידים. היא נהרגת מפגיעת טיל יחד עם חכים.
  • טאריק: ממוצא פאשטוני, אהובה של ליילה, ולאחר מכן בעלה.
  • ראשיד: סנדלר ממוצא פאשטוני המתגורר בקאבול. ראשיד הוא האנטוגוניסט בסיפור. הוא נושא את מריאם לאישה כשהיא בת 15, ומאוחר את ליילה, כשהיא בת 14. כמיהתו הגדולה היא לבן, והוא מתייחס לנשים כאל מי שצריכים לשרת את צרכיו ורצונותיו. לאורך הספר הוא אלים פיזית ומילולית כלפי שתי הנשים, ובסוף החלק השלישי הוא נרצח על ידי מריאם.
  • עזיזה: בתם של ליילה וטאריק. ההיריון מחוץ לנישואין גורם לליילה להינשא לראשיד כך שעזיזה תיחשב לבתו של ראשיד.
  • זלמאי: בנם של ראשיד וליילה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אלף שמשות זוהרות - תיאטרון גשר, באתר www.gesher-theatre.co.il