פומלהוט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אלפא בדג דרומי)
פומלהוט
דיסקת האבק וכוכב הלכת פומלהוט b המקיפים את פומלהוט כפי שצולמו על ידי טלסקופ החלל האבל
דיסקת האבק וכוכב הלכת פומלהוט b המקיפים את פומלהוט כפי שצולמו על ידי טלסקופ החלל האבל
נתוני תצפית
קבוצת כוכבים דג דרומי
שמות נוספים α בדג דרומי, גליזה 881
סוג כוכב הסדרה הראשית - לבן
בהירות נראית 1.16
סיווג ספקטרלי A3 V
עלייה ישרה 22ʰ 57ᵐ 39.1ˢ מילי-שניות קשת בשנה
נטייה ‏20″ ‏37′ ‏29°‏- מילי-שניות קשת בשנה
מאפיינים פיזיים
בהירות מוחלטת 1.73
מרחק 0.1 ± 25 שנות אור
0.03±7.66 פארסק
רדיוס 1.83 רדיוסי שמש
מסה 2.1 מסות שמש
עוצמת הארה פי 17 מהשמש
טמפרטורה 8,751 K
מהירות סיבוב 93 ק"מ/שנייה

פומלהוט או α בדג דרומי הוא הכוכב הבהיר ביותר בקבוצת הכוכבים דג דרומי והוא גם אחד מהכוכבים הבהירים ביותר בשמי הלילה. הכוכב מייצג את פי הדג וזהו גם מקור שמו - בערבית "פֻם אַל-חוּת" (فم الحوت) - "פי הלוויתן". הכוכב בולט בשמי הדרום בעונת הסתיו, מכיוון שהוא רחוק מכל כוכב בהיר אחר.

פומלהאוט הוא כוכב־התקן למחלקה הספקטרלית A3Va.

את פומלהוט מקיף כוכב הלכת פומלהוט b שהוא כוכב הלכת הראשון מחוץ למערכת השמש שנצפה באופן ישיר באמצעות טלסקופ.

תכונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פומלהוט הוא כוכב צעיר יחסית, גילו מוערך בכ-200 מיליון שנים והוא צפוי לעזוב את הסדרה הראשית ולהפוך לענק אדום בעוד כמיליארד שנים. זהו כוכב הסדרה הראשית בצבע לבן, דומה בתכונותיו לווגה, אבל מעט קטן יותר ופחות בהיר. מסתו מוערכת במעט יותר משתי מסות שמש, רדיוסו גדול בכ-80% מרדיוס השמש ועוצמת ההארה שלו היא בערך פי 17 משל השמש. את הכוכב מקיפה דיסקת אבק גדולה שמשתרעת עד למרחק של 158 יחידות אסטרונומיות ממנו. בחלקה הפנימי של הדיסקה יש "חור" ברדיוס של כ-100 יחידות אסטרונומיות, ככל הנראה בעקבות יצירת מערכת של כוכבי לכת מהאבק. עד למרחק של 133 יחידות אסטרונומיות הדיסקה דלילה יחסית, ורוב האבק נמצא בחלקה החיצוני יותר. מרכז הדיסקה נמצא במרחק של 15 יחידות אסטרונומיות מפומלהוט, מה שעשוי להעיד על קיומו של כוכב לכת מסדר הגודל של שבתאי שמקיף את פומלהוט במרחק של 50-70 יחידות אסטרונומיות, אך כוכב לכת כזה טרם נצפה.

כוכב לכת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2008 התגלה בצילומים של טלסקופ החלל האבל כוכב הלכת פומלהוט b, שמסתו כשלוש מסות צדק ושמקיף את פומלהוט במרחק של כ-115 יחידות אסטרונומיות ובזמן הקפה של 872 שנים. זהו כוכב הלכת הראשון מחוץ למערכת השמש שנצפה ישירות וקיומו לא רק מוסק על ידי תצפיות עקיפות כמו שינויים מחזוריים בתנועת הכוכב או מדידות ספקטרוסקופיות. בשנת 2015 בתצפיות חוזרות, טלסקופ החלל האבל לא הצליח לזהות שנית את כוכב הלכת פומהולט b. כיום בקרב החוקרים רווחת הדעה שלמעשה לא היה זה כוכב כלל אלא הצטברות מרוכזת באופן נדיר של אבק ששיקף את האור של הכוכב פומהולט ובכך היה נראה בתצפית ככוכב בפני עצמו.

כוכב נלווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרחק של פחות משנת אור מפומלהוט נמצא הננס הכתום TW בדג דרומי (גליזה 879). כוכב זה נע באותו כיוון ובאותה מהירות כמו פומלהוט ולכן סביר שהם נוצרו יחד מאותו ענן גז וייתכן אף שמדובר למעשה במערכת זוגית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פומלהוט בוויקישיתוף