אל-בכרי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אל-בכרי (בשמו המלא: אבו עביד עבדאללה בן עבד אל-עזיז אל-בכרי, בערבית: أبو عبيد عبدالله بن عبد العزيز البكري) היה היסטוריון וגאוגרף ערבי בן המאה ה-11 מן אל-אנדלוס.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אל-בכרי נולד בשנת 1014 בהואלבה שבמערב אל-אנדלוס לחופי האוקיינוס האטלנטי. הוא בנו של מי שהיה לזמן קצר השליט של מחוז הואלבה.[1] לאחר הדחת אביו מהשלטון, עבר אל-בכרי לחיות בקורדובה, ולמד שם ביחד עם גאוגרפים והיסטוריונים ידועים נוספים בני זמנו כגון אבן חייאן (ער'). הוא בילה את כל חייו באל-אנדלוס, לרוב בערים אלמריה וסביליה. אל-בכרי מעולם לא נסע לאזורים המרוחקים שעליהם כתב.[2] אל-בכרי נפטר בשנת 1094.

מכתש קטן בירח בצפון-מערב "ים השלווה" שעל הירח קרוי על שמו.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אל-בכרי היה גאוגרף והיסטוריון שכתב על אירופה, צפון אפריקה וחצי האי ערב. רק שתיים מעבודותיו השתמרו עד ימינו. ספרו החשוב ביותר הוא "ספר הדרכים והממלכות" (كتاب المسالك والممالك כתאב אל-מסאליק ואל-ממאליכ) אותו הוא סיים לחבר בשנת 1068. הספר מתבסס על תיאוריהם של סוחרים ומגלי ארצות כגון אברהם בן יעקב.[3] הספר הוא אחד מהמקורות החשובים ביותר להיסטוריה של מערב אפריקה, והוא מספק מידע יקר ערך על אימפריית גאנה, על שושלת אל-מוואחידון ועל סחר חוצה סהרה. ספרו השני של אל-בכרי שהשתמר עוסק בחצי האי ערב ומספק מידע גאוגרפי ורשימת שמות של יישובים ומקומות בחצי האי.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • El-Bekri (1859), Description de l'Afrique septentrionale, Mac Guckin de Slane translator and editor, Paris: Imprimerie Impériale. Revised edition with corrections (1913), Tangiers: Adolphe Jourdan. Available from Gallica.
  • White, Robert C. (1968), "Early geographical dictionaries", Geographical Review 58: 652–659

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אל-בכרי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Lévi-Provençal, E. (1960), "Abū ʿUbayd al-Bakrī", Encyclopaedia of Islam 2nd Ed. Vol. 1, Leiden: Brill, pp. 155–157.
  2. ^ Vernet, J. (1970), "Bakrī, Abū ʿUbayd ʿAbdallāh Ibn ʿAbd al-ʿAzīz Ibn Muḥammad al-", in Gillispie, Charles C., Dictionary of Scientific Biography Vol. 1, New York: Charles Scribner's Sons, pp. 413–414.
  3. ^ Levtzion, Nehemia; Hopkins, John F.P., eds. (2000), Corpus of Early Arabic Sources for West Africa, New York, NY: Marcus Weiner Press, ISBN 1-55876-241-8. First published in 1981. Pages 62–87 contain an extract from "The Book of Routes and Realms" describing West Africa.