אל אג'ורומיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אל אג'ורומיה
الآجرومية
מידע כללי
מאת מחמד אבן אג'ורום עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור ערבית עריכת הנתון בוויקינתונים
נושא דקדוק ערבי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אל-אג'ורומיהערבית: الْآجُرُّومِيَّةِ) שמוכר גם בשם מתן אל-מוקדימה אל-אג'רומיה (בערבית: متن المقدمة الآجرومية) או בשמו המלא אל-מוקדימה אל-אג'ורומיה פי מבאדי עלם אל-ערביה (בערבית: المقدمة الآجُرُّومية في مبادئ علم العربية) הוא ספר דקדוק ערבי ((בערבית): نحو عربي) שנכתב במאה ה-13 על ידי הברברי איבן אג'ורום[1]. כיוון שהוא תמציתי וקל לשינון, החיבור היווה את הבסיס לחינוך יסודי בלימוד הערבית הקלאסית בחברות דוברות השפות הערביות באותה התקופה והיה לאחד הספרים הראשונים שנלמדו בעל פה לאחר הקוראן, יחד עם האלפיה.

החיבור הקצר הזה בן כמה עמודים, מגדיר את מערכת האעראב ((בערבית): اعراب ) (הטיית גזרה דקדוקית). "אל-מוקדימה" ((בעברית) "המבוא") מסכם את הכללים המורכבים של התחביר הערבי לפורמט תמציתי, ברור ומובנה, שקל לשנן אותו.

א-סויוטי שייך אותו מבחינה סגנונית לאסכולה הבלשנית של כופה על בסיס מושג יַחֲסַת שֶׁל "khafḍ" ((בערבית): خفض), ציווי ההטייה הייעודי "muʿrab" ( معرب ), ושליטת יחסה מסוג "kayfamā" ((בערבית) كيفما ) "ḥarf" ((בערבית) حرف ) על הצורה החותכת את סיום המילה "jazm" ((בערבית) جزم )[2].

החיבור היה מוכר באירופה מהמאה ה-16, והיה לאחד מספרי הלימוד הראשונים שעמדו לרשות חוקרי הערבית האירופאיים בלימודם את שיטת הדקדוק של השפה הערבית. תרגומים שלו פורסמו באופן קבוע ונרחב ברוב השפות האירופאיות. הוא פורסם בשתים עשרה גרסאות ומהדורות אירופאיות שונות.[3] התרגום הלטיני של הדקדוק הערבי של אבן אג'ורום נעשה על ידי הנזיר הפרנציסקני האיטלקי תומאס אוביצ'יני מנוברה, שכיהן כאב מנזר בחלב, ופורסם באיטליה ב-1621 בשם Grammatica Arabica[4]. תורגם לאנגלית על ידי ג'ון ס' פירוון.

הארג'ומיה הוא חיבור ידוע ושימושי לתחביר הערבי. הספר נחשב בעיני הערבים עצמם כיצירה חינוכית סטנדרטית; בזכות אורכו הקצר ויעילותו הוא שמר על פופולריות רחבה בקרב מורים ותלמידים של השפה הערבית ברחבי המדינות דוברות להגי הערבית, ויותר מ-60 ספרים מלווים עבורו נכתבו על ידי בלשנים מאוחרים יותר. המהדורות השונות שלו הופיעו בבולאק, באלג'יר ובמקומות אחרים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אל אג'ורומיה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Eickelman, D. F. (1992). Knowledge and Power in Morocco: the Education of a Twentieth-Century Notable. Princeton: Princeton University Press, p. 56
  2. ^ Troupeau, G ., “Ibn Ād̲j̲urrūm”, in: Encyclopaedia of Islam, 2, BrillOnline Reference Works, 2012, ISBN 9789004161214
  3. ^ Christian Literature Society for India; Hartford Seminary Foundation (1 בינואר 1920). The Moslem World. Published for the Nile Mission Press by the Christian Literature Society for India. p. 88. נבדק ב-1 בפברואר 2012. {{cite book}}: (עזרה)
  4. ^ תומאס אוביצ'יני,Grammatica Arabica