אל סייד נוסייר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
אל סייד נוסייר
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 16 בנובמבר 1955 (בן 68)
מצרים (1952–1958)מצרים (1952–1958) פורט סעיד, מצרים עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השקפה דתית אסלאם עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אל סייד נוסייר (נולד ב-16 בנובמבר 1955) הוא אזרח אמריקני יליד מצרים, שהורשע במעורבות בפיגוע במרכז הסחר העולמי בשנת 1993. כמו כן, בנובמבר 1990 הוא הואשם ברצח מאיר כהנא, אך לא הורשע.

בשנת 1994 הורשע נוסייר בבית המשפט הפדרלי של ארצות הברית בתשעה סעיפי אישום, בהם קשירת קשר לביצוע פשע, החזקת נשק בלתי חוקית, סחיטה ורצח. כמה שנים לאחר הפיגוע השני במגדלי התאומים, בתכתובת עם אנשי הפקה של סרט דוקומנטרי על הקשר בינם לרצח כהנא, הודה נוסייר ברצח[1].

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

אל סייד נוסייר נולד בפורט סעיד שבמצרים, ושם עבד כמהנדס. בשנת 1981 היגר לארצות הברית, ובשנת 1989 הפך לאזרח אמריקאי, התחתן ונולדו לו שני ילדים (אחד מהם, זאק אברהים, חשף את סיפורו של אביו בנאום TED) בפיטסבורג, פנסילבניה. נוסייר התגורר בניו ג'רזי ועבד בעבודות שונות בניו ג'רזי ובניו יורק. בין השאר העסיקה אותו עיריית ניו יורק בתיקון מזגנים בבית משפט פלילי בעיר.

נוסייר הביע סלידה מהתרבות האמריקאית וממה שנתפס בעיניו כשחיתות מוסרית. הוא החל לפקוד את מסגד אל פארוק בברוקלין, שאותו מימן באותה עת הארגון הפקיסטני "מקטב אל חידמת", מיסודם של אוסאמה בן לאדן ועבדאללה עזאם. מטרת הארגון הייתה גיוס כספים ופעילים למוג'אהדין במלחמת ברית המועצות-אפגניסטן. פעילי הארגון קיבלו מעלי מוחמד, סמל בצבא ארצות הברית, מפות ומידע על בסיסי צבא במדינה, וכן עברו הכשרת ירי. הם הדפיסו חולצות שעליהן נכתב: "עוזרים זה לזה בטוב לב ובאמונה... מוסלמי למוסלמי הוא כמו חומה". במרכז החולצה הוטבעה מפה של אפגניסטן.

האשמתו ברצח כהנא[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1990 הואשם נוסייר בביצוע הרצח של מאיר כהנא, מייסד תנועת כך. על פי כתב האישום, נוסייר החליט לרצוח את כהנא לאחר שנחשף לעמדותיו הקיצוניות. הוא עקב אחריו תקופה ארוכה, ואף נכח בהרצאות שלו בניו יורק, כשהוא חובש כיפה ומתחזה כיהודי. הוא ביצע את הרצח לאחר נאום של כהנא ב-5 בנובמבר 1990 במלון מריוט בצד המזרחי של מנהטן, זמן קצר לאחר השעה 9 בערב. קבוצה של חסידים מברוקלין הקיפה את כהנא לאחר הנאום, ואז נוסייר ירה בו וניסה להתערבב בקהל. איש משטרה רדף אחריו וירה בו. לאחר שנלכד, הוא נלקח לבית חולים, לטיפול בפצעיו.

המשפט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהליכים המשפטיים הכחיש נוסייר את כל ההאשמות נגדו, והתעלם בדרך כלל מדיוני בית המשפט. אף על פי שהיו עדי ראייה שהצביעו על נוסייר כרוצח, לא הצליחה התביעה להביא להרשעתו ברצח כהנא, בין השאר עקב התנגדותה של משפחת כהנא לערוך נתיחה שלאחר המוות ולשלוף את קליעי האקדח.

חבר המושבעים נחלק בדעותיו, ולאחר דיון בדצמבר 1991 החליט כי לא ניתן להוכיח שנוסייר הוא שירה ברב כהנא, ולכן הוא זוכה מאשמת רצח. עם זאת הוחלט להרשיעו בהחזקת נשק בלתי חוקית, בירי על קצין משטרה, בתקיפה ובאישומים דומים. סנגורו, ויליאם קונסטלר, יעץ לו לטעון להגנת אי שפיות. נוסייר דחה את ההצעה, וקונסטלר ביסס את קו ההגנה על טענה שלפיה כהנא נרצח בידי אדם אחר, כנראה אחד מחסידיו, ואת נוסייר הוחלט להפליל מכיוון שנכח במקום. קונסטלר חשב שהמושבעים יקבלו את הטענה (כלשונו, חבר המושבעים היה מורכב מ"אנשי העולם השלישי" ומ"אנשים שהם לא יאפים או אנשי הממסד").

אלווין שלזינגר, השופט במשפט, העיר כי זיכויו של נוסייר מאשמת רצח "הוא נגד המשקל המכריע של הראיות, והוא מנוגד להיגיון ולשכל הישר." הוא הוסיף: "אני מאמין שהנאשם אנס את ארצות הברית, אנס את החוקה שלנו ואת החוקים שלנו, ואת האנשים המחפשים דרך להתקיים יחד בשלום". הוא גזר על נוסייר 22 שנים בכלא, העונש המקסימלי על העבירות שבהן הורשע. לעומת שלזינגר, קונסטלר סבר שהמחלוקת בקרב חבר המושבעים עשויה דווקא להצדיק הפחתה בעונש, ושקל להגיש ערעור.

שנים אחדות לאחר פיגועי 11 בספטמבר, בתכתובת עם אנשי הפקה של סרט דוקומנטרי על אודות הקשר ביניהם לרצח כהנא, שלח נוסייר מכתב מפתיע שבו הודה ברצח[1].

הניסיון לשחרר את נוסייר מהכלא[עריכת קוד מקור | עריכה]

נוסייר היה אמור לרצות את עונשו בכלא אטיקה שבמדינת ניו יורק. בשנת 1993 נעצר בניו יורק השייח עומאר עבדל רחמן ("השייח העיוור"), ונודע כי חוליית טרור בראשותו עקבה אחר מתקני הכלא ותכננה לשחרר את נוסייר באמצעות התקפה משולבת של משאית נפץ והתקפה חמושה.

הרשעתו בפעילות טרור[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחקירתו של "השייח העיוור" התברר כי נוסייר היה חלק מחוליית הטרור של השייח, שניסתה בשנת 1993 לפוצץ את מגדלי התאומים באמצעות סעון תופת שהוחנה בחניון המגדלים. במשפטו של רחמן נגזר על השייח מאסר עולם ללא חנינה, ועל נוסייר נגזר מאסר עולם ללא חנינה בתוספת 15 שנות מאסר. השופט קבע שרצח כהנא היה חלק מ"תוכנית ההסתה" של החוליה, אך הוא לא הורשע בסעיף זה מכיוון שבארצות הברית אין אפשרות לדון אדם שנית לאחר זיכוי.

נוסייר נושא את עונשו בכלא USP Big Sandy שבמדינת קנטקי.

קשריו עם אוסאמה בן לאדן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2002 דיווחה אלינור היל, מנהלת ועדת הסנאט לחקירת כשלי המודיעין שקדמו לפיגועי 11 בספטמבר, כי אוסאמה בן לאדן סייע במימון ההגנה המשפטית של נוסייר כשנשפט על רצח כהנא. היל כתבה כי במשפט נודע ל-FBI שאחד מקרובי משפחתו של נוסייר נסע לערב הסעודית כדי לקבל את המימון להגנתו מבן לאדן. רון קובי, שהיה חבר בצוות עורכי הדין של נוסייר בשנת 1991, הכחיש זאת. הוא הצהיר כי בן דודו של נוסייר שילם חלק מהוצאות המשפט, וכי את יתרת הכסף שילמו משפחתו וחבריו. קובי הדגיש: "אף פעם לא התקבלו צ'קים חתומים בידי אוסאמה בן לאדן. קיבלנו מעט מאוד כסף, בקושי כיסינו את הוצאות המשפט".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]