אל צ'לטן

(הופנה מהדף אל צ'אלטן)
אל צ'לטן (כפר)
El Chaltén
סמל אל צ'לטן
סמל אל צ'לטן
סמל אל צ'לטן
דגל אל צ'לטן
דגל אל צ'לטן
דגל אל צ'לטן
מדינה ארגנטינהארגנטינה ארגנטינה
פרובינציה סנטה קרוס (פרובינציה)סנטה קרוס (פרובינציה) סנטה קרוס
חבל ארץ פטגוניה
תאריך ייסוד 12 באוקטובר 1985
גובה 400 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בכפר 2,325 (2015)
קואורדינטות 49°19′53″S 72°53′10″W / 49.331408°S 72.886129°W / -49.331408; -72.886129 
אזור זמן UTC -3
https://www.elchalten.com/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הכניסה לעיירה וברקע פיץ רוי
תצפית לכיוון פיץ רוי מפאתי העיירה

אל צ'לטןספרדית: El Chaltén) היא עיירה קטנה הנמצאת בעמק על גדות נהר "ריו דה לאס וואלטס" (Rio de las Vueltas) בפרובינציית סנטה קרוס בארגנטינה.

היא ממוקמת בקצהו של שדה הקרח הפטגוני הדרומי והיא חלק מהפארק הלאומי לוס גלסיירס (הפארק הלאומי של הקרחונים). סמלה הוא הר פיץ רוי המפורסם.

העיירה נקראת גם "בירת הטרקים של ארגנטינה", זאת בזכות מיקומה אשר משמש בסיס יציאה למסלולי טיולים רבים ומסודרים המשקיפים על נופים מדהימים ובייחוד בזכות הר הפיץ רוי.

העיר הקרובה לעיירה היא אל קלפטה, היא נמצאת במרחק 220 ק"מ דרומה. בסמוך לאל קלפטה נמצא גם שדה תעופה המשרת את תושבי האזור ואת התיירים.

הבתים בעיירה בני קומה או שניים ולמעט הדרכים הראשיות הסלולות רוב הדרכים בה הן דרכי עפר. יש בה מספר מכולות, טרמינל אוטובוסים, סניף של בנק (Banco de la Nacion), מרכז מבקרים ומגוון של מסעדות ודוכני אוכל.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1877 הגשש ומגלה הארצות פרנסיסקו מורנו נתן להר צ'לטן את השם הר פיץ רוי, על שם רוברט פיצרוי, שהיה הקפטן במסע השני של אה"מ ביגל ב-1830.

בשנת 1985 התקיימה מחלוקת בין צ'ילה וארגנטינה ושתיהן תבעו בעלות על השטחים רכס האנדים המפריד ביניהן.

ב-12 באוקטובר 1985 החליטה ארגנטינה להקים את העיירה כדי לעבות את ההתיישבויות באזור רכס האנדים במערב המדינה (מעין "חומה ומגדל" ארגנטינאי). המחלוקת הוכרעה ללא מלחמה לטובתה של ארגנטינה והשטח נשאר בשטחה של פרובינציה סנטה קרוס.[1] באוקטובר 2014 העניק המגזין לונלי פלאנט את המקום השני ברשימת "הערים הטובות ביותר להכיר בעולם" לאל צ'לטן והיא היישוב הראשון בארגנטינה הנמצא ברשימה.

מקור שמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדי המקום המקוריים, בני שבט טוולצ'ה (Tehuelche), קראו למקום צ'לטן ובתרגום לשפתם זהו "הר מעשן". הם האמינו שזוהי פסגה של הר געש שרוב הזמן מכוסה בעננים.

אטרקציות ותיירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיירה זו היא עיירה תיירותית המשמשת כבסיס יציאה למסלולים באזור וזהו עיקר כלכלתה, בעיירה ניתן למצוא מידע על הפארק הלאומי והאתרים באזור, ניתן לקנות ציוד קמפינג ולהצטייד במזון ומצרכים אחרים.

בעבר היו מעט מקומות לינה אך עם ההתפתחות המואצת של העיירה וגדילתה נפתחו מגוון הוסטלים ומלונות המאפשרים מגוון אפשרויות לינה החל ממעונות, אכסניות וכלה בחדרי מלון מצוידים היטב.

בנוסף ישנם מספר אזורי מחנה חינמיים בשמורה המקיפה את העיירה המאפשרים שינה בשטחה והקמת אוהלים ובישול. המחנות הללו לא דורשים הזמנה מראש והכניסה אליהם היא בחינם.

המסלולים באזור כוללים מגוון רחב, החל מטיפוס בהרים, צפייה והליכה על הקרחונים ואף שיט ברפסודה בנהר.

מספר התיירים הפוקדים את העיירה גדל בכל שנה, רוב התיירות היא תיירות חוץ ארגנטינאית. היא מתמלאת בתיירים בעיקר בחודשי העונה - נובמבר-פברואר ואילו בחודשי החורף (אפריל-ספטמבר) היא כמעט שוממת.

אתרים באזור[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיץ רוי הוא גולת הכותרת של הביקור בעיירה ומשם ניתן להשקיף על כל הפסגות והנופים באזור כולו. בסמוך לבסיסו של ההר נמצאת לגונה דה לוס טרס (Laguna de los Tres).

מסלולים נוספים הם ללגונה טורו (Laguna Toro) ולהר טורו, צפייה בקרחונים שונים ולגונות נוספות שבשמורה: קרחון טורה (Torre Glacier), לגונה קפרי (Laguna Capri), קרחון פיידרס בלנקס (Piedras Blancas Glacier), צ'ורייו דל סלטו (Chorrillo del Salto), הר טומבדו (Tumbado), קרחון ויידמה, אגם ויידמה ועוד.

באזור נמצא גם מסלול מעבר הרוחות אשר לעיתים הרוחות בו במהירות גבוהה מאוד ומסוכנת והדרך אל המסלול אינה מתאפשרת.

אקלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נופים בשמורה הקרובה לעיר

העיירה מוקפת בדרך כלל בשלג וקרח. האקלים בעיירה הוא אקלים ימי (Cfc) בלתי צפוי כאשר יש כמות גדולה של משקעים אשר מתפרסת על מספר רב של ימים (אך בכל זאת לא בצורה כבדה כמו בפטגוניה הצ'יליאנית).

בקיץ יש ימים ארוכים מאוד ועם הרבה רוח וטמפרטורות נמוכות בדר"כ בין 18 מעלות ביום ל-5 מעלות בלילה. לעיתים גם בקיץ יכולה להתרחש קרה.

בחורף יורד שלג בכמויות בינוניות והטמפרטורה הממוצעת היא בין 3 מעלות צלזיוס ביום לבין 4- מעלות בלילה. בימים קרים הטמפרטורה יכולה לצנוח לטמפרטורה נמוכה הרבה יותר מזה ובשנות ה-40 של המאה ה-20 נמדדה אף טמפרטורה מינימלית של 20- מעלות צלזיוס באמצע החורף בחודש יוני.

דמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגידול באוכלוסיית אל צ'לטן בין השנים 1991–2015

לא ניתן להציג את הגרף באופן זמני –
ההרחבה Graph להצגת תרשימים מושבתת כרגע.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אל צ'לטן

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אל צ'לטן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ El Chaltén | PATAGONIA-ARGENTINA.COM |, www.patagonia-argentina.com