אם המושבות החדשה (שכונה)

אם המושבות החדשה
הפארק המרכזי של השכונה "פארק לב הסביונים" ומסביבו בניינים.
הפארק המרכזי של השכונה "פארק לב הסביונים" ומסביבו בניינים.
מידע
שם נוסף הדר המושבות החדשה
עיר פתח תקווה
תאריך ייסוד 2003
על שם כינויה של העיר פתח תקווה
שטח 1,000 דונם
אוכלוסייה 21,000 (2023)
קואורדינטות 32°06′08″N 34°52′24″E / 32.10222222°N 34.87333333°E / 32.10222222; 34.87333333
שכונות נוספות בפתח תקווה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
כיכר יעל רום ומאחוריה "מרכז רום"
כיכר בשכונה ומאחוריה "מרכז צים"
שלט הנמצא בכיכר הרעות ומסביר על מאורעות תרפ"א
"כיכר החתולים" הנמצאת בשכונה
רחוב יעל רום בשכונה

אם המושבות החדשה או בשמה הרשמי הדר המושבות החדשה, היא שכונה הנמצאת בצפון-מערב פתח תקווה. השכונה נוסדה בשנת 2003, בשם "לב הסביונים" (שם שהציעה "אפריקה ישראל"), ושטחה הוא 1,000 דונם. השכונה גובלת בשדות פתח תקווה מהצפון, בית הקברות סגולה מהמזרח, שכונות קרול ונווה גן מהדרום, שכונת אחים ישראלית מדרום-מערב ושכונת אם המושבות מהמערב.

אופי הבנייה בשכונה שונה מאופי הבנייה בשכונה הוותיקה, והוא מאופיין בבניינים רבי קומות בני 9–23 קומות. בקרבת השכונה נמצאים אזורי התעשייה קריית אריה וסגולה, הקניון הגדול, הפארק הגדול, אצטדיון המושבה, בית משפט השלום ועוד.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השכונה הוקמה בשנת 2003, ושנים ספורות לפני הקמתה פעלו במקום מפעלי תעשייה כבדה כמו כימיקלים, ברזל ועורות, כשמסילת רכבת הובילה את תוצרי המפעלים אל מחוץ לעיר.

במטרה לחבר את פתח תקווה לנחל הירקון ולאפשר הקמת פארק על גדותיו להנאת התושבים, ערכה הנהלת העיר שינוי תוכנית בניין עיר (תב"ע), שבעקבותיו הוחלף מוקד התעסוקה בין שני אזורי התעשייה (קריית אריה וסגולה) במרחב מגורים.

השכונה נקראה "החדשה", כדי לבדל אותה מהשכונה הצמודה אליה שהוקמה לפני עשור תחת אותו השם.

בליבה של השכונה נמצא הפארק המרכזי (פארק לב סביונים) שנטע על תל אומלבס (מלבס) שבו שרידי ישוב החל מהתקופה הביזנטית ועד התקופה העותמאנית, מייסדי פתח תקווה העדיפו לבנות את יישובם רחוק יותר מהירקון על מנת להקטין את סכנת המלריה (הקדחת) באזור כיכר המייסדים בעיר פתח תקווה.

בעבר היה מצוי בשטח השכונה חוות מלאבס, אך כיום הזכר היחידי ממנה היא גת שנשמרה מאז.

נגישות ותחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השכונה קרובה אל כבישים 4 ו-5, ופועלת בה תחבורה ציבורית. השכונה בעלת קרבה רבה אל תחנת הרכבת "קריית אריה".

השכונה תוכננה עם שבילי אופניים רבים העוברים ברחובות השכונה ומחוץ לה. קיימת תוכנית לקשר את השכונה, בעזרת שבילי אופניים, לרצועה חדשה של פארק הירקון לאורך צפון השכונה, באמצעות שני מעברים תת-קרקעיים. בנוסף, ישנה תוכנית לבניית גשר לרוכבי אופניים ולהולכי רגל מעל כביש 4, בהמשך לתוכנית האב לשבילי אופניים אשר כבר מיושמת בשכונה.

סביבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השכונה מתאפיינת בבנייה של מספר בניינים סביב פארק או גינה אחת. בשכונה נמצא פארק גדול אשר מהווה את הפארק המרכזי בשכונה. הפארק קרוי "פארק לב הסביונים" על שם פרויקט "לב הסביונים" שהקימה חברת אפריקה-ישראל, ומכונה גם "גינת הדגים". כמו כן, הוא מתפרש על שטח של 22 דונם, ונמצאים בו חלקים שונים שיוצרים שהייה מגוונת כמו אגם דגים המחולק על ידי גשרים לשלושה חלקים ופועלת בו מזרקה בשעות קבועות ביום, מתקני משחק ושעשוע, גבעות דשא, גבעת תצפית ממנה אפשר לתצפת על כל הפארק ומבנה של גת מהתקופה הביזנטית שהיא חלק משרידי תל אומלאבס.

בנוסף לפארק זה, ישנן גינות ופארקים נוספים בשכונה כדוגמת "הגינה החדשה", סקייטפארק, כיכר מרכזית ושמה "ככר הרעות" או "כיכר הקקטוסים", שתוכננה בידי האדריכל מרגולין. הכיכר מאופיינת במגוון צמחים מסוג קקטוסים וסוקולנטים. עובדה זו מייחדת את הכיכר כאחת מהבודדות בארץ. הכיכר הייחודית משמשת כמרכז פעילות לתושבי השכונה וממנה יוצאים ערב ערב, טיולי אופניים לרחבי גוש דן. בנוסף, ישנם פרויקטים סביבתיים בשכונה כמו גן ירק שכונתי.

כמו כן, השכונה גובלת בשדות פתח תקווה מהצפון, והיא ממוקמת מרחק קצר מנחל הירקון. ישנה תוכנית עתידית לפיתוח פארק ירקון נרחב שיגבול בשכונה ויהווה שטח פנאי לתושבי פתח תקווה כולה[1][2][3]. בשטח הפארק העתידי נמצאת גם בריכת חורף, שעתידה גם כן לעבור שיקום ופיתוח[4][5].

חינוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברחבי השכונה פועלים מוסדות חינוך רבים לכל שכבות הגיל. ישנם כ-22 גני עירייה, 4 בתי ספר יסודיים, 2 חטיבות עליונות ובית ספר לחינוך מיוחד. כמו כן, בשכונה פועלות תנועות הנוער "הצופים" שהיא בעלת שבט צופים משלה הנקרא "שבט המושבה", ותנועת "הנוער העובד והלומד", שהיא בעלת "קן" בשכונת נווה גן הסמוכה, ופועלת גם בשכונה.

דת[עריכת קוד מקור | עריכה]

השכונה מורכבת מיהודים אשר רובם המכריע הם חילונים. עם זאת, פועלים בשכונה 4 בתי כנסת אשר הגדול בהם הוא בית הכנסת "בראשית". שניים מבתי הכנסת נוהגים בנוסח ספרדי, אחד בנוסח משותף ואחד בנוסח תימני.

פעילות ובילוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשכונה ישנן מספר רב של אפשרויות בילוי, בניהן: מגוון חוגים ופעילויות רבות לכל הגילאים, מרכז נוער קהילתי, שתי ספריות עירוניות, היכל ספורט, אודיטוריום, קונסרבטוריון ועוד.

מסחר[עריכת קוד מקור | עריכה]

המסחר בשכונה מפותח מאוד וישנם מרכזי מסחר רבים בה.

  • מרכז רום - מרכז הנמצא ברחוב יעל רום ובעל חנויות כגון: כללית, מכבי, סופר פארם, שופרסל וקפה לנדוור.
  • עמי בוטיק סנטר - מרכז הנמצא צמוד למרכז ספיר, ושוכן ברחוב רפאל איתן. במרכז יש חנויות רבות כגון: רולדין, רשת סושי גפניקה, סופר שכונתי, פיצרייה שכונתית, חנות ממתקים, חנות צעצועים, טיפולים לכלבים, מספרה, מאוחדת ועוד.
  • מרכז צים - מרכז הנמצר בקצה המזרחי של השכונה ובו חנויות, סטודיו C, מרכז רפואי של קופת חולים מכבי וכן סניף של יינות ביתן.
  • מרכז ספיר - מרכז חדש הנמצא צמוד ל"עמי בוטיק סנטר". במרכז זה ישנן חנויות מגוונות כמו רשת גלידה שכונתית, ביגוד והנעלה לתינוקות ילדים ונועה, מרכז למידה והעצמה, מספרה, פדיקור, "פיצה עגבנייה", "מאפים ולחמים", "הקצב במושבה", "טרי בריא", מחשבים וסלולר ומכון כושר.
  • גיסין סנטר - מרכז קניות ובילוי הנמצא ברחוב גיסין מול מרכז רום.

כמו כן ישנם מרכזי מסחר הקרובים אל השכונה, כדוגמת:

  • הקניון הגדול - קניון הנמצא במרחק קצר מאוד מהשכונה ובעל מגוון חנויות רחב מאוד.
  • מרכז חצי חינם - מרכז הנמצא בשכונת הוותיקה וצמוד לשכונה החדשה.

אוכלוסייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האוכלוסייה בשכונה מגוונת והיא מורכבת בעיקר בחילונים ממעמד סוציו-אקונומי בינוני-גבוה, משפרי דיור וזוגות צעירים. רבים מהם באו מפתח תקווה, רמת גן והרצליה.

אחוז גבוה מאוד מתושבי השכונה, פי שניים מממוצע כלל האוכלוסייה, הם של תושבים בגילאי ה-30 וה-40 וילדים בטווח גילאי הגן והיסודי, לעומת אחוז נמוך מאוד של גילאי העשרה והעשרים ובוגרים מעל גילאי החמישים. כמו כן, סטטיסטית, רוב תושבי השכונה הם אקדמאים, אנשי הייטק ובעלי מקצועות חופשיים. ישנו מיעוט קטן מאוד של עולים המתגוררים בשכונה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אם המושבות החדשה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]