אמבולוצטוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאמבולוצטוס

תקופה
אאוקן, 50–49 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: לווייתנאים
תת־סדרה: לווייתנים קדומים
משפחה: אמבולוצטיים
סוג: אמבולוצטוס
מין: A. natans
שם מדעי
Ambulocetus
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שחזור של אמבולוצטוס שוחה

אמבולוצטוס (שם מדעי: Ambulocetus) הוא סוג לווייתן קדום שהיה מימי למחצה - לרצונו הלך על היבשה, ולרצונו שחה במים. מכאן גם משמעות שמו - "לווייתן שוחה-מהלך". הוא חי בתחילת האאוקן, לפני כ-50 עד 49 מיליוני שנים. הוא מאובן מעבר, מבחינה זו שהוא מהווה חוליה בשרשרת האבולוציה של הלווייתנאים; דרכו ניתן לראות את ההתפתחות של הלווייתנים מתוך יונקים יבשתיים לחלוטין. מאובני האמבולוצטוס נמצאו בצפון פקיסטן ובמערב הודו. בזמן קיומו (באאוקן), אזור מזרח פקיסטן של היום היה אזור החוף של ים טתיס הקדום.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורכו כשלושה מטרים, ומראהו כשל תנין ארוך. משקלו הוערך בכ-140 עד 720 קילוגרמים. כפות רגליו היו גדולות והותאמו לשחייה, ובד בבד רגליו היו חזקות מספיק כדי לשאת את משקלו על היבשה. נראה כי הוא הניע את עצמו במים על ידי הנעת גבו בצורה גלית אנכית, בדומה לדרך בה לוטרות ולווייתנאים שוחים. מאחר שדרך שחייה זו יחסית לא יעילה, משערים כי האמבולוצטוס צד באופן דומה לתנינים של ימינו, משמע העמדת מארב במים רדודים לטרף לא חשדני. לאמבולוצטוס לא היו אוזניים חיצוניות. על-מנת להרגיש בטרף מתקרב, הוא נהג להצמיד את ראשו לאדמה ולחוש ברעידות המתרגשות. ניתוח כימי של שיניו הראה כי האמבולוצטוס היה יכול לחיות במים מתוקים וגם במים מלוחים.

האמבולוצטוס נחשב ללוייתן קדום בשל העובדה שהוא חולק מספר מאפיינים תת-מימיים עם הלווייתנים: התאמה באפו אפשרה לו לאכול ולבלוע מתחת למים; לעצם המקיפה את האוזן היה מבנה הדומה לזה המקביל אצל לווייתנים, שאפשר לו לשמוע היטב מתחת למים; דמיון במבנה השיניים ועוד.

שלד של האמבולוצטוס נמצא כמעט במלואו, ולכן תיאורו מפורט פי כמה מזה של חבריו למשפחת האמבולוצטיים: הימלאיצטוס ו-Gandakasia.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצור זה הופיע בסדרות פלאווורלד וללכת עם חיות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אמבולוצטוס בוויקישיתוף