אמיתי בן חורין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: תחביר, ניסוחים לא אנציקלופדיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: תחביר, ניסוחים לא אנציקלופדיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
Amitai Ben Horin

אמיתי בן חורין (3 באוגוסט 196122 בינואר 2022) היה מומחה וממציא בתחום הזרקת פלסטיק ופיתוח חלקי פלסטיק לתעשיית הרכב.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בן חורין נולד בקיבוץ בית זרע ללאה קירז'נר, ניצולת השואה מפולין, ולשאול בן חורין, יליד אוקראינה, שעלה לארץ ישראל ב-1939 במסגרת ההעפלה. בן חורין היה הצעיר בארבעת ילדיהם. הוא למד בבית הספר התיכון "בקעת כנרות" ועם סיום הלימודים התגייס לצה"ל ושירת בחיל התותחנים.

לאחר השחרור מצה"ל החל לעבוד במפעל "ארקל מוצרי פלסטיק" של בית זרע כפועל ייצור. כאוטודידקט התמחה, תוך התנסות ולמידה, בתחום הפלסטיק וחלקי רכב מפלסטיק. התמחויות אלה קידמו אותו בחברה עד שהגיע במשך השנים לתפקיד סמנכ"ל הנדסה ומו"פ בחברת "ארקל אוטומוטיב", אשר הסתעפה ממפעל האם.[1]

בשנת 1998 הגה בן חורין לראשונה את הרעיון להחלפת חלקי מתכת - המהווים חלק ממרכב המכונית - בחלקי פלסטיק. רעיון זה השתלב במגמה עולמית של מעבר לפלסטיקה טכנית בתחום הרכב. המעבר לפלסטיק אמור להחליף את המתכת בחלקי הרכב ולהפחית את משקלו, בלי פגיעה בחוזקו ובטיחותו. האתגר הגדול נבע בעיקר עקב דרישות בטיחות גבוהות. בין השאר חוזק, גמישות, יכולת ספיגת זעזועים, ויכולת עמידה בלחצים במקרה של תאונת דרכים.

רעיון זה של בן חורין, שהועלה לראשונה בחברת "ארקל אוטומוטיב", שינה את הכיוון המקצועי והמסחרי של החברה, לכיוון תעשיית הרכב. כיום (2022) "ארקל אוטומוטיב" נחשבת לאחת המובילות העולמיות בתחום זה[דרוש מקור].

מגש תושבת של מצבר[2]היה המוצר הראשון של בן חורין בתחום הרכב והפטנט הראשון שנרשם על שמו. הפטנט איפשר החלפת מגש כבד ממתכת ופלדה במגש פלסטיק קל משקל, אשר עומד בסטנדרטים מחמירים של איכות ובטיחות, וזול יותר. מוצר זה היה תוצאה של זכייה במכרז של חברת אופל שהייתה שייכת לג'נרל מוטורס, במסגרתו הוחלט להציע משהו שונה מהתוכן המקורי של אופל. "ארקל אוטומוטיב" הציעה מבנה משופר ונוח יותר לתפעול. זה היה הפרויקט הראשון בו זכתה החברה בתחום הרכב. מגשי תושבת של מצבר בתכנונו של בן חורין מורכבים כיום ברכבים של חברת מרסדס, ג'נרל מוטורס וחברות רכב נוספות.

מוצר נוסף אותו פיתח בן חורין מבוסס על שילוב של תרכובות Organosheets. זהו שילוב של פולימר פלסטיק מוזרק עם פולימר דומה, בו משולבים סיבי זכוכית אינסופיים ומכוונים על פי דרישות החוזק מהמוצר הסופי. בן חורין הוביל את היוזמה בפרויקטים המשלבים חיזוק חלקי פלסטיק על ידי הוספת סיבי זכוכית. ידע זה יכול להוביל בעתיד לפיתוח של חלקים מרוכבים, חזקים וקלי משקל. דוגמאות לכך ניתן למצוא ברכבים חשמליים.

פטנט שני[3] של בן חורין מתאר הזרקה רובוטית המאפשרת יצירה של קונסטרוקציות גדולות, ועם זאת, קלות משקל, מדויקות וחזקות. זאת באמצעות שילוב רכיבים מחומרים ומטכנולוגיות-ייצור שונות כגון חלקים מהזרקת פלסטיק, קורות אלומיניום ופלדה, יציקות אלומיניום וקורות מלופפות.

פטנט שלישי[4] של בן חורין מתאר שיטת חיבור חדשנית המחברת בין אלמנטים מחומרים שונים ללא צורך בריתוך או באמצעי חיבור ומיושמת בהזרקת פלסטיק. מבנים כאלה ישולבו ברכבי העתיד במערכות שונות כגון שלדת מארזי סוללות של כלי רכב חשמליים[5] וקורות-ייצוב קדמיות של כלי רכב.[6]

בהובלת בן חורין הצטרפה חברת "ארקל אוטומוטיב" לקונסורציום במימון של האיחוד האירופי. מטרתו של הקונסורציום, בהובלת חברת AZL, היא לפתח פתרונות חדשניים לתעשיית הרכב החשמלי בתחום מארז הסוללות.[7]

התנדבות ותרומה לקהילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בן חורין עסק בהתנדבות ותרומה בקהילה. כחלק מהשקפה זו אימצו בן חורין ואשתו שתי בנות אשר הגיעו לבית זרע כילדות חוץ. כמו כן התנדב בן חורין בעמותות שונות.

הוא הצטרף לתוכנית "להעז ביחד" של עמותת "תופסים כיוון"[8] בחצור הגלילית. עמותה זו תומכת בסטודנטים מהפריפריה, ובן חורין שימש בה כמנטור לכמה סטודנטים.

כמו כן התנדב בן חורין בעמותת "תיקון עולם מייקרים: TOM"[9] ובכפר השיקומי עדי נגב. במסגרת זו המציא ובנה פתרונות טכנולוגיים עבור ילדים עם מוגבלויות כגון מכשור לנגישות ותנועה לילדים נכים.[10][11]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בן חורין נשא לאשה את אפרת ולזוג נולדו שלוש בנות. לאחר מכן אימץ הזוג את שתי הבנות הנוספות. בשנת 2006 עברה המשפחה ליישוב רקפת. לאחר מספר שנים התגרש הזוג. בשנים האחרונות לחייו היה בן חורין בן זוגה של ד"ר תמר רז. הוא נפטר באופן פתאומי מדום לב במהלך צעידה שגרתית.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Who are we, www.arkal-automotive.com (באנגלית)
  2. ^ Halteeinrichtung für eine Batterie eines Kraftfahrzeuges (בגרמנית), נבדק ב-2022-09-29
  3. ^ Injection moulding system and/or method (באנגלית), נבדק ב-2022-09-29
  4. ^ Structural member and/or coupling arrangement and/or method for same (באנגלית), נבדק ב-2022-09-29
  5. ^ באנגלית: battery pack
  6. ^ באנגלית: Instrument panel cross beam
  7. ^ Multi-material battery casing for electromobility: AZL industry network conducts joint concept study and product development, AZL Aachen GmbH, ‏2020-11-30 (באנגלית אמריקאית)
  8. ^ מרכז חצור - להעז ביחד, באתר תופסים כיוון (באנגלית אמריקאית)
  9. ^ TOM, Tikun Olam Makers (באנגלית)
  10. ^ 11. https://finance.walla.co.il/item/3493176 אירוע שהוקדש לזכרו של אמיתי בן חורין לקראת פורים 2022: הכנת תחפושות מיוחדות לילדים עם מוגבלויות על-ידי מתנדבי עמותת TOM.
  11. ^ 10. https://youtu.be/5GnByvNNYmY בניגוד לכיתוב בסרטון, המציגים אינם שחקנים. המציגים הם אמיתי בן חורין עצמו, והנערה שלמענה תכנן את כיסא הגלגלים, שהיא יושבת בו. הכיסא מאפשר התניידות על חול.