התאבדותה של אמנדה טוד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אמנדה טוד)

התאבדותה של אמנדה טודאנגלית: Amanda Michelle Todd;‏ 27 בנובמבר 1996 - 10 באוקטובר 2012) הוא מקרה התאבדות של נערה קנדית בעקבות בריונות רשת שזכה להד נרחב. טוד תיעדה את סיפורה ביוטיוב בסרטון[1] שזכה למספר רב של צפיות (מעל ל-13 מיליון צפיות), והוביל אנשים רבים לתעד את סיפוריהם בצורה דומה[2].

סיפור המקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמנדה טוד הכירה אנשים באתרי אינטרנט[3]. אחד מהם החמיא לה לאורך זמן באתר BlogTV[4], ולבסוף שכנע אותה לשדר באתר זה את עצמה חשופת חזה באמצעות מצלמת הרשת שלה[5]. לאחר מכן הזר החל לסחוט אותה, בעודו מאיים שיפרסם את התמונה לחבריה. בחופשת חג המולד, דפקו שוטרים בארבע לפנות בוקר בדלתה, וכך גילתה שתמונתה פורסמה לכולם. אמנדה סיפרה כי החלה להשתמש בסמים ובאלכוהול בעקבות המצוקה הרגשית שחוותה. הוריה ניסו להעביר אותה לבית ספר אחר פעמיים. אבל אותו הזר ארב לה, ופרסם את התמונה כתמונת הפרופיל שלו. בעקבות התמונה הסתכסכה אמנדה גם עם תלמידי בתי הספר האחרים. מצוקתה הנפשית הותירה אותה בודדה לגמרי. התגובות שהמשיכה לקבל דרך האינטרנט הרעו את המצב. תגובות אלה אופייניות לבריונות רשת.

טוד עברה לבית ספר חדש בפעם השנייה, שם הייתה יושבת לבדה בארוחות הצהריים. מצבה הנפשי הלך והתדרדר. לאחר חצי שנה, היא חזרה לדבר עם ידיד ישן, שהזמין אותה לביתו, בזמן שחברתו הייתה בחופשה, ושם קיימו יחסי מין. שבוע לאחר מכן, אותו ידיד, מלווה בחברתו ו-15 אנשים נוספים, התעמת עם טוד בבית ספרה מול קהל תלמידים. טוד הותקפה והוטחה ברצפה, בזמן שתלמידים מסביבה צילמו את המתרחש. לאחר שאביה מצא אותה בתוך תעלה ואסף אותה לביתה, ניסתה טוד להתאבד בשתיית אקונומיקה, אך ניסיון ההתאבדות שלה נמנע. לאחר שחזרה מבית החולים, נתקלה טוד בתמונות של אקונומיקה והעלאות בפייסבוק, בהן היא מתויגת, בצירוף קריאות המעודדות אותה להתאבד[6].

כחודש לפני מותה פרסמה את הסרטון שמספר את סיפורה, בו היא כלל לא מדברת, אלא רואים אותה מעבירה כרטיסים עליהם כתוב הסיפור בכתב ידה. התאורה בחדר מעומעמת, והתמונה חתוכה מלמעלה כך שלא רואים את פניה במלואם. ב-10 באוקטובר 2012 היא נמצאה ללא רוח חיים. אנשים רבים ראו את הסרטון שלה, חלקם יצרו סרטונים בהשראתה, בהם גם הם מספרים את הסיפור שלהם עם כרטיסים.

החקירה המשטרתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשטרה ניסתה לאתר את הזר שסחט אותה. על המקרה עבדו כעשרים שוטרים. יחידות משטרה הפועלות במרחב הווירטואלי הקדישו לעניין זמן רב.

קבוצת הרשת אנונימוס האשימה גבר קנדי במעשה הסחיטה[7], והוא נעצר על ידי המשטרה. אנשים רבים חשו זעם כלפיו ואיימו על חייו[8]. האיש הודה בקשר צ'אט עם טוד, אך בסופו של דבר הוכח שלא הוא זה שסחט אותה וגרם לה להתאבד, והוא שוחרר.

באפריל 2014 נעצר אדם הולנדי ממוצא טורקי בחשד לאחריות למעשה ולמעשים דומים אחרים, לאחר משפט ארוך הוא הורשע במרץ 2017.

התגובות לסרטון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרטון גרר תגובות רבות. מהרגע שהסיפור התפרסם אנשים הביעו את צערם ורצו לעזור. אנשים קיימו עצרות זיכרון, ואירועים לזכרה[9]. הסיפור התפרסם במדינות רבות כולל ישראל. צעירים תיעדו את סיפורם דרך סרטוני יוטיוב עם כרטיסים כמחווה לאמנדה[10]. סרטונים רבים צולמו על תגובותיהם של צעירים לסיפור. אנשים הצטערו לשמוע על המאורעות ורצו למצוא דרך למנוע הישנות מקרים דומים. אנשים רבים גם הביעו את כעסם על אותם אנשים שהובילו להתאבדותה.

אמה הקימה לזכרה קרן שנועדה לעזור לפעול נגד בריונות ולעזור לנערים ונערות במצוקה.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל פורסם סיפורו של ג'ורג' עמירה, נער שסבל מבריונות רשת וצילם את עצמו ליוטיוב, שם הוא מספר את סיפורו. נשיא המדינה רובי רבלין ראה את הסרטון והזמין את ג'ורג'. יחד הם צילמו סרט זהה לסרט הראשון, אך עם מסר מעודד[11].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]