אמנות פרהיסטורית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: מפרט אנקדוטות במקום לתת את התמונה הרחבה בכל תקופה, נדרש פתיח.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: מפרט אנקדוטות במקום לתת את התמונה הרחבה בכל תקופה, נדרש פתיח.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.

תולדות ותקופות האומנות הפרה-היסטורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארי-אדם ממערת שטאדל נמצא במערה בגרמניה ומתוארך ל-32,000 שנים לפני זמננו

אמנות פרה-היסטורית מתייחסת לאמנות שנוצרה בתרבויות פרהיסטורית, עד לתקופת התפתחות הכתיבה או סוג אחר של רישום ותיעוד. בשלב זה מתחילה תקופת האומנות העתיקה. אי לכך, תארוך סוף תקופת האומנות הפרה-היסטורית שונה בין חלקי עולם שונים.

לא ניתן לקבוע בוודאות מתי התחיל האדם ליצור אומנות, כן וודאי קיומה של אומנות בתקופות הפלאוליתית העליונה, עד 40,0000 לפני הספירה. בספטמבר 2018 מדענים דווחו על תגלית שעשויה להיות ציור, לטענת חלק מהארכאולוגים, פרי יצירת הומו-ספיאנס. אם כך, זהו חפץ האומנות המוקדם ביותר המוכר לאדם (לפני 73,000) שמקדים את התגליות הקודמות בכ-30,000 שנה.[1]

התקופה הפלאוליתית התחתונה והתיכונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ונוס מברכת רם, ברכת רם שברמת הגולן

בעבר האמינו כי האדם המודרני הוא היצור היחיד המסוגל להביע את עצמו באמצעות האומנות, אולם פריטים שנתגלו החל משלהי המאה ה-19 מצביעים על האפשרות כי זמן רב לפני מעשי האומנות של ההומו סאפיינס יצר ההומו ארקטוס יצירות אמנות משלו.

היצירה הקדומה ביותר שהיא, על-פי המשוער, יצירת אמנות, נוצרה לפני 500,000 עד 300,000 שנה, בתקופת ההתרבות האשלית התיכונה. אורכו של חפץ זה (ונוס מטן טן, שהתגלה במרוקו), הוא כ-6 סנטימטר והוא מזכיר דמות אדם. קיימת אפשרות שמדובר בחפץ שנוצר באופן טבעי, אך סימנים מסוימים על פניו מצביעים, ככל הנראה, על עיצוב בכלים קדומים ונראה שהוא נצבע. נמצא כי חומר שומני שעטף את החפץ הכיל תערובת של ברזל ומגנזיום המצויים באוֹכְרָה, ומצביעים על ניסיון לקשט את העצם, ללא קשר למקורו. הזיהוי של עצם זה כיצירת אמנות שנוי במחלוקת. חפץ דומה, פסלון ונוס שנמצא בברכת רם שבישראל ומתוארך לתקופה שלפני כ־250,000 שנה או יותר, גם הוא שנוי במחלוקת דומה.[2]

מן התקופה שלפני כ-350,000 שנה נמצאו כלים שונים, ועליהם תבניות סימטריות, שכאילו נעשו באקראי ולא מתוך כוונה אמנותית. מכיוון שאין לתבניות אלה תכלית מעשית, יש המשערים שנוצרו לשם קישוט אמנותי. פריטים כאלה נמצאו לדוגמה באתר בילצינגסלבן (Bilzingsleben) בתורינגיה שבגרמניה. עדיין לא ברור, אם כך, האם אמנות התקיימה בתקופות קדומות כל-כך.

במערת בלומבוס (Blombos) בדרום אפריקה נתגלו אבנים שעליהן מערך אדום מורכב של חריצים, המתוארכות לתקופה שלפני כ-70,000 שנה.[3] אם אכן מדובר ביצירות אמנות, אלו הן מן היצירות המוקדמות ביותר שיצר הומו סאפיינס. ארכאולוגים אחדים, ובהם ריצ'רד קליין מסטנפורד, מפקפקים בכך שאכן מדובר במעשי אמנות, משום שאין להם כל מאפיין אחר של תהליכי חשיבה מתקדמים. במידת-מה תלויה השאלה בהגדרתם של חפצי אמנות. לפי חוקרים אחרים, הסימטריה המאפיינת את צורתם של כלים, כמו גרזני היד וקצות החצים הדקים, נחשבים לביטוי אמנותי, ואם כך גם הממצאים במערת בלומבוס הם אמנות.

התקופה הפלאוליתית העליונה[4][עריכת קוד מקור | עריכה]

תפוצת האמנות באירופה בתקופה הפלאוליתית העליונה:
·אדום: ציורי מערות
·ירוק: חפצי אמנות
·קו תכול: גבולות אזורי הקרחונים הראשיים
·קו כחול: קו החוף
ונוס מווילנדורף, אוסטריה

התגליות השונות של יצירות אומנות מהתקופה הפלאוליתית העליונה כוללות ציורים (ציורי מערות, ציורי סלע), תבליטים, גילופים ועבודות פיסול חלקם משולבים בגוף הסלע, שמלוטש לדמות המוצגת או חלקה, חלקם כיצירות נפרדות על פלטות אבן או עצמות בעלי חיים, כגון קרני צבי. כמעט ולא ניתן למצוא תיאורי האדם או מסיכות טקסיות בתקופה זו. עיקר היצירות מתארות בעלי חיים (הרוב המכריע) או דפוסים שונים ומשונים. הצגת האדם ועלילות חייו תפסה תאוצה בתקופה מאוחרת יותר, בתקופה הנאוליתית.

תגליות אלה אינן מרוכזות אלא מפוזרות באזורי העולם השונים, כולל בארצות אירופה, ספרד, צרפת, איטליה, גרמניה ואנגליה, בסיביר הרוסית, באזור הנהר הרוסי דון, באלז׳יר כולל, כמובן, התגלית המדהימה בסהרה בטאסילי נאז׳ר, שכוללת אלפי ציורי סלע ויצירות אומנות אחרות מתקופות יצירה שונות שנמשכות לתוך תקופות מאוחרות.

ממערת אלטאמירה בספרד, דרך המערות הצרפתיות, מערת לאסקו, מערת פון דגום (Font-de-gaume). כמו כן נמצאו פיסלונים בהם גילוף של בעלי חיים ודמויות נשיות שופעות איברים, כמו למשל ונוס מווילנדורף. דמות זו נמצאה בווילנדורף שבאוסטריה, גודלה 11.1 ס"מ והיא מצופה באוֹכְרָה אדומה. בשנת 2002 נמצא בצרפת מסכה שנקראת מסכת רוש-קוטאר (Mask of la Roche-Cotard) על גדות נהר לורה. המסכה תוארכה ל-35,000 שנה לפני זמננו, והיא עשויה מאבן צור שטוחה שעוצבה בדומה לחלק העליון של הפנים. לצורך יצירת עיניים הוכנסו לתוך חורים באבן חתיכות עצם. זהו אחד מפריטי האמנות המוקדמים ביותר באירופה.

ניתן לזהות עומק אומנותי מסוים ביצירות אומנות מתקופה זו. האדם של התקופה הפוליאוליתית העליונה היה הומו ספיאנס וידע לגלף נשק, עסק בצייד, לא עסק בעיבוד אדמה וטרם למד לביית בעלי חיים. עם זאת, האדם כן עסק באומנות, מה שמצביע על כך שאומנות היא תכונה בסיסית ביותר של הקיום האנושי שקודמת למושגים כמו מדינה, רכוש וודאי מושגים מורכבים כגון אינדיבידואל. זהו אדם אלמנטרי איך יצירותיו משלבות מאפיינים שאינם אלמנטריים כלל. אחד מציורי מערת אלטאמירה מציג תאו ענק בעל קווי מתאר ברורים, תוך הבלטת מבנהו האנטומי ופרופורציות מדויקות. עם זאת, האופי הכללי של הציורים מזכיר ציורי ילדים, שרובם כאוטיים בעלי פרטים רבים שחסרים קונטקסט מובנה של קישוריות וסיבתיות בין הפרטים והסביבה. עיקר הפרימיטיביות באה לידי ביטוי בהגבלת מרחב היצירות להצגת בעלי חיים, בפרט בתור נצודים.

כנראה אומנות התקופה נבעה ושמשה את האמונות שציורים או ריטואלים קשורים יתורגמו למציאות, כגון הצלחה בצייד וכד׳, אך אין לזלזל בהם, שכן אלה הם ביטויים ראשונים של מה שצפוי להתפתח כתחומי הדת המדע והאומנות כפי שאנו מכירים היום.

ביזון (תאו אמריקאי). ציור על תקרת מערת אלטאמירה.

התקופה המזוליתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מן התקופה המזוליתית מוכרות דוגמאות של חפצי אמנות שונים, כגון חלוקי אבן צבועים וסלעים מקושטים. נמצאו גם דוגמאות לתבניות שונות על חפצי-סידקית שבשימוש יום-יומי.

התקופה הנאוליתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסל האשה הנמה מההיפוגאום של חל-ספליני במלטה

אנשי הג'ומון ביפן הכינו דמויות חרס וכלי אחסון מקושטים בתבניות שנוצרו על ידי הטבעת חימר רטוב בחבלים מלופפים ובמקלות, ברמת תחכום גבוהה למדי.

תרבויות נאוליתיות רבות ממרכז אירופה ייצרו פסלוני בעלי-חיים, בדרך כלל ממין נקבה.

מונומנטים מגליתיים מן התקופה הנאוליתית נמצאו באתרים רבים, וגילם החל מ-7,000 שנה. ההיפוגאום של חל-ספליני והמקדשים המגליתיים במלטה, כולם במלטה ומתוארכים החל במאה ה-36 לפני הספירה, הם בין המונומנטים הקדומים בעולם, ולצד ארכיטקטורה פשוטה יש להם מרכיבים סמליים לא מבוטלים. לצד המונומנט הנודע בסטונהנג', שמתקופת הברונזה הקדומה, נמצאו מונומנטים גם באתרים אחרים באירופה, ובהם בקרנאק שבצרפת, ובאיי אורקני.

תקופת הברונזה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך האלף השלישי לפני הספירה החלה תקופת הברונזה באירופה, ועמה נוצרו אפשרויות חדשות ליצירת אמנות. היעילות הגוברת של כלי הברונזה איפשרה לייצר חפצי אמנות בכמות ובמורכבות הולכים וגדלים, וכך נוצר לראשונה עודף של יצירות כאלה - דבר שהביא, בהדרגה, להיווצרות מעמד של אמנים. בזכות העושר המצטבר החל ייצור של חפצי מותרות, במיוחד כלי נשק מקושטים. סלעים מאוירים נמצאו במספר מקומות בשוודיה ובצפון איטליה.

בחפירות תרבות עמק האינדוס התגלו מספר פסלים מברונזה ובהן פסל הנערה הרוקדת המתוארך לתחילת האלף השלישי לפנה"ס.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הלן גארדנר, אמנות פרהיסטורית, בתוך האמנות מראשיתה ועד ימינו, עמ' 50 - 58, הוצאת מסדה, תל אביב, תשי"ד

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אמנות פרהיסטורית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Fleur, Nicholas St (2018-09-12). "Oldest Known Drawing by Human Hands Discovered in South African Cave". The New York Times (באנגלית אמריקאית). ISSN 0362-4331. נבדק ב-2018-12-29.
  2. ^ Paul Rincon, 'Oldest sculpture' found in Morocco, אתר BBC, ‏ 23 במאי 2003
  3. ^ ד"ר יונת אשחר, הציור הקדום ביותר, במדור "חדשות מדע" באתר של מכון דוידסון לחינוך מדעי, 12 בספטמבר 2018
  4. ^ ,Краткая история искусств, Нина Дмитриева, АСТ-Пресс, Галарт, 2008