אמריקה X

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אמריקה X
American History X
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי טוני קיי עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'ון מוריסיי עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט דני מק'נה עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ג'רלד ב. גרינברג עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים אדוארד נורטון
אדוארד פרלונג
בוורלי ד'אנג'לו
אייברי ברוקס
ג'ניפר לין
פאירוזה באלק
מוזיקה אן דאדלי עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום טוני קיי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה ניו ליין סינמה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה ניו ליין סינמה
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 30 באוקטובר 1998
משך הקרנה 119 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, סרט עצמאי, סרט כלא, סרט פשע עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $10,000,000
הכנסות באתר מוג'ו americanhistoryx
פרסים פרס סטלייט לשחקן הטוב ביותר בסרט דרמה (אדוארד נורטון) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.historyx.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אמריקה Xאנגלית: American History X; מילולית: היסטוריה אמריקנית X) הוא סרט דרמת פשע אמריקאי בכיכובו של אדוארד נורטון. הסרט עוסק בגזענות בארצות הברית מנקודת מבטה של משפחה אמריקאית-ארית מהמעמד הבינוני המתגוררת בפרוור של לוס אנג'לס. הסרט בוים על ידי הבמאי הבריטי-יהודי טוני קיי(אנ'), ויצא לאקרנים בשנת 1998.

הסרט מגולל את סיפורו של דרק ויניארד, נער נאו-נאצי אמריקאי בשנות העשרים לחייו שנכנס לכלא לשלוש שנים על רצח של שני נערים אפרו-אמריקאים, וחוזר ממאסרו עם דעות הפוכות לחלוטין ומנסה למנוע מאחיו הצעיר ללכת בדרכו הגזענית.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט עוקב בצורה לא ליניארית אחר משפחת ויניארד, משפחה ארית בת חמש נפשות שגרה בפרוור בלוס אנג'לס. דרק (אדוארד נורטון), הבן הבכור, משוחרר מהכלא לאחר כשלוש שנות מאסר בגין הריגת שני צעירים שחורים, לעיני אחיו הצעיר דני (אדוארד פרלונג). כדמות כריזמטית ודומיננטית בקרב הנאו-נאצים שבעיר מגוריו, אחיו הצעיר, דני הולך אט אט בדרכו של אחיו דרק הנערץ, ומעורר שערורייה בבית ספרו כאשר הוא מגיש חיבור המפאר את מיין קאמפף. כתוצאה מכך מנהל בית הספר ד"ר סוויני (אייברי ברוקס) מתנה את המשך לימודיו של דני בהשתתפותו בפרויקט שנקרא "היסטוריה אמריקנית X", ומחליט שהמשימה הראשונה בפרויקט זה תהיה חיבור עבודה אודות עברו של אחיו דרק והשפעתו על דני, שתוגש תוך יום. בסצנה הבאה, דני מתערב לטובת ילד לבן שמוכה על ידי שלישיית נערים שחורים בשירותי בית הספר.

דני ממשיך ללכת בדרכו הישנה של אחיו, אך לאחר שיבתו מהכלא מנסה דרק למנוע זאת ממנו לאחר שהתפקח בכלא מדעותיו הגזעניות. דרק מתנער מעברו ומידידיו הנאו-נאצים ומשתדל להוציא גם את דני מחברתם. במסיבה שנערכת במועדון התנועה לרגל שחרורו מהכלא (אליה הגיע גם אחיו, בניגוד לבקשתו) דרק מתעמת עם קמרון (סטייסי קיץ'), המנהיג המקומי של התנועה, שהיה בעל השפעה חזקה עליו עד המאסר. דרק תוקף את קמרון בשל שאיפתו למשוך את דני אל הנאו-נאציזם על אף אזהרותיו של דרק, ובכך מפנה אליו את זעמם של חסידיו הנאו-נאצים.

במקביל לעלילה המרכזית, חלק ניכר מהסרט מתואר באמצעות פלאשבקים בשחור-לבן המתארים בין היתר את תקופת הזוהר של דרק בקרב קהילת גלוחי הראש, מאסרו בכלא ושינוי דעותיו, והרחק משם מהתקופה בה אביו הגזען נהרג בידי שחורים, מה שגרם למעבר הקיצוני בנעוריו ביחסו לשחורים.

לקראת סיום הסרט, השינוי לטובה שחל בדעותיו של דני מומחש בהסרת הסמלים הנאו-נאצים שעיטרו את חדרו. בדרכו אל פגישה עם קצין המבחן, דרק מלווה את דני ללימודיו למחרת היום ובפרידתו ממנו מחוץ לכותלי בית הספר, מזהיר אותו מפני התנכלות של נאו-נאצים. לפני תחילת הלימודים, דני נכנס לשירותי בית הספר ומניח את העבודה בצד. בבואו לצאת, הוא מסתובב ורואה את אחד הנערים השחורים (איתו התעמת בתחילת הסרט) מכוון אליו אקדח. דני נורה שלוש פעמים ונופל מת כשלצידו מונחת העבודה. דרק חוזר אל בית הספר לשמע היריות וחובק בבכי את גופתו של אחיו על רצפת החדר. הסרט מסתיים על רקע דברי הסיכום בעבודתו של דני.

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה לביקורות מעורבות. הבמאי טוני קיי לא היה מרוצה מהתוצאה הסופית והתכחש לסרט. השחקן הראשי, נורטון, היה מועמד לפרס האוסקר (השחקן הראשי הטוב ביותר) על גילומו של דרק ויניארד.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אמריקה X בוויקישיתוף