אמריקן מק'גי אליס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אמריקן מק'גי אליס
American McGee's Alice
כללי
תאריך הוצאה 6 באוקטובר 2000
סוגה משחק פעולה-הרפתקאות
פיתוח Rogue Entertainment
הוצאה לאור Electronic Arts
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה Electronic Arts
עיצוב אמריקן מק'גי
סדרה אמריקן מק'גי אליס
דרישות תוכנה
מנוע משחק id Tech 3 משודרג עם Ritual's ÜberTools
מצבי משחק שחקן יחיד
פלטפורמות Xbox 360, macOS, Microsoft Windows, פלייסטיישן 3, Mac OS Classic עריכת הנתון בוויקינתונים
המשחק הבא Alice: Madness Returns
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אמריקן מק'גי אליסאנגלית: American McGee's Alice) הוא משחק פעולה המוצג מגוף שלישי, המבוסס על עלילות הספר הרפתקאות אליס בארץ הפלאות ומבעד למראה ומה אליס מצאה שם, ועלילתו ממשיכה באופן לא רשמי את עלילות ספרים אלו.

המשחק תוכנן ועוצב על ידי אמריקן מק'גי (ממפתחי המשחקים Doom II, Quake ועוד) והפסקול שלו הולחן על ידי זוכה הגראמי כריס ורנה (מחברי הלהקה ניין אינץ' ניילז). אמריקן מק'גי אליס שוחרר למערכות ההפעלה חלונות ו-Mac OS ב-6 באוקטובר 2000. ב-14 ביוני 2011, לקראת אירוע ההשקה של משחק ההמשך Alice: Madness Returns, שוחררו המרות של אמריקן מק'גי אליס ל-Xbox 360 ו-פלייסטיישן 3.

נכון ל-22 ביולי 2010, המשחק מכר למעלה ממיליון וחצי עותקים[1]. למשחק יצאו מספר מוצרים נלווים כגון פסלונים לאספנים, בובות, פסקול המוזיקה ועוד.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מאורעות הספר "מבעד למראה", בית משפחתה של אליס נשרף עד היסוד, והיא נותרת הניצולה הבודדה מהאסון. הטראומה מערערת את שפיותה, ולאחר מספר שנים היא מאושפזת במוסד הסגור רטלדג'. רכושה היחיד בחדרה המוגן הוא בובת ארנב. לאחר אשפוז בן מספר שנים נופלת אליס שוב אל ארץ הפלאות, עקב קריאתו של הארנב הלבן להציל את הממלכה מידיה של מלכת הלבבות. ארץ הפלאות הפכה לבבואה מעוותת של הממלכה שאליס הכירה כילדה, והיא לומדת להכיר אותה מחדש כבת-עשרה בעזרתו של חתול הצ'שייר המלווה אותה.

המטרה העיקרית במשחק היא להציל את ארץ הפלאות, כאשר נרמז כי הצלת הארץ תוכל להחזיר את שפיותה של אליס. אליס מקבלת כלי נשק שונים בעודה חוקרת את הממלכה - קלפים אותם ניתן לזרוק באויבים מרובים בו-זמנית, סכין שלאחר הטלתו חוזר לידה ועוד. לעיתים אליס עצמה עוברת שינויים ברמות שונות, כגון הפיכה לבלתי נראית, כניסה למצב זמני בו היא גדולה וחזקה יותר (מצב הקרוי "היסטריה" בשפת המשחק) ועוד. האויבים הם דמויות מהרפתקאותיה הקודמות, כגון חיילי הקלפים של מלכת הלבבות, הכובען המטורף, הדוכסית המכוערת ולבסוף אף הג'ברווקי ומלכת הלבבות. לעזרתה עומדים חברים (הארנב, חתול הצ'שייר) ומספר דמויות שמסייעות לה בלי משים, כמו המפטי דמפטי.

המשחק מחולק למספר אזורים או ממלכות, שלרובם קשר עם עלילות הספרים ועיוות שנובע מטירופה של אליס.

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת Electronic Arts שכרה רישיון שימוש במנוע המשחק של Ritual Entertainment שהוצג במשחק Heavy Metal: F.A.K.K.². המנוע היה שדרוג של המנוע שהוצג ב-Quake 3 Arena, הקרוי id Tech 3. השיפורים שהוספו למנוע המשחק אפשרו הנפשה מבוססת שלד, תיאום תנועות השפתיים לפסקול, תסרוט אפשרי למצלמת השחקן, מערכת גרפית מבוססת חלקיקים והצללה משופרת.

מערכת הקרבות במשחק עברה מספר שינויים, העיקרי בהם הוא המעבר ממערכת מבוססת לחימה בצוות (אליס וחתול הצ'שייר) למערכת מבוססת דמות אחת (אליס בלבד). עם זאת, גרסאות בטא של המשחק כללו את דמות חתול הצ'שייר כמשתתפת פעילה, וזו הורדה רק לפני סיום הפיתוח.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם יציאת המשחק ב-6 באוקטובר 2000 מרבית הביקורות המוקדמות היללו את הגרפיקה של המשחק, שהייתה מפורטת וחדה לשעתה. הביקורות המקוונות היו בממוצע של 85% (בסיכום של אתר האגרגציה Metacritic), כשהאתר GameSpy נותן את הציון 94% והאתר GameSpot את הציון 73%. שני האתרים הסכימו כי הגרפיקה והעיצוב של המשחק מצוינים, אך גיימ-ספוט סייג את מחמאותיו וציין כי המשחקיות של אליס ליניארית ופשטנית יתר על המידה[2].

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסקול המשחק הולחן ובוצע במלואו על ידי כריס ורנה, עם עזרה מהגיטריסט מארק בלאסקז והזמרת ג'סיקה (Jessicka). בין התורמים לפסקול נמנה מרילין מנסון שתרם מספר נעימות למשחק, חלקן שולבו בפסקול הקיים. הפסקול היה ברובו מבוסס נעימות רקע עם מספר חלקי שירה, ומבוסס בעיקר על כלי הקשה (כגון קסילופון) ותיבות נגינה. פסקול המשחק יצא על גבי תקליטור והופץ בנפרד מהמשחק. הפסקול כלל 20 רצועות ואורכו כ-74 דקות.

מוצרים נלווים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמריקן מק'גי אליס הופץ במקביל למספר מוצרים נלווים, שכללו פסלונים לאספנים שהושקו במספר סדרות על ידי Electronic Arts, וזכו להצלחה בקרב אספנים. הפסלונים המקוריים כללו את אליס, החתול, הכובען המטורף ומספר דמויות נוספות. גרסאות מאוחרות כללו עיצוב מחודש של הדמויות ואף מספר פסלונים גדולים במהדורה מוגבלת, כגון אליס במצב היסטריה.

בעקבות הצלחת המשחק התכוון במאי הסרטים וס קרייבן להוציא סרט אימה המבוסס על המשחק וסגנונו. עקב בעיות בתסריט, הסרט לא הופק וזכויות הפקת הסרטים על זיכיון אמריקן מק'גי אליס נדדו מיד ליד, וב-2008 אף נקנו על ידי שרה מישל גלר (שציינה שהייתה מאוהדי המשחק). סרט הקולנוע לבסוף נזנח ולא נכנס לשלבי הפקה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אמריקן מק'גי אליס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]