אנביגאדו (כדורגל)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנביגאדו
Envigado Fútbol Club
שם מלא אנביגאדו פוטבול קלוב
כינוי El Equipo Naranja, La Cantera de Héroes
תאריך ייסוד 14 באוקטובר 1989
אצטדיון פולידפורטיבו סור, אנביגאדו
(תכולה: 14,000)
בעלים קנטרה דה הרואס (La Cantera de Héroes)
נשיא רמירו רואיס
ליגה ליגת העל הקולומביאנית
www.envigadofc.co
תלבושת
תלבושת בית
תלבושת חוץ
תלבושת שלישית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנביגאדו פוטבול קלובספרדית: Envigado Fútbol Club) הוא מועדון כדורגל מהעיר אנביגאדו שבמחוז אנטיוקיה, קולומביה. הוא נוסד ב-1989 ומשחק בליגה הראשונה בקולומביה. ידוע בעיקר במחלקת הנוער הטובה שלו שהוציאה משורותיה שחקנים כגון חאמס רודריגס, פרדי גוארין, דורלן פאבון, ג'יובני מורנו, מאוריסיו מולינה ומתאוס אוריבה. את משחקיה הביתיים משחקת הקבוצה באצטדיון פולידפורטיבו סור המכיל 14,000 מקומות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המועדון נוסד בעיר אנביגאדו בשנת 1989 על ידי איש העסקים גוסטבו אדולפו אופגי לופס, אבל רק בשנת 1991 ערכה הקבוצה את הבכורה עם הקמתה של הליגה השנייה. אנביגאדו גברה על אליאנסה ייאנוס, אתלטיקו וילה ואל קונדור בוגוטה כדי להעפיל לליגה הבכירה. באותה קבוצה שיחקו שחקנים שמאוחר יותר הפכו למשמעותיים בליגה כמו השוער הוגו טוברקיה, המגן סרחיו גוסמן, הקשר אדגר קרבאחל ושחקנים נוספים תחת המאמן הוגו קסטניו. לאחר העפלתה לליגה הבכירה שוב היו לאנטיוקיה שלוש נציגות ביחד עם אתלטיקו נסיונל ואינדפנדיינטה מדיין לראשונה מאז שנת 1951, אז שיחקה ביחד עם השתיים גם קבוצת הוראקן פוטבול קלוב. לאנביגאדו אין זכיות בתארים לאורך ההיסטוריה, הישג השיא שלו הוא העפלה לפלייאוף הליגה, אותו השיג מספר פעמים אך לא מעבר לכך. ב-12 בנובמבר 2006 הפסידה הקבוצה 0–1 לקוקוטה דפורטיבו וירדה לליגה השנייה לאחר 15 שנים רצופות. למרות הירידה, לאנביגאדו לא לקח זמן רב עד שחזרה לליגה הבכירה ועשתה זאת לאחר שנה אחת בלבד שבו שלטה לחלוטין בליגה השנייה. בטורניר האפרטורה הגיעה לגמר מול אקדמיה פוטבול קלוב וסיימה עימה בתיקו 1-1 גם במשחק הבית וגם במשחק החוץ, סדרה שלבסוף הוכרעה לטובת אנביגאדו בדו-קרב פנדלים בתוצאה 3–4. בטורניר הקלאוסורה שוב נפגשו שתי הקבוצות בגמר, הפעם אנביגאדו ניצחה בשני המפגשים בתוצאה 1–2 וכתוצאה מכך הוכתרה כאלופת הליגה השנייה והעפילה ישירות לליגה הבכירה, בעוד שאקדמיה הפסידה במשחקי המבחן לדפורטיבו פריירה שנשארה בליגה הראשונה. באותה עונה היה ג'יובני מורנו השחקן המוביל של אנביגאדו, שכללה בסגל שלה גם שחקן כישרוני וצעיר בשם חאמס רודריגס ואומנה על ידי המאמן חסוס בריוס.

בשנים 2008 ו-2010 הייתה הקבוצה קרובה מאוד לרדת שוב לליגה השנייה, אבל הצליחה לגבור על יריבותיה במשחקי המבחן ולהישאר עוד עונה בליגה הבכירה. ב-2008 שיחקה מול דפורטיבו ריונגרו וניצחה אותה 1–3 בסיכום שני המשחקים. ב-2010 פגשה אנביגאדו את דפורטיבו פאסטו וגברה עליה 0–3 בסיכום שני המשחקים. בשנת 2011 הצליחה אנביגאדו להעפיל לרבע גמר הפלייאוף גם בטורניר האפרטורה וגם בטורניר הקלאוסורה, שם הודחה על ידי לה אקידד ומיונאריוס בהתאמה. למרות ההדחה, סיימה הקבוצה את הטבלה המשוקללית של השנה עם 64 נקודות ובמקום המוליך להשתתפות בטורניר הקופה סודאמריקנה לראשונה בתולדות המועדון. אנביגאדו צלחה את השלב הראשון בטורניר כשניצחה את אוניון קומרסיו מפרו 0-2 בסיכום שני המשחקים, אבל בשלב השני הפסידה לליברפול מאורוגוואי 1-2 בסיכום שני המשחקים והודחה.

רשימת קלינטון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-19 בנובמבר 2014 נכנס המועדון ל"רשימת קלינטון". מדובר על קבוצה הנמצאת בתוך משרד האוצר האמריקני וקרויה על שמו של נשיא ארצות הברית בעבר, ביל קלינטון, שהקים אותה ב-1995 כדי להילחם בסמים. רשימה זו בעצם מאגדת בתוכה את כל החברות המנהלות קשרים כלשהם עם ארגוני וקרטלי סמים ונאסר עליהן קיום יחסים עם חברות בתוך ארצות הברית. במקרה של אנביגאדו היה מדובר על חקירה שבוצעה במשך קרוב לעשור ובה התברר כי הקבוצה ניהלה קשרים והלבינה הון על ארגון הפשע, 'לה אופיסינה דה אנביגאדו' באמצעות מכירה ורכישה של שחקני הקבוצה וכרטיסי המשחקים. חואן פבלו אופגי, מי שירש את הקבוצה מידי אביו שנרצח בשנת 2006 כחלק מהמלחמה עם ארגון הפשע של אנביגאדו, הורשע ביחד עם אמו בהלבנת ההון באמצעות הקבוצה. בעקבות הסנקציות שהוטלו עליה, נקלעה הקבוצה לבעיות כלכליות קשות ושיחקה ללא פרסומת של נותן חסות על החולצות. רק כעבור 4 שנים, באפריל 2018, יצאה הקבוצה מרשימת קלינטון. זה קרה בעקבות התערבות הממשלה הקולומביאנית וקרן פרטית הנקראת פרופוטבול (ProFutbol), שהבטיחו את ניתוק קשרי המועדון עם ארגון הפשע של 'לה אופיסינה דה אנביגאדו'. מדובר על קרן הון פרטית שמדיניותה היא רכישת מניות של חברות שמטרתן לפתח פעילויות ספורט המאורגנות כמועדון כדורגל. זוהי קרן ההשקעות הפרטית הראשונה והיחידה בקולומביה, המשקיעה בנכסים הקשורים לפעילות ספורט, כמו במקרה של אנביגאדו, לקדם תוכניות של אינטרסים ציבוריים וחברתיים כאחד והיא אכן רכשה 55% ממניותיו של המועדון.

אצטדיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אצטדיון פולידפורטיבו סור

הקבוצה משחקת את משחקיה הביתיים באצטדיון פולידפורטיבו סור המכיל כ-14,000 מקומות וממוקם בתוך אזור המטרופולין של מדיין. לרוב משחקיה הביתיים של הקבוצה אינם מושכים קהל רב בגלל היעדר אוהדים לקבוצה, אלא אם היא מארחת את הקבוצות הגדולות מהאזור, אתלטיקו נסיונל או אינדפנדיינטה מדיין, שמביאות את רוב האוהדים לאצטדיון. ב-2009 עבר האצטדיון שדרוג לקראת המשחקים האזוריים שנערכו ב-2010 במדיין ולכן באותה שנה שיחקה אנביגאדו את משחקיה הביתיים באצטדיון אטנאסיו חירארדוט.

תארים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנביגאדו בוויקישיתוף