אנדזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאנדזאורוס

איור של אנדזאורוסים
תקופה
קנומן, 99.6–97 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מקרונריה
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: דמויי זאורופודים
על־משפחה: טיטאנוזאוריה
סוג: אנדזאורוס
מין: Andesaurus delgadoi
שם מדעי
Andesaurus
Calvo & בונפרטה, 1991
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנדזאורוס (שם מדעי: Andesaurus; מילולית: "לטאת האנדים") הוא סוג של דינוזאור גדול מקבוצת הזאורופודים אשר חי באמריקה הדרומית בתור הקרטיקון לפני 99-97 מיליון שנה. משמעות שמו הוא על שם הרי האנדים, לידם מאובניו התגלו. בסוג זה נמצא מין יחיד - Andesaurus delgadoi, אשר נקרא על שם המגלה שלו, אלחנדרו דלאגדו. המאובנים התגלו בתצורות קנדלרוס (אנ') שבנאוקן, ארגנטינה ותוארו בידי החוקרים ג'וזף בונפרה וג'ורג' א. קלבו] ב-1991. הממצאים כללו שלד חלקי ומקוטע, בעיקר של חוליות ועצמות גפיים.

האנדוזאורוס היה חלק מבני קבוצת הטיטאנוזאוריה שהכילו את הגדולים שבדינוזאורים כמו הארגנטינוזאורוס. ממדידת אורך הירך שלו הוא הגיע לאורך 15-18 מטרים ולמשקל 7 טונות, קטן יחסית לקרוביו. הוא היה 27 חוליות בזנבו הארוך ששימש לאיזון והיה גם בעל צוואר ארוך, איתו הגיע לצמרות העצים. הוא היה בעל עצמות ירך גבוהות ורחבות שהחזיקו את משקלו.

האנדוזאורוס היה קרוב לארגנטינוזאורוס הענקי, לדרדנוטוס ולפוארטזאורוס - כולם נמצאו בארגנטינה והיה בעל מאפיינים דומים כמו חוליות זקורות שיצרו "קוצים" מעל הגב ומפרקים עגולים בין חוליות הזנב. הוא חי לצידם של טורפים כמו הגיגאנוטוזאורוס, גדול טורפי אמריקה ושל הבויטררפטור (Buitreraptor) הזריז.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנדזאורוס בוויקישיתוף