אנדכס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנדכס (קהילה)
Andechs
סמל אנדכס
סמל אנדכס
סמל אנדכס
דגל אנדכס
דגל אנדכס
דגל אנדכס
מדינה גרמניהגרמניה גרמניה
מדינה בוואריהבוואריה בוואריה
מחוז שטארנברג
חבל ארץ בוואריה עליונה
ראש העיר אנה אליזבט נפל
שטח 40.44 קמ"ר
גובה 690 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בקהילה 3,866 (31 בדצמבר 2022)
 ‑ צפיפות 82 נפש לקמ"ר (2010)
קואורדינטות 47°58′N 11°11′E / 47.96°N 11.18°E / 47.96; 11.18
אזור זמן UTC +1
http://www.gemeinde-andechs.de/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנדכסגרמנית: Andechs) הוא "קהילה" (מועצה מקומית) גרמנית בבוואריה, השוכנת כ-40 ק"מ דרומית-מערבית ממינכן. מספר תושביה כ-3,200. היישוב מפורסם במנזר (אבציה) שלו, בו מיוצרת הבירה המסורתית "אנדכסר" (Andechser) וכן במחלבה על שם שייץ, המחלבה ה"האורגנית" הגדולה בגרמניה.

היסטוריה - הרוזנים והדוכסים מאנדכס[עריכת קוד מקור | עריכה]

היישוב היה בימי הביניים מושבם של הרוזנים מדיסן-אנדכס ושל הדוכסים מאנדכס-מראניה שנהנו מעוצמה רבה וחיו בטירה שנמצאה בשטחו. בשנת 1132 תרם הרוזן את המקום לכס הקדוש ועזב את אנדכס. בשנת 1208 המלך פיליפ משוואביה נרצח בבמברג, 250 ק"מ מצפון לאנדכס, מיוזמת יריבו, אוטו, ובמעשה הרצח היו מעורבים ישירות בני משפחה של הדוכסים מאנדכס. טירת הדוכסים נהרסה כליל. כעבור מספר שנים שם המשפחה טוהר.

בשנת 1248 אחרי מות הדוכס אוטו השמיני, רוזן פלטיני של בורגונדיה, כבה הענף המרכזי של הרוזנים והדוכסים מאנדכס והדוכסות סופחה כולה לאחוזת הבישופות של במברג. אחרי שבשנת 1388 נתגלה האוצר האבוד של הרוזנים מאנדכס, שכלל שרידים קדושים, חלה תחייה מחדש של המקום שהפך ליעד לעליות לרגל. בשנת 1455 במקום הטירה לשעבר על "ההר הקדוש" בנו בני בית ויטלסבאך את המנזר הבנדיקטיני אנדכס. המנזר היה במהלך מאות שנים חלק מהמתחם הסגור (הופמארק) ארלינג. בשנת 1803 חוקי החילון בבוואריה הביאו לסגירה זמנית של המנזר. בשנת 1813 הוכרז הכפר ארדינג הסמוך למנזר כקהילה בפני עצמה. בימי המלך לודוויג הראשון בשנת 1850 נפתח מחדש המנזר אנדכס בחסות המנזר בוניפאץ (בוניפציוס) הקדוש במינכן. ב-30 באפריל 1956 קהילת ארלינג קיבלה את השם ארלינג-אנדכס. ב-1 ביולי 1976 קהילת מכטפלינג שהייתה עד אז עצמאית סופחה לארלינג-אנדכס. ב-1 בינואר 1978 הופח גם הכפר פרידינג. ב-2 בינואר 1978 שונה שם הקהילה מ"ארלינג-אנדכס" לארנכס בלבד.

מנזר אנדכס[עריכת קוד מקור | עריכה]

באנדכס קיים מנזר במעמד "אבאציה" של המסדר הבנדיקטיני הגרמני. הוא הוקם בשנת 1455. בנייני המנזר, לרבות הכנסייה משנת 1712, נבנו על גבעה, כ-3.2 קילומטר מזרחית מהאגם אמרזה, בסגנונות בארוק ורוקוקו. במנזר חיים כ-שלושים נזירים בנדיקטינים המייצרים בירה ידועה לפי מתכון מסורתי. המנזר ומבשלת הבירה שלו Klosterbreurei Andechs מושכים אליו עולי רגל רבים, חובבי בירה מסורתית וכן תיירים, במיוחד בימי ראשון ובחגים.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנדכס נמצאת על רכס הררי, בגובה כ-650 מטר, בין האגם אמרזה (Ammersee) ממזרח לאגם שטארנברגר (Starnberger See) ממערב. הרכס נוצר על ידי משקעים קרחוניים בין שתי חזיתות קרחוניות ראשיות של הקרחון איזאר-לויזאך, האחראיות להיווצרות שני האגמים הקרחוניים והוא מראה על פני השטח יסודות של מורנת קצה. הגובה בתחום היישוב משתנה בין 533 מטר על גדת האגם אמרזה ל-740 מטר בצפון היער קרשלאכר. אנדכס שוכנת במרכז "ארץ חמשת האגמים" (Fünfseenland) והיא מורכבת מחמישה יישובים: הכפרים ארלינג, פרידינג ומאכטלינג ואזור העסקים רוטנפלד. את הכפר ארלינג חוצה נחל קינבאך.

אישים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • המלחין קרל אורף, היוצר של "כרמינה בוראנה ומייסד גישת החינוך המוזיקלי Orff Schulwerk, קבור במנזר. כל שנה מתארגן במקום פסטיבל המוקדש לו:"אורף באנדכס".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנדכס בוויקישיתוף