אנדראש ליגטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנדראש ליגטי
Ligeti András
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 5 באוגוסט 1953
פץ', הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 19 בספטמבר 2021 (בגיל 68) עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האקדמיה למוזיקה פרנץ ליסט בבודפשט, האקדמיה למוזיקה פרנץ ליסט בבודפשט עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת הונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה כינור עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנדראש ליגטיהונגרית: Ligeti András;‏ 5 באוגוסט 195319 בספטמבר 2021) היה כנר ומנצח הונגרי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליגטי נולד בפץ' שבהונגריה. למד נגינה בכינור וניצוח באקדמיה למוזיקה ע"ש פרנץ ליסט בבודפשט. הוא זכה בפרס ראשון בתחרות לאו ויינר לכנרים ובשנת 1980 בתחרות הכינור בבלומינגטון. בשנת 1979 סיים את לימודיו כמנצח וקיבל את מלגת גאורג שולטי ללימודים אצל אוסטרייכר בווינה ואחר אצל איגור מרקביץ'.

בשנת 1985 היה למנצח חבר בתזמורת הסימפונית של בודפשט, ובשנת 1989 החליף את ג'רג' להל כמנצח ראשי, משרה בה החזיק עד 1993, אז היה למנצח אורח ראשי. הוא יצא עם תזמורת בודפשט לסיורי קונצרטים בבריטניה, יפן וקוריאה, וניצח על התזמורת בביקורה הראשון באוסטרליה ב-1994. בשנת 1997 התמנה למנהל המוזיקלי של התזמורת הסימפונית ההונגרית.

ליגטי ניצח על תזמורות חשובות ברחבי העולם, בהן הפילהרמונית של דרזדן, תזמורת רדיו ברלין, תזמורת רשות השידור הבריטית, הפילהרמונית של אוסלו, הפילהרמונית של רשות השידור הבריטית (לרבות סיור בצרפת), התזמורת הפילהרמונית הישראלית, האקדמיה הלאומית למוזיקה סנטה צ'צ'יליה ברומא ותזמורת שווייץ המערבית.

אנדראש ליגטי עמד בקשרי ידידות קרובים עם קלאודיו אבאדו, שראשיתם בתקופת עבודתו עם אבאדו ותזמורת הנוער גוסטב מאהלר; בהזמנת אבאדו ניצח על קונצרטים ואופרות ב"וין מודרן" במהלך שנות ה-90 של המאה ה-20.

ליגטי הקליט תקליטורים רבים, בעיקר של מוזיקה הונגרית, חברות שונות, בהן BMG קוניפר, נאקסוס, הונגרטון ורדיוטון, לצד הקלטות רבות לרדיו ולטלוויזיה ברחבי העולם. הוא ניצח על הסינפונייטה של בודפשט, שנגניה חברים בתזמורת הסימפונית, על רפרטואר נכבד של מוזיקה מן המאה ה-20.

בשנים 1977–1985 עבד ליגטי עם בית האופרה של בודפשט, תחילה ככנר ראשי ואחר כמנצח ראשי, ושם ביצע חלק גדול מן הרפרטואר המרכזי. כמו כן ניצח בזארבריקן. ב-1998 הייתה הופעתו האופראית הראשונה באנגליה, בהפקה חדשה של כרמן לאופרה נורת', בבימוי פילידה לויד. ב-1999 הגיש גם ביצוע מעולה של "קללת פאוסט" של פרנץ ליסט בפסטיבל פרת עם התזמורת הסימפונית של מערב אוסטרליה. ב-2001 התמנה למנצח אורח ראשי של התזמורת האוסטרלית וחזר לבלפסט לקונצרטים עם תזמורת אולסטר. ב-2003 חזר לפילהרמוניה האנגלית הצפונית וניצח שוב בבלפסט. ב-2004 ניצח על הצגות של "טירת כחול הזקן" ו"המנדרין המופלא" של בלה בארטוק בלונדון וחזר לתזמורת של אופרה נורת'.

ב-2005 הוזמן לכהן כמנהל מוזיקלי של התזמורת הסימפונית של טייפה.

נפטר ב-19 בספטמבר 2021.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • András Ligeti at Music Partnership

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]