אנדרטייל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: ניסוחים לא אנציקלופדיים, פירוט יתר, שגיאות כתיב.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: ניסוחים לא אנציקלופדיים, פירוט יתר, שגיאות כתיב.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
אנדרטייל
UNDERTALE
לוגו המשחק
לוגו המשחק
כללי
תאריך הוצאה 15 בספטמבר 2015 (Microsoft Windows ו-macOS)
17 ביולי 2016 (לינוקס)
15 באוגוסט 2017
(פלייסטיישן 4 ו-PlayStation Vita)
18 בספטמבר 2018 (נינטנדו סוויץ')
16 במרץ 2021 (Xbox one וXbox Series X/S)
סוגה משחק תפקידים ממוחשב
מספר שחקנים 1–1
פיתוח טובי פוקס
הוצאה לאור טובי פוקס
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית, יפנית עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה טובי פוקס
עיצוב טובי פוקס, תמי צאנג
דרישות תוכנה
מנוע משחק GameMaker Studio
מצבי משחק שחקן יחיד
פלטפורמות Microsoft Windows
macOS
לינוקס
פלייסטיישן 4
נינטנדו סוויץ'
PlayStation Vita
Xbox one
Xbox Series X/S
המשחק הבא Deltarune
https://undertale.jp/ האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנדרטיילאנגלית: Undertale) הוא משחק תפקידים ממוחשב שנוצר על ידי מפתח התוכנה העצמאי האמריקני טובי פוקס. במשחק, השחקן הוא ילד אנושי שנפל אל האנדר-גראונד (The Underground), מקום גדול ומבודד שנמצא מתחת לפני השטח של כדור הארץ ובו מתגוררות מפלצות.

השחקן פוגש מפלצות שונות במהלך המסע חזרה אל פני השטח והוא יכול לבחור האם לחוס על חייהן או להילחם בהן. בחירות אלו משפיעות על התקדמות העלילה במשחק, הדיאלוגים, ויחס הדמויות כלפיו. גם הסוף עצמו של המשחק משתנה, והוא יכול להיות סוף טוב, נייטרלי, או רע, בהתבסס על בחירות השחקן.

המשחק החל כפרויקט מימון המונים דרך Kickstarter ב-2013. טובי פוקס הציב לפרויקט סכום מטרה של 5,000 דולר והצליח לגייס בסופו של דבר 50,000 דולר. המשחק יצא רשמית ב-15 בספטמבר 2015.

פוקס פיתח את כל המשחק בעצמו, החל מהקונספט הייחודי, דרך העלילה ועד למוזיקה. הוא נעזר בחברים רק ליצירת הדמויות, הרקעים והגרפיקה. המשחק נוצר בהשראת משחקי 8-ביט שונים כגון סופר מריו, פיינל פנטזי ובעיקר הסדרה EarthBound, אשר זוכה לאזכורים מיוחדים במהלך המשחק. הוא עשיר בהומור סלפסטיק ובמשחקי מילים. הוא ייחודי בכך שאין בו דמויות אנונימיות וחסרות יחוד, וכל דמות ודמות שבו היא ייחודית ובעלת שם ואופי. הדבר הופך את המשחק דומה יותר למציאות, ומחייב את השחקן לבחירות מוסריות אם ברצונו להרוג את אחת הדמויות.

המשחק יצא בגרסאות עבור Microsoft Windows ו-MacOS ב-15 בספטמבר 2015, ולאחר מכן גם עבור לינוקס ב-17 ביולי 2016. ב-15 באוגוסט 2017 יצאה גרסת המשחק לפלייסטיישן 4 ולפלייסטיישן ויטה. בנוסף ב-21 באוגוסט 2017 המשחק תורגם ליפנית.[1] לאחר מכן ב-18 בספטמבר 2018 יצאה גרסת המשחק ל-Nintendo Switch וב-16 במרץ 2021 יצאה גרסת המשחק לXbox one ולXbox Series X/S.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסך הקרב אשר מופיע לשחקן בעת קרב

אנדרטייל הוא משחק תפקידים דו־ממדי. השחקן יכול להסתובב במפת המשחק, למצוא פריטים ולדבר עם דמויות. מדי פעם השחקן ייתקל במפלצת וייפתח מסך הקרב.

במסך הקרב השחקן יכול לבחור בין 4 כפתורים שמביעים את היחס וההתנהגות שלו כלפי המפלצות. בקרב עצמו, השחקן מופיע כלב אדום וקטן המייצג את הנשמה שלו. כדי לא להיהרג ולהיפסל, השחקן צריך להתחמק ממתקפות היריב, וניתנת לו אפשרות בחירה בין להרוג את המפלצת, לחוס עליה, להגיד לה משהו או לנצל משהו ברשותו שיעזור לו להביסה, וכל זאת באמצעות בחירה באחד מארבעת הכפתורים הבאים:

הילחם - באפשרות זו זה, השחקן בוחר להילחם במפלצת ולבסוף להרגה אלא אם כן יתחרט על כך. ניצחון על המפלצת מעניק לו ערך בשם EXP. כשהשחקן משיג מספיק EXP ערך ה-"LV" שלו עולה.

פעל - פעולה זו מאפשרת לשחקן לעשות פעולה מסוימת: לדבר, להחמיא, להעליב וכו'. האפשרויות תלויות רק במי שהשחקן נלחם נגדו והוא לא שולט בתוכן התשובה.

פריט - כפתור זה מאפשר לשחקן להשתמש בחפצים שאסף במהלך המשחק. אלו יכולים להיות מזון, תרופות, כלי נשק וכדומה.

רחמים - בלחיצה על כפתור זה מופיעות שתי אפשרויות. האפשרות הראשונה מאפשרת לשחקן לברוח מהקרב. האפשרות השנייה היא לחוס על חיי המפלצת. המפלצות גם הן יכולות לחוס על השחקן, אבל אם ברצונן לפגוע בו ייאלץ השחקן ללחוץ על כפתור הפעולה ולעשות פעולה מסוימת עד שהיריב ירצה לחוס עליו. אם שמה של המפלצת מסומן בצהוב, ניתן לחוס עליה.

בסיום הקרב, השחקן מקבל כסף. בעזרת הכסף, תנתן לו האפשרות לקנות חפצים שונים, מציוד לקרבות הבאים ועד אמצעי מפתח בעלילה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני שנים רבות, שני מינים שלטו בכדור הארץ: בני האדם ומפלצות. יום אחד, פרצה מלחמה בין בני האדם והמפלצות, וכשהמפלצות הפסידו בה הן נזרקו אל האנדרגראונד (Underground), מקום שמתפרש מתחת לשטח הפנים של כדור הארץ ומופרד מכדור הארץ בעזרת קסם כך ששום מפלצת לא תוכל לעבור לצד השני.

המשחק מתחיל כשהשחקן, ילד/ה אנושי/ת ששמו/ה פריסק נופל/ת לאנדרגראונד דרך הר אבוט, הפרצה היחידה שבין העולם למפלצות. הוא/היא נוחת/ת ופוגש/ת את פלאווי, פרח מואנש שמלמד את השחקן את המכניקה של המשחק ומעודד אותו להעלות את רמת ה "LV" (כביכול קיצור המילה LOVE, אהבה, בהמשך מתברר הפירוש האמיתי). בעזרת "EXP", הניתנות להשגה כשהורגים מפלצות. בשלב מסוים, פלאווי מנסה להרוג את השחקן כדי לקחת את נשמתו. לעזרתו מגיעה טוריאל, מפלצת אמהית דמוית עז שמצילה את השחקן. טוריאל מתגלה כלבבית ביותר ומלמדת את השחקן לפתור חידות, בנוסף היא מלמדת את השחקן כיצד אפשר לשרוד מבלי להרוג או להיהרג. טוריאל מנסה למנוע מהשחקן לעזוב כיוון שהיא רוצה לאמץ אותו ולהגן עליו מפני המלך אסגור, שמטרתו היא לקחת מספיק נשמות בני אדם על מנת לפרוץ את המחסום. בסופו של דבר, פריסק מנסה לברוח מביתה של טוריאל כדי להמשיך במסע, וטוריאל נאלצת להילחם בו/בה כדי למנוע זאת ונכשלת.

כעבור זמן מה, השחקן עוזב את דירתה של טוריאל והולך לחפש את ארמונו של אסגור, שבתוכו המחסום המוביל לפני השטח. לאורך הדרך האדם פוגש מפלצות חזקות יותר וחזקות פחות, וביניהן האחים השלדים פפיירוס וסאנס, ראשת המשמר המלכותי אנדיין, המדענית המלכותית אלפיס, מאפט מלכת העכבישים ומטאטון, רובוט שאלפיס בנתה במקור על מנת להגן על הארמון מפני פולשים, אך בסופו של דבר הפך לכוכב בתוכנית טלוויזיה משלו.

במהלך המסע, השחקן מבין את פשר המלחמה בין בני האדם והמפלצות. עזריאל, הבן של אסגור וטוריאל התיידד עם קארה, הילד/ה הראשון/ה שנפל/ה מכדור הארץ לאנדרגראונד ואומץ/ה על ידי טוריאל ואסגור. קארה היה/הייתה ילד/ה ששנא/ה את האנושות והגיעה להר אבוט כדי להתאבד, אבל הוא/היא שינה/שינתה את דעתו/ה לאחר שמשפחת דרימור אימצה אותו/אותה. יום אחד קארה ועזריאל ניסו להכין לאסגור פאי קינמון-ריבת חלב (הפאי המפורסם של טוריאל), אבל התבלבלו במתכון בין כוס חמאה (Butter cup) לפרח נורית (Buttercup). קארה אכלה מהפאי ונפלה למשכב, שהרי נוריות הן רעילות. בעוד שקארה גוסס/ת, הוא/היא מבקש/ת מעזריאל שייקח אותו/אותה לכפר שלה על מנת שיוכל/תוכל לראות את הפרחים הזהובים שם בפעם האחרונה. בעוד עזריאל נשא את קארה לכפר שלו/שלה, בני האדם חשבו שעזריאל הרג את קארה. עזריאל ניסה להסביר לבני האדם מה באמת קרה אבל בני האדם תקפו אותו והרגו אותו. כתוצאה מכך אסגור הכריז על מלחמה בין שני המינים. אסגור החליט לשבור את המחסום ולנקום את אובדן בנו, וכדי לעשות זאת הוא זקוק לשבע נשמות אדם. בתחילת אירועי המשחק יש לו שש, משישה בני אדם שנפלו לאנדרגראונד.

במידה ומרחמים על כל הדמויות, מתגלה שבפלאווי כלואה נשמתו של עזריאל. עזריאל גונב את כל הנשמות של המפלצות על מנת לקבל חזרה את הגוף שלו ופריסק נלחם בו ומשכנע אותו להשתמש בכוח שלו לשחרר את המפלצות מהכלא שלהם. בסוף זה, תוכל להישאר עם טוריאל או לחזור הביתה.

בסוף הרע (או בשמו: רצח-עם) פריסק מעיר את נשמתו של קארה בהריגת המפלצות שנותרו. קארה יציע לפריסק להרוס את העולם: אם תסכים העולם יוחרב והמשחק יקרוס, ואם תסרב, קארה תיקח את נשמתך, וכך או כך העולם יוחרב. כשתחזור לשחק, קארה יציע לך להחזיר את המשחק בתמורה לנשמה שלך. הסכמה לאותה העסקה, תשנה לגמרי את המשחק מהמון בחינות. למשל, העובדה שאם תרחם אח״כ על כל המפלצות, בקרדיטים כל הפרצופים יסומנו באיקס ועל פריסק יודבק הפרצוף של קארה.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פריסק (Frisk) - הגיבור/ה שבו/ה שולט השחקן. המגדר שלו/ה נתון לפרשנות השחקן ואינו מצוין במשחק, ובהתאם לכך, אופן הפניה אליו/יה הוא נייטרלי. הוא/היא הילד/ה השמיני/ת שנופל/ת לאנדרגראונד, והנשמה האחרונה כדי לפרוץ את המחסום. לפריסק יש יכולת נדירה ומיוחדת לשמור את המשחק בעזרת כוכבים זוהרים בשם- Save points (תעתיק:סייב פוינטס). את פעולה זו מבצע/ת פריסק בעזרת הרגש נחישות.
  • פלאווי (Flowey) - פרח מדבר שנשמתו של עזריאל כלואה בתוכו. כאשר פריסק נופל/ת לאנדרגראונד הוא/היא פוגש/ת את פלאווי, והוא מסביר לו/לה על כללי הלחימה במשחק. הוא משקר שצריך לאסוף את הכדורי האהבה (זרעים לבנים) שהוא זורק על השחקן. כמה רגעים לאחר מכן, מתגלה כסוסיופף שפועל אך ורק לפי הכלל "זה להרוג או להיהרג". לאחר מכן, פלאווי תוקף את פריסק בהתקפה שאי אפשר להתחמק ממנה. למזלו/ה הרב של פריסק, טוריאל, מפלצת דמוית עז, מצילה אותו/ה.
  • טוריאל (Toriel) - מפלצת דמוית עז, גרושתו של אסגור, אמו הביולוגית של עזריאל ואמם/אמן המאמצת של קארה ופריסק. טוריאל הייתה המלכה של האנדרגראונד לצד אסגור, עד שהתגרשה ממנו, וכיום היא השומרת של החורבות. טוריאל נודעת באישיות האימהית והדואגת שלה. כאשר פלאווי מתגלה כרוצח ותוקף את פריסק, טוריאל מצילה אותו/ה ומלמדת אותו/ה כיצד לא להרוג מפלצות שתוקפות את השחקן. כעבור זמן לא רב טוריאל נותנת לפריסק טלפון סלולרי. ידועה בשל פאי ריבת החלב והקינמון שהיא מכינה.
  • סאנס (Sans) - סאנס אנדרטייל (אמיתי) ושלד עצלן שנהנה מלעשות צחוק מהסובבים אותו. סאנס הוא אחיו הגדול של פפירוס. לסאנס לא אכפת שהשחקן הוא בן אדם. סאנס נהנה לבלות במסעדה "גרילבי'ס" ולשתות קטשופ. הוא מנגן בטרומבון, ובכל פעם שפאפירוס טועה או נכשל, הוא לועג לו בכך שהוא מנגן "טרומבון עצוב". הוא אחת משלושת הדמויות היחידות שמודעות למשחק (יחד עם פלאווי ואסגור). במהלך הקרב עם סאנס, סאנס מסביר שהוא מודע לאתחולים של המשחק ועקב כך טוען שאין לו סיבה להתאמץ כי ממילא שום דבר לא ישנה. נקרא על שם הגופן "Comic Sans"' אותו גופן שמופיע בתיבת הטקסט כאשר הוא מדבר. בסיום שביל "הג'נוסייד" הרבה מהשחקנים מגדירים את הקרב שלו כקרב הקשה ביותר במשחק (מכיוון שסאנס יכול לחמוק מההתקפות ושהתקפותיו עובדות כמו רעל (מורידות נקודת חיים אחת לפריים). נרמז שהוא מודע לקיום של השחקן באנדרטייל ודלטארון.
  • פאפיירוס (Papyrus) - שלד ילדותי וחרוץ, אחיו הצעיר של סאנס. חברה הטוב ביותר של אנדיין, ולומד ממנה לבשל; הוא תמים וידידותי מכדי להיות שומר, ואנדיין חוששת שהוא לא ישרוד במלחמה. חלומו של פפירוס הוא להצטרף למשמר המלכותי, ולכן הוא מנסה לתפוס את פריסק בהתחלה. פפירוס מפזר פאזלים בדרך לסנואודין, כדי להכשיל את פריסק. פפירוס לא ממש אוהב את בדיחותיו של אחיו הגדול, סאנס וכועס עליו מכיוון שהוא עצלן. הוא ממוקד מטרה ולכן הוא לא מוותר גם כשפריסק מצליח/ה לפתור את הפאזלים והמלכודות שלו. פפירוס ידוע באהבתו לספגטי. בדומה לסאנס, גם הוא נקרא על שם גופן, וכשפפירוס מדבר במשחק, הגופן שמופיע בתיבות הטקסט נקרא "Papyrus" .
  • אלפיס (Alphys) - מפלצת דמויות דינוזאור והמדענית המלכותית. ביישנית וגמגמת. אנדיין מזכירה אותה כמה פעמים (בתסריט סוף הטוב הן מתחילות מערכת יחסים). היא גם יצרה את גופו של מטאטון, ומאז היא מתייחסת אליו כמו לבן. בתסריט הסוף הטוב מגלים שהיא מחביאה מעבדה סודית בשם "המעבדה האמיתית" של המדען המלכותי שהיה לפניה, בו ביצעה ניסויים סודיים באמצעות נחישות. במהלך הוטלנד, אלפיס עוזרת לפריסק ופותרת בשבילו/ה פאזלים ולפעמים, שולחת לו/לה הודעות ומתקשרת. אוהבת אנימה.
  • אנדיין (Undyne) - דגה. בת הזוג של אלפיס וחברתו הטובה ביותר של פפירוס, והיא גם לימדה אותו לבשל. המפקדת הראשית של המשמר המלכותי, אליו פפירוס רוצה להצטרף, אך כיוון שהיא תמים ונחמד מדי והיא חוששת שהוא לא ישרוד במלחמות, היא מבלה איתו ומלמדת אותו לבשל במסווה של אימונים צבאיים. חלומה של אנדיין הוא לתפוס את פריסק על מנת להגן על המפלצות ולהביא תקווה לשחרורן מהאנדרגראונד. בדרכה הפציפיסטית היא מנסה לתפוס את פריסק, אבל אז מתעלפת בהוטלנד מרוב החום, ופריסק יכול/ה לעזור לה. בתסריט שבו פריסק כבר התחבר/ה עם פפירוס, הוא/היא יכולה לבקר איתו בביתה של אנדיין. פפירוס ישאיר את אנדיין ופריסק לבד וגם הם נהיים חברים.
  • אמלגמות (Amalgamates) - מפלצות שהתחברו ביחד מהניסיונות הכושלים של אלפיס כדי להתנסות עם "נחישות". פלאווי נוצר בטעות מהניסויים הכושלים והדם של אזריאל.
  • ילד המפלצת (Monster Kid) - מפלץ בדמות ילד קטן והמעריץ מספר אחת של אנדיין. אין לו ידיים ומרבה ליפול על הפנים.
  • אסגור דרימור (Asgore Dreemurr) - מפלץ דמוי תיש, מלך האנדרגראונד. אסגור הוא גרושה של טוריאל, אביו הביולוגי של עזריאל ואביהם המאמץ של קארה ופריסק. הכריז מלחמה על בני האדם לאחר שהרגו את עזריאל. המפלצות מדי פעם יתארו אותו בתור דמות חזקה והמלך של אנדרגאונד. טוב לב ואוהב תה.
  • טמי (Temmie) - מפלצת דמוית חתולה/כלבה. מוכרת מזון ותרופות על מנת לממן את הלימודים שלה בקולג'. מדברת בצורה מוזרה וכאשר היא מדברת, מופיעות בתיבת הטקסט אותיות גדולות וקטנות לסירוגין.
  • עזריאל דרימור (Asriel Dreemurr) - מפלץ דמוי גדי, בנם המנוח של טוריאל ואסגור ונסיך האנדרגראונד. קארה היה/הייתה חברו/חברתו הטוב/ה ביותר ואחיו/אחותו המאומץ/ת, ולאחר שהוא/היא מת/ה הוא החזיר אותה לבני האדם, בני האדם חשבו שהוא הרג אותה ולכן הם הרגו אותו. בעקבות זאת אביו הכריז מלחמה על מנת לנקום את מותו. אלפיס החדירה את הנשמה שלו לתוך פרח. כשפוגש את פריסק הוא מתבלבל וחושב שהוא/היא בעצם קארה, אך פריסק נלחם/ת בו ומספר/ת לו שהוא טועה. בתסריט סוף הטוב הוא משתמש בנשמה שלו בשביל לשחרר את כולם מהאנדרגראונד.
  • נפסטאבלוק (Napstablook) - רוח רפאים שמתנסה בתור די ג'יי. לנפסטאבלוק יש דימוי עצמי נמוך והוא ככל הנראה סובל מדיכאון או חרדה, בוכה בקלות וממהר להתנצל, ומהחמיר עם עצמו גם כשאין צורך בכך. כשהוא מרגיש רע, הוא נשכב על הארץ. מופיע בשני מקומות: באמצע החורבות ובביתו, באזור המפלים. נפסטאבלוק מגדל חלזונות. תחביביו העיקריים הם תקלוט וכריכי רוחות.
  • מאפט (Muffet) - מלכת העכבישים. כשפריסק פוגש/ת אותה, היא עורכת יריד אפייה שכל ההכנסותיו ישמשו להציל עכבישים שנלכדו בהריסות. היא נלחמת בפריסק עד לשלב שבו היא מקבלת הודעה מהעכבישים, ומבינה שפריסק לא שונא/ת עכבישים ומתחברת איתו/איתה.
  • מטאטון (Mettaton) - רובוט שנועד להגן על הממלכה אבל בחר להפוך למנחה טלוויזיה. בעקבות "באג בתכנות" (כביכול) מטאטון מנסה להרוג את פריסק עם תוכניות הטלוויזיה שלו. בתסריט הסוף הרע מטאטון משנה צורה לרובוט בשם מטאטון ניאו (Mettaton NEO) שהורגים במכה. בתסריט הסוף הנייטרלי והטוב הוא משנה צורה לצורה האמיתית שלו/שלה, מטאטון אקס, ושם הוא תוקף עם רייטינג, חידונים וריקודים.
  • קארה (Chara) - חברו/תו הטוב/ה של עזריאל דרימור ואחיו/אחותו המאומץ/ת. ילד/ה פסיכופת/ית שלא אוהב/ת שום דבר. התאבד/ה כחלק מתוכנית שלו/ה ושל עזריאל לשחרר את המפלצות אך לאחר שעזריאל סחב את הגופה של קארה לכפר בני האדם לבצע את התוכנית תושבי הכפר חשבו שעזריאל הרג את קארה ולכן הרגו אותו. קארה מתעורר/ת ממוות ברגע שהשחקן בוחר בדרך של רצח עם. שמו/ה של קארה מגיע מלשון המילה האנגלית CHARACTER (דמות).
  • W.D גאסטר (W.D Gaster) - דמות מסתורית במשחק. כל פעם שמתחילים שמירה חדשה המספר בוחר לה מספר אקראי בין 1 ל-100. במקרה בו יצאו מספרים ספציפיים יופיעו ככל הנראה מפלצות שגאסטר עשה עליהם ניסויים. הם מספרים על היותו המדען הקודם של המלך אסגור, לפני אלפיס, שעשה ניסויים על נחישות (לפי סיפור נחישות זה חומר מאוד עוצמתי). לפי הסיפור הוא גם נפל להמצאה של עצמו ונתקע בין הזמן והמרחב. יש גם הטוענים שגאסטר הוא mystery man, מפלצת שמופיעה שהמספר שיוצא הוא 66. גם נרמז שהוא הדמות שעוזרת לשחקן בדלטארון ליצור דמות משלו.

דרכי סיום המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סוף נייטרלי - מופיע אם פריסק הורג/ת רק חלק מן המפלצות. כשפריסק מגיע/ה לטירה הוא/היא פוגש/ת את סאנס ששופט את מעשיו/יה של הילד/ה על פי ההחלטות שנעשו במשחק. שם הוא מספר לו/לה ש-EXP מייצג למעשה Execution Points (נקודות הוצאה להורג) ו-LOVE מייצג את ראשי תיבות של Level of Violence (רמת האלימות) שעולה ככל שפריסק הורג/ת מפלצות. לאחר שהוא נשפט אצל סאנס, מגיע/ה פריסק לקרב מול אסגור (שבמהלכו לא ניתן לרחם על אסגור שהורס את כפתור הרחמים). בתום הקרב, בין אם פריסק מרחם/ת (לאחר שהכפתור תוקן) על חייו או הורג/ת אותו, פלאווי הורג את אסגור, גונב את הנשמות הכלואות ואז סוגר את המשחק. כשהשחקן פותח אותו שוב, הסיפור ההתחלתי משתנה ופריסק משוחח/ת עם פלאווי שלאחר זמן קצר הופך למפלצת חזקה במיוחד בשם פוטושופ פלאווי. לאחר הקרב מול פלאווי הנשמות מצליחות להשתחרר ועוזרות לפריסק לנצח את פלאווי. השחקן פוגש את פלאווי עצמו, ואז ניתן לרחם עליו או להרוג אותו. לאחר שהבחירה נעשית, פריסק יוצא/ת מהשער שמוביל מהאנדרגראונד אל העולם העליון והמשחק מסתיים. עם סיום המשחק תהיה שיחה עם סאנס שמספר מה קרה למקום אחרי שפריסק עזב/ה (גם שיחה זו מושפעת מפעילותיו של השחקן). אם פריסק לא הרג/ה מפלצות לאחר סוף זה, יהיה ניתן לפתוח את הסוף הטוב.
  • סוף טוב/ פציפיסטי - המשך לסוף הנייטרלי שיכול לקרות אם פריסק לא הורג/ת אף מפלצת. בסוף זה, הקרב מול אסגור מבוטל לאחר שטוריאל מגיעה ועוצרת את אסגור מלהילחם. למקום מגיעים גם אנדיין, אלפיס, סאנס ופפירוס אבל פלאווי מגיע למקום גם הוא, וגונב את נשמות האדם ובהמשך גם את נשמות המפלצות. פלאווי מתגלה כעזריאל, אל האלמוות (ומופיע בדמות תיש צעיר הלובש בגד הדומה לזה של טוריאל) שמולו נערך הקרב האחרון. את עזריאל לא ניתן להרוג אך לפריסק בהמשך נפתחת היכולת להציל את חבריו/יה. לאחר שהציל/ה את חבריו/יה פריסק יכול/ה להציל את עזריאל. עזריאל חוזר לצורתו המקורית (גדי לבוש בסוודר זהה לזה של קארה, בנוסף קווי המתאר שלו בצבע סגול בהיר-סימן לזה שהוא רוח רפאים) ומביע חרטה על מעשיו. הוא גם מספר שהסיבה לקרב הייתה שחשב שפריסק הוא/היא חברו/תו, קארה. פריסק יכול/ה לסלוח לו או לא. לאחר מכן עזריאל משתמש בנשמות כדי לשבור את המחסום ומשחרר את הנשמות. עזריאל מספר לפריסק שהוא לא יכול להמשיך לחיות בעולם מאחר שאין לו נשמה, ואומר לפריסק שכדאי לו/לה שישכח/תשכח ממנו. פריסק יכול/ה לחבק אותו ולנחם אותו. עזריאל עוזב ומבקש מפריסק שישמור/תשמור על ההורים שלו. לאחר המפגש פריסק מתעורר/ת כשחבריו/יה סביבו/ה מספרים לו/לה שהם דאגו לו/לה, שהמחסום נשבר, ושכעת גם בני האדם וגם המפלצות יכולים להשתחרר. הם אומרים גם שהוא/היא יכול/ה להיפרד משאר המפלצות אם הוא/היא רוצה. לאחר שהשחקן בוחר, פריסק והמפלצות יוצאים מהאנדרגראונד אל העולם העליון. המשחק מסתיים במראה המפלצות בעולם בני האדם, ובמיני-משחק בו השחקן צריך להתחמק מהשמות של תומכי הקיקסטארטר. אם פריסק החליט/ה שהוא/היא רוצה להישאר עם טוריאל, תופיע סצנה של טוריאל נכנסת לחדרו/ה של פריסק ונותנת לו/לה פאי בזמן שהוא/היא ישן/ה. אם פריסק החליט/ה שהוא/היא לא רוצה להישאר עם טוריאל, מופיעה תמונה של פריסק עם חבריו/יה והמילים "The End".
  • סוף רע / רצח עם (Genocide) - פריסק הורג/ת את כל המפלצות שיש בכל חדר במפת המשחק. הקרב האחרון הוא הקרב נגד סאנס שמתגלה כיריב חזק במיוחד שאף מסוגל להתחמק מהתקפות. בסופו של דבר פריסק מצליח/ה להתיש את סאנס ולהביס אותו. לאחר קרב זה פריסק מגיע/ה אל אסגור והורג/ת אותו בלי קרב או בחירה. גם פלאווי מופיע כשהוא עצמו מדמה פנים לפניו של עזריאל ומבקש רחמים מקארה (כמו בסוף הטוב/פציפיסטי, הוא חשב שפריסק הוא/היא קארה), אבל פריסק הורג/ת גם את פלאווי גם כן ללא אפשרות בחירה. לאחר מכן מופיע/ה קארה, הילד/ה הראשון/ה שנפל/ה לאנדרגאונד, והוא/היא מציע/ה להרוס את העולם ולעבור אל העולם הבא. פריסק יכול/ה להסכים עם קארה ולהרוס את העולם או לא להסכים איתו/ה: אם הוא/היא מסכים/ה, אז קארה אומר/ת שהוא/היא ופריסק יהיו שותפים/ות תמיד. אם לא, הוא/היא אומר/ת לפריסק שהוא/היא איבד/ה את השליטה מזמן. כך או כך, קארה משמיד/ה את העולם והמשחק מסתיים. אם השחקן מריץ את המשחק מחדש המסך כולו שחור. אחרי עשר דקות, קארה מדבר/ת אל השחקן ונותנת לו אפשרות להחזיר את המשחק בתמורה לנשמה שלו. אם פריסק לא מסכים/ה המשחק לא ישוחזר, אך אם הוא/היא מסכים/ה המשחק יוחזר. בתום פעולה זו, נכנסים אל מסך ההתחלה. אם עושים את תסריט הסוף הטוב אחר כך, רואים שקארה השתלט/ה על פריסק.

דלטארון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-30 באוקטובר 2018 חשבון הטוויטר הרשמי של המשחק החל לצטט מסרים סודיים, ואמר לעוקבים לחזור לחשבון בעוד 24 שעות. למחרת, החלק הראשון של משחק המשך בשם 'דלטארון' (Deltarune) שוחרר כדמו עבור Microsoft Windows ו-MacOS. עלילת המשחק אינה ההמשך ישיר לעלילת אנדרטייל, אך היא מתקשרת אליה ומוסיפה דמויות חדשות.

ב-28 בפברואר 2019 הדמו יצא גם לפלייסטיישן 4 ולנינטנדו סוויץ'.

בספטמבר 2021, שוחרר החלק השני לכל הפלטפורמות המופיעות למעלה.

למשחק מתוכננים עוד חמישה חלקים כשחרור בתשלום, אך לא הוכרז עוד על תאריך.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קריס (Kris) - הגיבור/ה של המשחק בהם השחקן שולט. כמו פריסק גם קריס חסר/ת מגדר. על פי הנבואה הוא/היא, סוזי וראלזי אמורים להציל את העולמות האפלים מחשכה מוחלטת על ידי אטימת המזרקה שמחברת בין עולם אור ולבין עולם חושך. ככל הנראה מנסים להיפטר מהשחקן ששולט בהם עם הנשמה שלהם. כעת אי אפשר לדעת עם הכוונות של קריס טובות או רעות. החבר/ה הכי טוב/ה של נואל וסוזי. משפחתו/ה הם טוריאל ואסגור ואחיה עזריאל. בנבואה מאופיינ/ת כבן/בת אנוש.
  • סוזי (Susie) - דינוזאורית סגולה. מאופיינת כבריונית אך בהמשך מתרככת בגלל הרפתקאותיה עם קריס. מחבבת את נואל. בנבואה מאופיינת כמפלצת. חברתו הטובה ביותר של לאנסר.
  • ראלסי (Ralsei) - דמות דמוי עז. עוזר לקריס וסוזי לאטום את המזרקה שבין עולם האור לעולם החושך. סיפר לקריס וסוזי על הנבואה שבה אם המזרקות לא יאטמו כל הארץ כל אנשי עולם האור יחיו בחשכה מוחלטת בזמן שאנשי עולם החושך יחדלו מלהתקיים. מאופיין כנסיך מהאפלה בנבואה. בחלק השני מספר לדמויות על ה"שאגה", אסון טבעי שיכול לקרות ברגע שיוצרים יותר מידי מזרקות.
  • לאנסר (Lancer) - יצור דמוי תלתן כחול שמופיע פעמים רבות בחלק הראשון בתור "האיש הרע" אך בהמשך מתחבר לשלושת הגיבורים ועוזר להם לסגור את המזרקה. החבר הכי טוב של סוזי, הבן של המלך ו"הבן החורג" של רולס קארד והמלכה. הפך לאבן בחלק השני כיוון שיצורים מעולם חושך אחד לא יכולים להתקיים בעולם חושך אחר. הפך למלך החדש של עולם החושך הראשון לאחר שהתושבים זרקו את המלך לכלא.
  • שון (Seam) - חתול דמוי בובה פרוותית עם כפתור בתור עין. עוזר לשחקן להבין כמה דברים על העלילה של המשחק. ניכר שהוא מכיר את כל הבוסים הסודיים שיהיו במשחק ואת ההשפעה שלהם. עזר למלך ללכוד את ג'וויל בקומת הכלא. נותן לשחקן משימה צדדית להביא לו כל פרק קריסטל אפלולי.
  • רולס קארד (Rouxls Kaard) - דמות דמוי יהלום שמביא חידות לגיבורים בהגעתם לטירה. מתואר כמאוד מגושם ויהיר. הפך לאבן בחלק השני כיוון שיצורים מעולם חושך אחד לא יכולים להתקיים בעולם חושך אחר.
  • המלך (King) - יצור דמוי תלתן כחול והמלך לשעבר של עולם החושך הראשון עד שהתושבים זרקו אותו לכלא בגלל שרצתה לפגוע בשלושת הגיבורים שהיו נחמדים אליהם כל הזמן. מאופיין כמלך חסר רחמים ורשע שמקשיב רק לאביר אך בכל זאת יש בתוכו אהבה לבן שלו ולאשתו.
  • ג'וויל (Jevil) - ליצן סגול שאוהב לשחק משחקים רצחניים עם אנשים שנכנסים לתא שלו. משוכנע שהוא כלל לא לכוד בתוך תא כלא אלא כל האנשים מבעד לתא שלו הם האלו שלכודים במשחק לא ידוע. אחרי שמביסים אותו הוא חוזר לשנתו בת ה1000 שנים. לפי הSpamton Sweepstakes נלחם פעם בספאמטון וניצח. נותן לקריס קריסטל אפלולי כשהובס.
  • טוריאל (Toriel) - אמא של קריס ועזריאל ומורה בבית הספר שלו/ה. גרושתו של אסגור.
  • אלפיס (Alphys) - דינוזאורית צהובה שעובדת כמורה בכיתה של קריס. מחבבת את אנדיין גם במשחק הזה.
  • אנדיין (Undyne) - שוטרת בעיר של קריס. עובדת עם נאפסטבלוק.
  • אסגור (Asgore) - אבא של קריס ועזריאל ועובד בחנות הפרחים בעיר.
  • אוניון סאן (Onionsan) - תמנון דמוי בצל שחי באגם בעירם של קריס. טוען ששמע מנגינה מוכרת ממרכז האגם.
  • האב אלווין (Father Alvin) - עובד בכנסייה בעירם של קריס ובנו של גרסון הצב שהופיע באנדרטייל. נחשד על ידי קהל המעריצים להיות האביר.
  • נואל (Noelle) - איילה שלומדת בכיתתם של קריס וסוזי. יצאה עם שלושת הגיבורים להרפתקה בחלק השני לעצור את המלכה וברדלי. מחבבת את סוזי. אם עושים את הSnowgrave Route נואל הופכת ללוחמת שנשלשטת בכוחות שלה על ידי השחקן ובטעות מקפיאה את ספאמטון וברדלי (למרות שזה אפשרי שברדלי מת כתוצאה מההקפאה).
  • ברדלי (Berdly) - ציפור זכר שאוהב משחקי מחשב. התאהב בסוזי בחלק השני בגלל האהבה של שניהם לאותו משחק. רצה לעצור את קריס ולהכין לו ולנואל עולם חדש אך ראה את הנזק שעשה והצטרף אליהם בלעצור את המלכה. אם עושים את הSnowgrave Route נואל מקיפאה אותו ויכול להיות שאפילו הורגת אותו.
  • המלכה (Queen) - דמות ממוחשבת ששולטת בעולם החושך השני ורוצה לפתוח את המזרקה אצלה כדי לפלוש לעולם האור ולהכין עולם יותר טוב לנואל אך יורדת מהרעיון כאשר ראלסי הסביר לה את הסכנה שבזה. הקרב האחרון עם המלכה מוצג כך שאנחנו נלחמים בה כרובוטים גדולים. לאחר סיום החלק השני נהיית "אמו החורגת" של לאנסר.
  • ספאמטון ג' ספאמטון (Spamton G. Spamton) - סוכן מכירות משוגע דמוי מייל ספאם שמנסה למכור לקריס דברים במפגש הראשון שלהם אך נותן להם משימה צדדית להפעיל בשבילו חליפה בארמון של המלכה. אם מקשיבים לו ומפעילים את המכונה ספאמטון משתלט עליה ותוקף את שלושת הגיבורים אך קריס חותכ/ת לו את החוטים מה שגורם לו ליפול ולהתרסק. ספאמטון מצטרף לגיבורים בתור פריט חזק ונותן להם קריסטל אפלולי. לפי הדיאלוג שלו בחנות נשמע שהוא מכיר בחור בשם מייק שבגד בו בעבר ולכן אומר לקריס לא לסמוך על אותו בחור למקרה שת/יכיר אותו. לפי הSpamton Sweepstakes הוא נוצר על ידי נואל כששיחקה משחק חיות מחמד וקיבלה ווירוס מלינק לא ידוע וזה למה הוא תכנן שהיא תתחזק בפעם שהיא תבקר בעולם שלו. יש לספאמטון המון תאוריות שעדיין לא יודעים אם כולם נכונות ואפילו הפך לדמות הכי פופולרית במשחק אחרי גאסטר בגלל כמות העלילה שיש לו.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק זכה לשבחים על עלילתו, הנושא, סגנון מערכות הלחימה, מוזיקת הרקע, הדיאלוגים, ההומור, הדמויות, ובמיוחד מקוריות הסיפור שלו.[2] המשחק מכר מעל מיליון עותקים והיה מועמד למספר פרסים, בין היתר, ב-2015 המשחק היה מועמד לפרס המשחק עם הסיפור הטוב ביותר בטקס פרסי המשחקים של האקדמיה הבריטית (אנ') שנערך על ידי האקדמיה הבריטית לאמנויות הקולנוע והטלוויזיה (BAFTA),[3] וב-2016 הוא היה מועמד למשחק השנה בטקס פרסי SXSW Gaming (אנ').[4]

המשחק מעלה במשחקים בו את השאלה מדוע בעצם צריך להילחם בכולם במשחקי RPG. אנשים ששיחקו במשחק התקשו להרוג את הדמויות מכיוון שבמהלך המשחק התחברו אל אופיים ודמותם.[דרוש מקור]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנדרטייל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Version Differences, Undertale Wiki (באנגלית)
  2. ^ אתר למנויים בלבד סבטה ס, עושה את זה סולו: הסיפור מאחורי משחק המחשב "Undertale", באתר הארץ, 17 במרץ 2020
  3. ^ "Games in 2016". BAFTA Awards. British Academy of Film and Television Arts. נבדק ב-11 במרץ 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Bloodborne, Metal Gear Solid 5 among SXSW Gaming Award nominees". Polygon. 25 בינואר 2016. ארכיון מ-25 בינואר 2016. נבדק ב-17 בפברואר 2016. {{cite web}}: (עזרה)