אנדרטת המלחמה של אוסטרליה

אנדרטת המלחמה של אוסטרליה
Australian War Memorial
מידע כללי
סוג מוזיאון צבאי, בית קברות, Government body of Australia, אתר מורשת היסטורי תרבותי, אתר הנצחה, מוזיאון לאומי, חברת הפקה עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת קנברה, Campbell עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום קנברה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע על ההקמה
תקופת הבנייה ? – 26 בספטמבר 1925
תאריך פתיחה רשמי 26 בספטמבר 1925 עריכת הנתון בוויקינתונים
אדריכל אמיל סודרסטן עריכת הנתון בוויקינתונים
סגנון אדריכלי אר דקו עריכת הנתון בוויקינתונים
מידות
שטח 25.49055242 הקטאר עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 35°16′51″S 149°08′55″E / 35.280815°S 149.148707°E / -35.280815; 149.148707
www.awm.gov.au
(למפת טריטוריית הבירה האוסטרלית רגילה)
 
אנדרטת המלחמה של אוסטרליה
אנדרטת המלחמה של אוסטרליה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מראה בנין האנדרטה מדרום

אנדרטת המלחמה של אוסטרליהאנגלית: Australian War Memorial) היא מכלול של אנדרטה ומוזיאון צבאי השוכנים בעיר קנברה, בירת אוסטרליה. הם מוקדשים להנצחת זכרם של חללי אוסטרליה במלחמותיה מהמאה ה-19 ואילך ולהצגת ההיסטוריה הצבאית של המדינה במלחמות אלו.[1]

תולדות האנדרטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוגה הרעיון להקמת האנדרטה היה צ'ארלס בין (Charles Bean), ההיסטוריון הרשמי של אוסטרליה למלחמת העולם הראשונה, בעקבות שהותו כמשקיף בשדות הקרב של אירופה ב-1916. ראשיתה של האנדרטה הייתה במחלקת רשומות המלחמה של אוסטרליה (Australian War Records Section), אשר הוקמה בשנה שלאחר מכן.

תחרות ארכיטקטונית להקמת האנדרטה נערכה ב-1927. לא נבחר בה זוכה, אך שניים מהמשתתפים - האדריכלים אמיל סודרסטן (Emil Sodersten) וג'ון קראסט (John Crust) - הוזמנו ליצור תוכנית משותפת,[2] בכפוף לתקציב בנייה שהיה מוגבל עקב השפעות השפל הכלכלי בעולם בשנות השלושים. סודרסטן פרש מהפרויקט ב-1938, אך התכנון הושלם. האנדרטה נפתחה לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה, ביום הזיכרון, 11 בנובמבר 1941, במעמד המושל הכללי של אוסטרליה, הלורד גאורי.[3] במהלך השנים הורחב מכלול האנדרטה המקורי.

מכלול האנדרטה ומיקומו[עריכת קוד מקור | עריכה]

חצר האנדרטה במבט לדרום. במרכז התמונה נראה תורן הדגל הניצב על בניין הפרלמנט האוסטרלי
ויטראז' באולם הזיכרון
לוחות הנצחה באכסדרות

מכלול האנדרטה ניצב בחלקה הצפון-מזרחי של קנברה. קו ראייה ישיר מתקיים בינו לבין בניין הפרלמנט של אוסטרליה, הניצב כארבעה קילומטרים מדרום-מערב לה, מעבר לאגם בארלי גריפין, המשתרע במרכזה של העיר. לאורך יותר מקילומטר של קו זה משתרעת שדרת המצעדים אנזא"ק – השדרה הטקסית של העיר, שיש הרואים בה חלק ממכלול האנדרטה (אם כי רשמית אין זה כך). אחד מקצות השדרה נמצא בקרבת האנדרטה והקצה השני נח על חופו הצפוני של האגם.

מצפון-מזרח לאנדרטה מתנשא הר איינסלי (שגובהו 842 מטר מעל פני הים). בינו לבין האנדרטה משתרע פארק הזיכרון – החולייה האחרונה בדרך הזיכרון (Remembrance Driveway) - שרשרת פארקים וחניוני דרך, המתמשכת בין קנברה לבין העיר סידני, ומוקדשת לכבודם של 24 חיילי אוסטרליה שעוטרו בעיטור צלב ויקטוריה במלחמת העולם השנייה ובמלחמת וייטנאם.

בנייני האנדרטה שוכנים במרכזו של מתחם נטוע דשא וצמחייה שצורתו כמחצית עיגול. בעברו המערבי של מתחם זה ממוקם גן פסלים.

האנדרטה והמוזיאון שוכנים בבניין דמוי צלב לטיני בן שלושה מפלסים, שתוכנן בסגנון האר דקו. סמוך לראשו של הבניין ובמפלס נמוך ממנו נפתח ב-2001 בניין נוסף דמוי טרפז – בניין אנזא"ק - המחובר אליו ומהווה חלק מן המוזיאון.

במתחם האנדרטה לזכר החייל האלמוני מוצב פסיפס שנלקח מארץ ישראל מחורבת שלאל (כיום - גן לאומי אשכול). הפסיפס נלקח מהאתר על ידי אנשי גדודי אנזא"ק, בעת שלחמו על עזה במלחמת העולם הראשונה.

האנדרטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האנדרטה, המשתרעת לאורך זרועו הארוכה של בניין הצלב, כוללת שלושה חלקים: אולם הזיכרון, החצר והאכסדרות שמשני צידיה.

אולם הזיכרון הוא ליבו של המכלול כולו. זהו אולם מתומן גבוה, שבראשו כיפה עגולה, שהוא כעין מקדש (Shrine). רצפתו וקירותיו מצופים אבני מוזאיקה. בשלושה מקירותיו (הפונים למזרח, למערב ולדרום) נקבעו חלונות ויטראז' קשתיים. על ארבעת הקירות שביניהם מופיעות דמויות סמליות של אנשי הכוחות המזוינים של אוסטרליה.

ברצפת אולם הזיכרון נקברה ב-1993 גופתו של חייל אוסטרלי אלמוני, שהובאה מבית קברות צבאי בצרפת.

המוזאיקה והויטראז'ים שבאולם הם מעשה ידי האומן האוסטרלי נפייר וולר (Napier Waller), שאיבד את זרועו בקרב באירופה במלחמת העולם הראשונה וסיגל לעצמו את אומנותו לאחר מכן. הם הושלמו ב-1958.

לאורך זרועו הארוכה של בניין הצלב, לרגלי אולם הזיכרון, משתרעת חצר מלבנית פתוחה, ובה בריכת מים מלבנית, שבקצה האחד, במפלס פני המים, בוער לפיד אש-תמיד. שביל מקיף את הבריכה וסביבו נטועה צמחייה.

במפלס גבוה יותר משני צידי החצר הפתוחה משתרעות אכסדרות, שבקירותיהן הפונים אל הבריכה קבועות קשתות (Cloisters). על גבי לוחות ברונזה הקבועים בקירות האכסדרות הונצחו שמותיהם של 102 אלף האוסטרלים שנפלו במלחמות ארצם ממלחמת סודאן בשלהי המאה ה-19 ואילך. על גבי הלוחות אין מצוינות דרגות הנופלים, כסמל של שיויון הנופלים במותם. המבקרים במקום רשאים לנעוץ פרחי פרג אדומים לתוך החריצים שבין לוחות הזיכרון, ליד שמות הנופלים.

לקראת סגירת האנדרטה מדי יום מוזמנים המבקרים להאזין ליד הכניסה לה להקלטת נעימת האבל המוצב האחרון. בימים מיוחדים מנגנים את הנעימה חצוצרן ונגן חמת חלילים.

האנדרטה היא האתר הראשי בקנברה שבו נערכים טקסי הזיכרון לנופלים ביום הזיכרון וביום אנזא"ק, במעמד נציגי הממשלה הפדרלית של אוסטרליה, נציגי חבר העמים הבריטי ומדינות זרות ובראשן ניו זילנד.

המוזיאון[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולמות המוזיאון וחדריו משתרעים על פני מרבית שטח בניין הצלב, בשני מפלסיו הנמוכים, ועל פני בניין אנזא"ק.

המפלס האמצעי מוקדש כולו לחלקה של אוסטרליה בשתי מלחמות העולם,[4] ובו גם תצוגה מיוחדת העוסקת במערכת גליפולי במלחמת העולם הראשונה. במפלס זה, מתחת לאולם הזיכרון, מצוי גם מדור מיוחד - אולם הגבורה - המוקדש לסיפוריהם האישיים ולכתבי העיטור של 96 האוסטרלים שעוטרו בעיטור צלב ויקטוריה – העיטור הגבוה ביותר של האימפריה הבריטית. במקום מוצגים גם 61 מן העיטורים עצמם. עוד נמצא במפלס זה אולם התעופה, המשתרע גם על פני שטח בניין אנזא"ק. מוצגים בו מטוסים צבאיים, בעיקר ממלחמת העולם השנייה, ובהם מפציץ לנקסטר שלם, מטוס מסרשמידט 262 גרמני ומטוס זירו יפני. בבניין אנזא"ק מוצגים פריטי ציוד נוספים רבים הכוללים צוללת יפנית זעירה שהוטבעה במהלך פשיטתה על נמל סידני ב-1942.

המפלס התחתון של המוזיאון מוקדש בין השאר לתצוגה המתייחסת למלחמות ופעולות צבאיות של אוסטרליה לפני מלחמת העולם הראשונה ולאחר מלחמת העולם השנייה.

גן הפסלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגן הפסלים המשתרע ממערב לאנדרטה מצויות מספר ניכר של פריטים ואנדרטאות נוספים. בשבילי הגן משובצות לוחיות זיכרון מארד, המנציחות זרועות ויחידות של הכוחות המזוינים של אוסטרליה כמו גם אירועים צבאיים שונים. בגן ניצב צריח תותח של הספינה האוסטרלית בריסביין וכן קני תותחים אחרים. מוצבים בו גם מספר פסלים ובהם פסל החייל האוסטרלי במלחמת העולם השנייה, שהיה מוצב באולם הזיכרון קודם שנטמנה בו גופת החייל האלמוני. בשטח הגן נערכות מעת לעת תצוגות מיוחדות.

מראה מבנה האנדרטה מעבר לאגם בארלי גריפין, בקצה שדרת המצעדים אנזא"ק. ברקע מאחור - הר איינסלי

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בנוסף לשתי מלחמות העולם עוסק המוזיאון בחלקה של אוסטרליה במלחמות וסכסוכים אלו: מלחמת הבורים; מלחמת קוריאה; מלחמת וייטנאם; אינדונזיה, מלזיה ובורנאו; מזרח טימור; מלחמות עיראק; מלחמת אפגניסטן; פעולות שמירת שלום במשך השנים.
  2. ^ תוכניתו של סודרסטן לתחרות נחשבה למרשימה, אך היא חרגה מן התקציב לפרויקט. תוכניתו של קראסט הייתה ההצעה היחידה בתחרות שעמדה בתקציב זה.
  3. ^ הלורד גאורי בעצמו היה גיבור מלחמה, שעוטר בעיטור צלב ויקטוריה בעקבות פעולתו במלחמת המהדי ב-1899.
  4. ^ אחד הפריטים המוצגים במוזיאון הוא רצפת פסיפס שהובאה מארץ ישראל לאוסטרליה לאחר מלחמת העולם הראשונה. מקומה המקורי היה בשרידי כנסייה ביזנטית בחירבת שלאל (כיום חלק מן הגן הלאומי אשכול). לפירוט נוסף ראו, Emily Robertson, The Shellal Mosaic, באתר אנדרטת המלחמה האוסטרלית, 9 בינואר 2008.