אנהדואנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנהדואנה
מקום מגורים אור עריכת הנתון בוויקינתונים
אב סרגון מאכד עריכת הנתון בוויקינתונים
אם Tashlultum עריכת הנתון בוויקינתונים
אחים Manishtushu, Rimush, Ilaba'is-takal, Shu-Enlil עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנהדואנה או אן-הדו-אנה ( בשומרית: 𒂗𒃶𒌌𒀭𒈾[1], "קישוט השמיים"[2], תעתיק באנגלית: En-hedu-ana) הייתה הכוהנת של אל הירח נאננה (סין) בעיר השומרית אור. היא ביתו של סרגון מאכד, מקים האימפריה האכדית ומייסד העיר אכד. ככל הנראה היא מונתה על ידי אביה כמנהיגת הפולחן הדתי באור כדי ליצור קשרים בין הדת האכדית של אביה לבין הדת השומרית המקומית.

אנהדואנה תוארה כמחבר וכמחברת הראשונה הידועה בכל ההיסטוריה המתועדת. זאת מכיוון שמספר יצירות בספרות השומרית כגון מזמורי המקדש השומרי עשויות להיות יצירות שהיא חיברה. עם זאת, קיים ויכוח רב בקרב חוקרים מודרניים המבוססים על נימוקים לשוניים וארכאולוגיים בשאלה האם היא אכן כתבה או הלחינה את היצירות שהתגלו ויוחסו לה. בנוסף, כתבי היד היחידים של היצירות המיוחסות לה נכתבו על ידי סופרים באימפריה הבבלית הראשונה שש מאות שנה לאחר מותה ונכתבו בניב מאוחר יותר של השפה השומרית. סופרים אלה אולי ייחסו לה את היצירות הללו כחלק מהסיפורים האגדיים של שושלת סרגון מאכד במסורות הבבליות המאוחרות יותר.

הזיכרון התרבותי של אנהדואנה והיצירות שיוחסו לה אבדו זמן מה לאחר תום האימפריה הבבלית הראשונה. קיומה של אנהדואנה התגלה מחדש לראשונה על ידי הארכאולוגיה המודרנית בשנת 1927, כאשר סר לנרד וולי חפר בשרידי העיר אור. ומצאה דיסקת בהט עם שמה, שקושר לסרגון מאכד, ועיסוק כתוב מאחור. אזכורים לשמה התגלו מאוחר יותר ביצירות של ספרות שומרית. הגילוי הארכאולוגי של אנהדואנה משך כמות ניכרת של תשומת לב ווויכוחים מלומדים בתקופה המודרנית הקשורים לייחוס הפוטנציאלי שלה כסופרת הידועה הראשונה. היא זכתה לתשומת לב רבה גם בפמיניזם, והעבודות המיוחסות לה נחקרו גם בתור אב מוקדם של הרטוריקה הקלאסית. תרגומים לאנגלית של יצירותיה היוו גם השראה למספר עיבודים וייצוגים ספרותיים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנהדואנה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Ebeling, Erich, ed. (1938). "Ezur und Nachträge". Reallexikon der Assyriologie und Vorderasiatischen Archäologie (in German). Vol. 2. Berlin: De Gruyter. ISBN 978-3-11-004450-8. Retrieved 11 December 2021.
  2. ^ Enheduanna: The world's first named author, www.bbc.com (באנגלית)