אנולאז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מבנה האנזים

אנולאז (Enolase) או 2-פוספו-D-גליצראט הידרולאז הוא אנזים שמשתתף בשלב לפני אחרון בגליקוליזה. אנולאז מבצע דהידרציה (מוציא מולקולה מים) מ-2-פוספוגליצראט לקבלת פוספונאול פירובאט.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסתו המולקולרית של אנולאז היא 80,000 - 95,000 גרם למול, פעילות האנזים האופטימלית היא ב-pH של 8.1. מולקולת האנולאז מורכבת משתי תת-יחידות זהות ומכילה שני אתרים פעילים. לפעילות הקטליטית דרושים יוני מגנזיום, ובלי יון מגנזיום (Mg) הופך האנזים ללא פעיל ומתפרק לתת יחידות נפרדות. החלפת יוני מגנזיום ליונים של מתכות אחרות גורמת להורדה של הפעילות או להפסקת כל פעילות האנזים.

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שינוי של חומצות קרבוקסיליות, שיירים של היסטידין, ארגינין וטירוזין גורמת לאינאקטיבציה של אנזים זה. בשמרים, קרוב לאתר הפעיל, נמצא שייר של ציסטאין-247 שמודיפיקציה (שינוי) שלו גורמת לאנזים האנולאז להיות לא פעיל. באנזים ממקור אנימלי באותו מקום נמצא שייר של חומצות אמינו ולין (VAL) ולא קיים מידע על נוכחות של ציסטאין במבנה של האתר הפעיל. אנולאז מעוכב על ידי יוני פלואור.

בחיידקי Escherichia coli נמצאת צורה אחת של אנולאז ובשמרים נמצאים 3 צורות שונות. קיום צורות רבות (איזואנזימים) של אנולאז אופייני גם לרקמות של דגים. אצל חיידקים תרמופיליים נמצא אנזים שמורכב מ-8 תת-יחידות (ולא 2) עם מסה מולרית 40,000-50,000 גרם למול בלי נוכחות של ציסטאין.

בבני אדם קיימים 3 גנים שמקודדים איזואנזימים שונים של אנולאז:

  • גן ENO1 מקודד אנולאז 1 או אלפא - אנולאז מורכבת משתי תת-יחידות אלפא
  • גן ENO3 מקודד אנולאז 3 או בטא - אנולאז מורכבת משתי תת-יחידות בטא
  • גן ENO2 מקודד אנולאז 2 או גמא – אנולאז ומורכב משתי תת-יחידות גמא

את אלפא – אנולאז פוגשים בציטופלזמה של רוב תאים, בטא אנולאז נמצאה במיוחד ברקמות של השריר וגמא אנולאז בתאי עצבים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא ביולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.