אנולה הולמס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנולה הולמס
The Enola Holmes Mysteries
מידע כללי
מאת ננסי ספרינגר
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה
הוצאה
הוצאה Penguin Group
הוצאה בשפת המקור 2006
הוצאה בעברית
הוצאה משכל מבית ידיעות ספרים
תאריך 2010
תרגום סיגל גפן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנולה הולמס או סיפורי המסתורין של אנולה הולמסאנגלית: The Enola Holmes Mysteries) היא סדרת ספרים לנוער, רומנים בלשים מאת הסופרת האמריקאית ננסי ספרינגר, בכיכובה של אנולה הולמס כאחותו בת הארבע-עשרה של שרלוק הולמס המפורסם מזה כבר, המבוגר ממנה בעשרים שנה.

כשאמם נעלמת, אחיה של אנולה, שרלוק ומייקרופט הולמס, מחליטים לשלוח אותה לבית ספר בניגוד לרצונה. במקום זאת, בעזרת אמה שסיפקה כספים נסתרים וצופן משוכלל לבתה כדי לתקשר איתה, אנולה בורחת ללונדון שם היא פותחת בקריירה כבלשית פרטית חשאית המתמחה בחקירות תיקי נעדרים. יתר על כן, אנולה חייבת להקדים את אחיה הנחושים ללכוד ולהכריח אותה לעמוד בציפיותיהם.

סדרת פסטיש זו שואלת דמויות ומקומות מהקאנון של שרלוק הולמס, אך דמותה של אנולה היא יצירתה של ספרינגר וספציפית לסדרה זו. הספר הראשון, "תעלומת המרקיז הנעלם" (שתורגם לעברית בהוצאת משכל על ידי סיגל גפן בשנת 2010) והחמישי, "תעלומת הקרינולינה הקריפטית", היו מועמדים לפרס אדגר לתעלומת הצעירים הטובה ביותר בשנים 2007 ו-2010, בהתאמה.

בשנת 2020 עובדה לסרט "אנולה הולמס" הסדרה הספרותית שכתבה, בכיכובה של מילי בובי בראון בתור אנולה והנרי קאוויל בתפקיד שרלוק הולמס.[1] נטפליקס ב-2022 את סרט ההמשך "אנולה הולמס 2".

סקירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביום הולדתה הארבע-עשר של אנולה, אמה נעלמת. שרלוק ומייקרופט, אחיה של אנולה, מסיקים כי אמה עזבה מרצונה. אנולה מגלה צפנים משוכללים שכתבה אמה, מה שמביא אותה למסקנה שעזבה לחיות עם העם הרומני ולהימלט מגבולות החברה הוויקטוריאנית. אנולה מגלה שאמה השאירה כסף למימון בריחתה. כאשר מייקרופט מתעקש שאנולה תלמד בפנימייה ותלמד להיות גברת ראויה, היא בורחת במקום זאת ללונדון. במהלך הסדרה, אנולה פותרת מקרים רבים של נעדרים, כולל הצלה של ד"ר ג'ון ווטסון, תוך שהיא מתחמקת ממאמצי אחיה לתפוס אותה.

  • תעלומת המרקיז הנעלם. כשאמה של אנולה נעלמת, אנולה קוראת לאחיה הגדולים שרלוק ומייקרופט, שפוטרים את המקרה כלא חשוב. נחרדת מתוכניות אחיה לשלוח אותה לפנימייה והסיכוי ללבוש מחוך, היא בורחת. לבושה כאלמנה, היא נתקלת במפקח לסטרייד, שעובד על תיק עם שרלוק על היעלמותו של מרקיז צעיר, לורד טוקסברי. כמעט חושפת את הכיסוי שלה, היא מוצאת מסתור סודי שנראה כמסתורו של המרקיז הצעיר. כשהיא מסכמת שהוא ברח, היא יוצאת לחפש אותו. עם הגעתה ללונדון, אנולה מגלה שהעיר אינה המקום הקסום מדמיונה. אותם אנשים שחטפו את המרקיז, שאין לו חכמת רחוב, חוטפים את אנולה. לאחר שנמלטה עם המרקיז, היא משחדת אישה לקנות להם בגדים. אנולה מתחבא בתחנת משטרה ממש מתחת לאפו של שרלוק, ומשאיר רק סקיצה של החשוד על הספסל. היא שולחת הודעה מקודדת דרך העמודה האישית לאמה, שמגיבה שהיא הלכה לגור עם הרומנים. האפילוג מגלה שאנולה קיבלה על עצמה שתי זהויות. לעניים היא ידועה בתור "האחות" האילמת וכלפי העשירים, כאייבי, מזכירתו של חוקר פרטי.
  • תעלומת הגברת השמאלית. אנולה מנסה למצוא את ליידי ססלי אליסטר, שנעלמה מחדר השינה שלה, תוך התחמקות משרלוק הולמס ומייקרופט הולמס.
  • תעלומת הזרים המוזרים. שותפו של שרלוק, ד"ר ג'ון ווטסון, נעלם. אנולה מגלה זר פרחים המיועד לווטסון. באמצעות שפת הפרחים היא מגלה איום ויוצאת למצוא את הרופא הנעדר ואת החוטף שלו. היא מוצאת אותו בבית משוגעים. נאמר לשני שוטרים שהוא אדם מטורף וטענותיו שהוא ווטסון רק רופפו את אמונם בו.
  • תעלומת המאוורר הוורוד המוזר. אנולה עוזרת למכרה ותיקה, ליידי ססילי. אך גם כשהיא פועלת לשחרור חברתה, שני אחיה מתקרבים לתפוס אותה.
  • המקרה של קרינולינה הקריפטית. אנולה חוזרת למגוריה כדי לגלות שמישהו חטף את בעלת הבית שלה, גברת טופר. לאחר חקירת המגורים היא מסיקה, שזו נחטפה כי החוטפים חיפשו אחרי מסר סודי שהוסתר בשמלת הקרינולינה הישנה של טופר. אנולה מתחקה אחר השמלה לפלורנס נייטינגייל, שפגשה את גברת טופר במלחמת קרים. לאחר מספר ביקורים אצלה, אנולה מגלה כי נייטינגייל ניהלה רשת ריגול במהלך המלחמה וביקשה מגברת טופר להבריח פתק בקרינולינה שלה חזרה לאנגליה אך לא ידעה שאלמנת המלחמה חירשת ולא הבינה אותה. אנולה גם מבינה כי נייטינגייל מעמידה פנים שהיא פסולה כדי להימנע מלהשתתף באירועים חברתיים המצופים מאישה עשירה. בביקוריה, אנולה חושדת שמישהו עוקב אחריה. כיוון שהאדם יכול להיות קשור לתיק וסכנה לגברת טופר, היא עוברת למועדון הנשים המקצועי. לאחר פתרון התיק, היא לוקחת את גברת טופר והיא עצמה חוזרת לביתה. אנולה אורזת את חפציה כשהיא מתכוננת לעזוב. לאחר שהבינה זאת, גברת טופר עושה את אותו הדבר. בסופו של דבר טופר הולכת עם אנולה. היא בורחת כשראתה את שרלוק מתקרב. שרלוק משוחח עם נייטינגייל והיא חושפת את הסיבה לבריחתה של אנולה מאחיה בתיאור זוועות הפנימיה והמחוכים.
  • תעלומת הפרידה הצוענית. לבסוף, בתיק השישי של אנולה, שרלוק מסיק שאנולה התבגרה במהירות לאישה צעירה ועצמאית ועוזר לאחותו לא רק למצוא את מחצבתה אלא גם לשכנע סופית את מייקרופט במיומנותה. בסופו של דבר, האחים הולמס מתפייסים לחלוטין בעזרת הודעה מקודדת סופית מאמם. עם ההחלטה הזו, מייקרופט, שהתרשם עוד יותר מחושיה העסקיים המתוחכמים של אנולה ומרוצה ממגוריה במועדון הנשים המקצועי, מעניקה לאנולה את חירותה ומסכים לממן את השכלתה. אנולה מצידה סולחת למייקרופט, מקבלת את הצעתו תוך שהיא מודיעה שהיא כנראה ממשיכה בקריירה שלה כחוקרת פרטית. שרלוק מצדו מקבל את אנולה כעמיתה למקצוע ומציין שהוא ממתין בשקיקה להישגיה העתידיים.

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. תעלומת המרקיז הנעלם (2006)
  2. תעלומת הגברת שמאלית (2007)
  3. תעלומת הזרים המוזרים (2008)
  4. תעלומת המאוורר הוורוד המוזר (2008)
  5. תעלומת הקרינולינה הקריפטית (2009)
  6. תעלומת הפרידה הצוענית (2010)

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר הראשון, "תעלומת המרקיז הנעלם", והחמישי, "תעלומת הקרינולינה הקריפטית", היו מועמדים לפרס אדגר לתעלומת הצעירים הטובה ביותר בשנים 2007 ו-2010, בהתאמה.[2][3][4] קארן מקפרסון מאתר "פיטסבורג פוסט-גאזט" כינה את אנולה "גיבורה מאוד מושכת".[5][6] המרכז לספרות ילדים של מכללת קרתגו תיאר את הספר השני כ"תעלומה היסטורית מוצקה" עם "סיום מספק ומפתיע" אף על פי שהיה "קצת איטי בהתחלה".[7]

רומנים גרפיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה עובדה בצרפת לרומנים גרפיים על ידי הסופרת והאמנית סרינה בלאסקו ופורסמה על ידי Jungle! באוסף שלהם "Miss Jungle".‏[8] שלושת הרומנים הגרפיים הראשונים פורסמו בארצות הברית על ידי IDW.[9][10]

עיבוד קולנועי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – אנולה הולמס (סרט), אנולה הולמס 2

ב-9 בינואר 2018 הוכרז כי מילי בובי בראון תפיק ותככב כדמות הראשית בסדרת סרטים המבוססת על ספרי אנולה הולמס.[11] ב-8 בפברואר 2019, התקשורת דיווחה שהארי בראדביר יביים את פרויקט הסרט, ואילו ג'ק ת'ורן יעבד את התסריט.[12] הלנה בונהם קרטר תגלם את אמה של אנולה הולמס ואילו הנרי קאוויל יגלם את שרלוק הולמס.[13]

ב-21 באפריל 2020 רכשה נטפליקס את זכויות ההפצה לסרט, במקום הפצתו לאקרנים, זאת בשל פרוץ מגפת הקורונה העולמית, שאילצה סגירת בתי קולנוע.[14] הסרט הופץ לצפייה ישירה ב-23 בספטמבר 2020.[15][16]

ב-2022 יצא סרט ההמשך בנטפליקס, "אנולה הולמס 2".

תביעה משפטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-23 ביוני 2020, קרן העיזבון של סר ארתור קונאן דויל הגישה תביעה בניו מקסיקו נגד, בין היתר; ננסי ספרינגר, חברת Legendary Pictures, חברת PCMA ונטפליקס, כשהתביעה מציינת הפרות זכויות יוצרים וגם הפרות של סימנים מסחריים. זאת בהתייחס לעשרת הסיפורים האחרונים שכתב סר ארתור קונאן דויל, שטרם שוחררה לרשות הציבור, אם כי בזמן הגשת התביעה היו ארבעה מהם בפועל ברשות הציבור. התביעה התייחסה באופן ספציפי להולמס שהפך לרגשי יותר בעשר העבודות האחרונות והציג צד 'אנושי' יותר לשרלוק, דבר שלא היה ידוע שהוא מציג בעבודות המקוריות לפני חזרת הדמות לאחר הסיפור "הבעיה הסופית". על פי התביעה, המסתורין והעיבודים של אנולה הולמס מפרים את הסימן המסחרי וזכויות היוצרים על תיאור מסוים זה של הולמס, מכיוון שהסיפורים עדיין נמצאים בתקופת מעבר בין זכויות יוצרים לשחרורם לרשות הציבור.[17] התביעה דרשה תשלום נזק בגין הפרת זכויות יוצרים וסימנים מסחריים ביצירות הבאות, מתוך ספר הפרשיות של שרלוק הולמס: פרשת האיש הזוחל (1923), פרשת הערפד מסאסקס (1924), פרשת שלושת הגרידבים (1924), פרשת הלקוח רם המעלה (1924), פרשת שלושת הגמלונים (1926), פרשת החייל הלבן (1926), התעלומה של רעמת האריה (1926), פרשת מוכר הצבעים הזקן (1926), פרשת הדיירת המצועפת (1927), התעלומה באחוזת שוסקומב הישנה (1927); לא נקבע מועד לדיון בבית משפט.[18]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Enola Holmes--Netflix Official Site
  2. ^ "Category List – Best Juvenile". Edgar Award Winners and Nominees Database. Mystery Writers of America. נבדק ב-7 בספטמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "2007 Edgar Allan Poe Award Nominees". New Mystery Reader Magazine. אורכב מ-המקור ב-2019-05-16. נבדק ב-16 באוקטובר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "2010 Edgar® Nominees". TheEdgars.com. נבדק ב-16 באוקטובר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ MacPherson, Karen (29 במאי 2007). "It's no mystery why these books are engrossing". Pittsburgh Post-Gazette. p. C7. נבדק ב-17 במרץ 2016. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ Wadley, Laura (2006). "Review of The Case of the Missing Marquess by Nancy Springer". Children's Book and Play Review. 26 (4): 28. נבדק ב-17 במרץ 2016. {{cite journal}}: (עזרה)(הקישור אינו פעיל)
  7. ^ Wildner, Kristine. ""The Case of the Left-Handed Lady: An Enola Holmes Mystery" by Nancy Springer". Center for Children's Literature. Carthage College. נבדק ב-18 במרץ 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Maneron, Philippe. "Les enquêtes d'Enola Holmes - BD, informations, cotes". Bedetheque.com (בצרפתית).
  9. ^ "Sherlock Holmes' Kid Sister Get IDW EuroComics Graphic Novel in October". Newsarama. אורכב מ-המקור ב-27 במרץ 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ IDW: Enola Holmes: The Case of the Missing Marquess (ארכיון)
  11. ^ Munzenrieder, Kyle (9 בינואר 2018). "Millie Bobby Brown to Star as Sherlock Holmes's Kid Sister In Multi-Film Deal". W. נבדק ב-12 בינואר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ Kroll, Justin (8 בפברואר 2019). "'Killing Eve' Director to Helm Millie Bobby Brown's 'Enola Holmes' (EXCLUSIVE)". Variety (באנגלית). נבדק ב-2019-02-19. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ Kroll, Justin (2019-06-27). "Henry Cavill to Play Sherlock Holmes Opposite Millie Bobby Brown in 'Enola Holmes'". Variety (באנגלית). נבדק ב-2019-06-29.
  14. ^ Kit, Borys (21 באפריל 2020). "Netflix Picks Up Millie Bobby Brown's 'Enola Holmes". The Hollywood Reporter. נבדק ב-21 באפריל 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  15. ^ "Enola Holmes". Netflix Media Center. נבדק ב-2020-06-25.
  16. ^ טריילר הסרט
  17. ^ Lawful Masses with Leonard French (30 ביוני 2020). "Sherlock Estate SUES Enola Holmes for Copyright, Trademark Infringement". YouTube. נבדק ב-8 ביולי 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  18. ^ האם אפשר לתבוע יוצרי סרט בגלל שהציגו את שרלוק הולמס כחובב כלבים ורגיש?