אנטאוזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאנטאוזאורוס
תקופה
פרם, 266–260 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
סדרה: תראפסידה
תת־סדרה: דינוצפאליה
משפחה: אנטאוזאוריים
סוג: אנטאוזאורוס
מין: Anteosaurus magnificus
שם מדעי
Anteosaurus
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנטאוזאורוס (שם מדעי: Anteosaurus; מיוונית: "לטאת אנטאוס") הוא סוג של סינאפסיד גדול בן לקבוצה דינוצפאליה אשר חי בדרום אפריקה במשך תקופת הפרם שבעידן הפלאוזואיקון. הוא חי לפני 266-260 מיליון שנה ונכחד לקראת סוף הפרם. מינים שונים השתייכו בעבר לסוג אך כיום ישנו רק מין אחד בו - Anteosaurus magnificus שנחקר ב-1921.

האנטאוזאורוס היה זוחל קרוב ליונקים שהיה אוכל בשר גדול. הוא הגיע לאורך 5-6 מטר ולמשקל 500-600 ק"ג. דבר זה הופך אותו לטורף הסינאפסידי הגדול ביותר שהתקיים. הוא היה בעל גולגולת גבוהה באורך 80 ס"מ שהייתה בעלת מבנה גרמי. המבנה של השיניים הקדמיות דמה לניבים שנועדו לקרוע בשר ושיניים קטנות יותר לצד הלחי שנועדו לחתוך מזון. המבנה של הלסת מזכיר לסת של טירנוזאורוס והשיניים בלטו גם כשהפה היה סגור.

חוקרים מסוימים סברו שמבנה גופו הכבד מנע ממנו להיות טורף מוצלח ביבשה ואולי הוא חי בדומה לתנין וארב לטרף במים. הם תומכים את זה בצורת ראשו הגדולה, זנבו הרחב והשטוח וטפריו החלשות. חוקרים אחרים טוענים שאולי היה קרוב לשטחי מים אך היה יכול גם לצאת החוצה ולרדוף אחרי טרף איטי, למשל דינוצפאלים אחרים.

מבנה הגולגולת העבה שהזכירה בצורתה גולגולת כבש או פכיצפלוזאורוס אולי שימשה לתחרות בין יריבים אך ייתכן ששימשה גם כאיל ניגוח המוטח חזק בטרף ופוצע אותו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנטאוזאורוס בוויקישיתוף
  • אנטאוזאורוס, באתר GBIF (באנגלית)