אנטרפרייז (NCC-1701-D)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
אנטרפרייז (NCC-1701-D)
USS Enterprise NCC-1701-D
אנטרפרייז (NCC-1701-D)
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
מידע כללי
ייעוד מחקר בין-כוכבי
יצרן סדנת יוטופיה פלנישיה
ארץ ייצור מאדים
צוות כ-1,014 (כולל אזרחים)
מסוגלת להכיל עד 15,000 נוסעים
היסטוריית פעילות
סטטוס נהרסה
מפעיל צי הכוכבים
יחידות שיוצרו 6 לפחות (מדגם גלאקסי)
טיסה ראשונה 4 באוקטובר 2363
טיסה אחרונה 2371 (2401, גרסה משוקמת)
ביצועים
מהירות מרבית עיוות 7 (מהירות שיוט)
עיוות 9.6 (למשך 12 שעות)
מידע טכני
מספר מושבים 15,000 עריכת הנתון בוויקינתונים
מסה 4,960,000 טון
גובה 135.26 מטרים
אורך 642.5 מטרים
רוחב 463.73 מטרים
מנועים מנוע עיוות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ספינת החלל אנטרפרייז-D (או בשמה המלא באנגלית: USS Enterprise – NCC-1701-D) היא ספינת חלל בדיונית. ספינת החלל מופיעה בסדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: הדור הבא" ובסרט הקולנוע "מסע בין כוכבים: דורות", השייכים לזיכיון מסע בין כוכבים, ומהווה את מקום ההתרחשות העיקרי בהם.[1] בנוסף, מופיעה האנטרפרייז-D ב"Emissary", פרק הפיילוט של הסדרה "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9",[2] ב-"These Are the Voyages...", פרק הסיום של הסדרה, "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז", וב-"Vox" ו-"The Last Generation", פרקי הסיום של "מסע בין כוכבים: פיקארד".

האנטרפרייז-D היא ספינה מדגם "גלאקסי". היא הספינה החמישית של פדרציית הכוכבים המאוחדת שנושאת את השם "אנטרפרייז".[3][2] האנטרפרייז-D היא ספינת הדגל של צי הכוכבים[4] ומפקדה העיקרי לאורך כל שנות קיומה (למעט הפסקות קצרות) הוא קפטן ז'אן לוק פיקארד.

במהלך הסרט "מסע בין כוכבים: דורות", לאחר קרב עם האחיות הקלינגוניות לורסה וב'אטור דוראס, מתפוצץ החלק המחזיק את הינע הכוכבים של הספינה, וחלק הצלחת שלה נוחת נחיתת אונס על פני הכוכב ורידיאן III, וננטש, מה שמוביל להגדרתה כספינה שנהרסה.[2]

בתחילת המאה ה-25 זוכה הספינה לעדנה ויוצאת למשימה נוספת לאחר שהצלחת שלה מחולצת ומשוקמת בעזרת חלקים מספינות אחרות על ידי מי שהיה המהנדס הראשי שלה, ג'ורדי לה-פורג'.

עיצוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנדרו פרוברט, המעצב שסייע לעדכן את ה-"אנטרפרייז" המקורית לטובת "מסע בין כוכבים: הסרט", עיצב גם את האנטרפרייז-D.[2] פרוברט, שנשכר במקור לעצב רק את גשר הספינה, הכין שרטוט ראשוני, אותו תלה על הקיר לאחר שסיים את העבודה על סרט הקולנוע. עורך התסריט, דייוויד ג'רולד, ראה את השרטוט וסיפר עליו ליוצר הסדרה, ג'ין רודנברי, שאישר את העיצוב כנקודת פתיחה לעיצוב האנטרפרייז-D. פרוברט קיבל פטנט עבור עיצוב זה ב-1990.[5]

צוות של חברת אינדסטריאל לייט אנד מג'יק, בניהולו של איז אוויאנג, בנה שתי מיניאטורות. האחת בגודל 6 רגליים (כ-1.83 מטרים), והשנייה בגודל 2 רגליים (כ-61 סנטימטרים), לטובת הפרק "מפגש בפארפונט" ("Encounter at Farpoint"), פרק הפיילוט של "הדור הבא". שני המודלים המשיכו לשמש לאורך שתי העונות הראשונות של הסדרה.[6] לקראת העונה השלישית בנה מעצב המודלים גרג ג'אין מודל בגודל 4 רגליים (כ-1.22 מטרים), שעליו נצבעה שכבה נוספת של פרטים.[6] דגם 6 הרגליים המשיך לשמש כשהיה צורך לצלם קטעים שבהם הצלחת נפרדת מהינע הכוכבים, ולאחר מכן עודכן על ידי אינדסטריאל לייט אנד מג'יק לטובת צילומי הסרט "דורות".

ג'ונתן פרייקס סיפר שכאשר צוות השחקנים דן עם אולפני פראמאונט על החוזים, חזרה החברה על המנטרה שה"אנטרפרייז" היא הכוכבת האמיתית של הסדרה.[7] באוקטובר 2006 נמכר הדגם הגדול של הספינה במכירה פומבית בכריסטי'ס שבניו יורק, יחד עם מודלים, אביזרים, תחפושות ופריטים נוספים מההפקות של הזיכיון. הצפי היה שהמודל יימכר בכ-20–30 אלף דולר, אך לבסוף הוא נמכר בסכום של 576 אלף דולר והיה הפריט שקיבל את המחיר הגבוה ביותר במכירה הפומבית.[8]

הדגם התלת-ממדי הממוחשב שיצר ג'ון נול מאינדסטריאל לייט אנד מג'יק לטובת הסרט "דורות" (1994),[2] הועבר לתוכנת LightWave ושימש לאחר מכן ליצירת ספינות נוספות מדגם "גלאקסי", למספר פרקים של "חלל עמוק 9" וכן לפרק "Timeless" בסדרה וויאג'ר.

האנטרפרייז-D שהופיעה בפרק האחרון של הסדרה "אנטרפרייז", נוצרה ב-LightWave, על ידי גבריאל קורנר מחברת Eden FX.

האנטרפרייז-D הייתה בעלת פרופורציות שונות מה"אנטרפרייז" המקורית. אף על פי שהמראה הכללי היה דומה, צלחת ושני כונסי עיוות, הרי שהכונסים היו קטנים יותר יחסית לגוף הספינה. הרעיון מאחורי השינוי היה הרעיון שמנועי העיוות הפכו יעילים יותר בשנים שחלפו.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

האנטרפרייז-D נראית לראשונה בפרק הראשון של "הדור הבא", "Encounter at Farpoint", תחת פיקודו של קפטן ז'אן לוק פיקארד. בכמה מהפרקים, כמו גם בלוחית ההשקה של הספינה, מצוין שהספינה נבנתה במספנת "יוטופיה פלנישיה", שנמצאת במסלול כבידתי סביב מאדים.[6] האנטרפרייז-D היא הספינה השלישית שהושקה מדגם "גלאקסי. קדמו לה ה"גלאקסי" (USS Galaxy), שהייתה הספינה הראשונה בדגם ונקראה על שמו, לפי המסורת, וה"יאמטו" (USS Yamato).[6] לפי לוחית ההשקה שלה היא הושקה בתאריך כוכבי 40759.5, המקביל ל-4 באוקטובר 2363, בדיוק 406 שנה לאחר השקת ספוטניק 1, הלווין (וגם כלי-החלל) הראשון של האנושות.[6]

במהלך הסדרה "הדור הבא", מקיים צוות הספינה מגע ראשון עם גזעים רבים, ביניהם הבורג (בפרק "Q Who), רצף הקיו (בפרק "Encounter at Farpoint") ועוד.[2] האנטרפרייז-D מהווה גורם מהותי בתבוסת הבורג במהלך ניסיונם לפלוש לפדרציה, בפרק "The Best of Both Worlds".

צלחת האנטרפרייז-D מתרסקת
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.

בשנת 2371, במהלך אירועי הסרט "מסע בין כוכבים: דורות", האחיות הקלינגוניות לורסה וב'טור דוראס, משיגות את התדר בו פועל שריון האנטרפרייז-D, מה שהופך אותו לחסר תועלת.[2] הצוות מצליח להרוס את הספינה של האחיות, אך נזק למערכת הקירור של ההינע עיוות אותה, במהלך הקרב, ואילץ את הצוות להפריד בין הצלחת לגוף הספינה.[2]

הינע העיוות מתפוצץ רגע אחרי שהצלחת מתחילה לנוע ממנו והלאה. כתוצאה מכך נותרת ה"אנטרפרייז" ללא אפשרות למסע בין-כוכבי.[2] נוסף על כך, גל ההדף מהפיצוץ משתק את מערכות ההנעה של הצלחת ומערכות ראשיות נוספות, מה שמוביל אותה למסלול התרסקות לכיוון ווירידיאן III.[2] הצלחת נקלעת לכוח המשיכה של כוכב הלכת ומתרסקת על הקרקע בנחיתת אונס, תוך שהיא צוברת נזק שאינו בר תיקון.[2] בהמשך הוחלפה הספינה ב"אנטרפרייז"-E, שנראתה לראשונה בסרט "מסע בין כוכבים: המפגש.

לפי ערוץ הסאונד, שמכיל את הערות ההפקה בסרט "דורות", אחת הסיבות האמיתיות בגללן נהרסה האנטרפרייז-D, הייתה ציור קונספט שבו נראתה הצלחת נוחתת, ושהופיע במדריך הטכני של "הדור הבא". רונלד ד' מור, ג'רי טיילור ובראנון בראגה ראו את הציור ורצו להשתמש בהתרסקות הצלחת לטובת קליף האנגר, בסוף העונה השישית ש "הדור הבא". אך נמנעו מלעשות כן, בשל התקציב המוגבל והתנגדות מצד המפיק מייקל פילר.[דרוש מקור]

עתיד חלופי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעתיד החלופי, כפי שניתן לראותו בפרק האחרון של "הדור הבא", "All Good Things...", האנטרפרייז-D קיימת עדיין בשנת 2395.[2] היא משמשת כספינת הדגל האישית של אדמירל ויל רייקר, לאחר שעברה עדכון מסיבי, שכולל תוספת של כונס עיוות (Warp Nacelle) שלישי, נשקים חדישים ומכשיר הסוואה.[2] קו זמן זה נובע מאנומליה בזמן, שפיקארד, יחד עם Q, מנסים להתגבר עליה.

יכולות טכניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך שירותה שימשה האנטרפרייז-D כספינת הדגל של הפדרציה ושל צי הכוכבים. כספינה מדגם "גלאקסי", היא הייתה ספינת מחקר גדולה במיוחד ובעלת טווח גדול. לספינה היו 42 סיפונים, והתגוררו בה על בסיס קבוע 1,014 אנשי צוות ואזרחים (רובם משפחות של הצוות), וביכולתה לשאת עד 6,000 איש.

הפרדת החללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספינות מדגם "גלאקסי" מסוגלות היו להיפרד לשתי ספינות עצמאיות; אזור הצלחת, שכולל את רוב שירותי הצוות ואזורי המגורים, יכול להיפרד מהחלק שמכיל את ההינע הבין-כוכבי ואזורי ההנדסה המרכזיים, לרבות כור העיוות ורוב הנשק. הצלחת שימשה לעיתים למילוט צוות לא הכרחי ואזרחים, בזמן שאזור ההינע הבין-כוכבי נכנס למצב לוחמה,[6] כפי שניתן היה לראות בפרקים "Encounter at Farpoint"[9] ו"The Arsenal of Freedom."[10] ב"הדור הבא". יתרון נוסף ליכולת ההפרדה, הייתה האפשרות להילחם כשתי ספינות ולא כאחת, כמו בפרק "The Best of Both Worlds,"[11] או להשתמש בצלחת כסירת הצלה, כמו בסרט "דורות". האנטרפרייז-D הייתה הספינה היחידה שיכולתה לבצע הפרדה, הוצגה בסדרת טלוויזיה, עד שהספינה "פרומתאוס" ביצעה הפרדה במהלך עונתה הרביעית של הסדרה "מסע בין כוכבים: וויאג'ר".

פיקוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

רפליקה של הגשר הראשי, מתוך תערוכה

בספינות מסוג "גלאקסי" שוכל הגשר הראשי בסיפון מספר 1. ישנם שלושה עיצובים שונים שהוצגו בסדרות, ועיצוב רביעי מקו זמן חלופי שהוצג בפרק הסיום של "הדור הבא": הגשר הראשי של האנטרפרייז-D (שעבר שינויי עיצוב בשתי העונות הראשונות), גשר האנטרפרייז-D כפי שהוא מופיע בסרט "דורות"[12] וגשר הפיקוד של היו.אס.אס "אודיסיאה" (USS Odyssey), שמופיע בסדרה "חלל עמוק 9", בפרק "The Jem'Hadar".[13] לאנטרפרייז-D יש גם גשר קרב משני שנמצא בסיפון 8 של הצלחת, למקרים שבהם ישנה הפרדת צלחת. גשר זה נראה לראשונה בפרק הראשון של "הדור הבא", ופעם נוספת בפרק "The Arsenal of Freedom". גרסה עדכנית של גשר הקרב מופיעה בפרק "The Best of Both Worlds".

מדע ומחקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמדות העבודה על הגשר. משמאל לימין, עמדת מדע 1, עמדת מדע 2, סביבה, מבצעים, הנדסה

האנטרפרייז-D תומכת במחקר במספר רחב של תחומי ידע מדעיים, וכוללת מעבדות בתחומי מיפוי כוכבים, ארכאולוגיה, אנתרופולוגיה תרבותית, בוטניקה, הידרופוניקה ומדעים פלנטריים.[6]

נשק[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאנטרפרייז-D שנים עשר מערכי פייזר טייפ-X ושלושה משגרי טורפדות פוטון, שמסוגלים לירות, כל אחד, עשרה טילים במטח אחד.[6] אחד ממערכי הפייזר נמצא על "ראש הקוברה" של הצלחת, בעוד שאחד מתותחי הטורפדו נמצא על החלק האנכי של אחורי הצלחת. שניהם לא פעילים כל עוד הצלחת מחוברת לחלק המרכזי של הספינה.[6] נוסף על מערך הנשק, כוללת הספינה שריון אנרגיה עוצמתי, שלפי הדיאלוג בפרק "Conundrum" ב"הדור הבא", יש לה ארסנל של לפחות 250 טורפדות פוטון.[14]

תובלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאנטרפרייז-D לפחות שמונה חדרי טרנספורטר, בהם לפחות עשרים מערכות טרנספורטר פעילות. בספינה רציף מעבורות מרכזי אחד באזור הצלחת, שנתמך על ידי רציפי מעבורות קטנים יותר באזור ההינע הכוכבי. בספינה מספר סוגי מעבורות, כולל יאכטת הקפטן (ששמה "קאליפסו" לדברי פטריק סטיוארט, על שם ה"קאליפסו", ספינת המחקר של ז'אק קוסטו). אף על פי שניתן לראותה בחלקה התחתון של הצלחת של הספינה, היא מעולם לא הופיעה לאורך סדרת הטלוויזיה.[6]

מערכות תמיכת חיים ומערכות רפואיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביו-מיטה במרפאה

על סיפונה של האנטרפרייז-D מרפאה, ומספר מעבדות ומתקנים רפואיים.[6] רציפי המעבורות, רציפי המטען ואזורים נוספים בחללית ניתנים להסבה לאזורי טריאז' במקרי חירום. כך, למשל, בפרק "Ethics", בו נראה רציף מטען שהוסב לחדר מיון חירום.[15] אזורים אחרים, כמו רציף 10 קדמי (Ten-Forward), המשמש ביום יום כפאב ומסעדה, יכולים לשמש גם כמקלטי חירום, כמו שנראה בפרק "Disaster".[16]

תמיכה בצוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מגורי הקצינים באזור הצלחת

במספר פרקים ב"הדור הבא" ניתן לראות שעל סיפונה של האנטרפרייז-D מספר מתקני בילוי, כגון מתקני הולודק,[9] ארבורטום, בית ספר,[17] חדר כושר,[18] תיאטרון,[19] ופאב בשם טן פורוורד (10 קדמי, על שם מיקומו בספינה).[20] בפרק הראשון של הסדרה מוזכר שלחלק מחברי צוות ה"אנטרפרייז" בני משפחה אזרחים, לרבות ילדים, שמתגוררים עמם על סיפונה של ה"אנטרפרייז".[9] וזאת למרות שה"אנטרפרייז" חוותה לא פעם סיטואציות מסוכנות שעלולות להוביל להשמדתה, על כל אנשיה. ישנם מספר אזרחים המועסקים על ה"אנטרפרייז", לדוגמה המוזג בן, בפרק "Lower Decks,"[21] והבוטניקאית קייקו או'בריאן, שנראית לראשונה בפרק "Rascals"[22] ובפרקים נוספים.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2018 דירג האתר גיזמודו את האנטרפרייז-D במקום החמישי מבין כל הספינות שנשאו את השם "אנטרפרייז", בזיכיון "מסע בין כוכבים".[23]

ב-2019 אתר Syfy דירג את האנטרפרייז-D במקום השני מבין גרסאות הספינה בזיכיון.[24]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Drexler, Doug; Sternbach, Rick; Zimmerman, Herman (1998). Star Trek: Deep Space Nine Technical Manual. Pocket Books. ISBN 0-671-01563-X.
  • Lebowitz, Adam; Bonchune, Robert (2001). Star Trek Starship Spotter. Pocket Books. ISBN 0-7434-3725-X.
  • Hardy, Sarah; Kukla, Rebecca (Spring 1999). "A Paramount Narrative: Exploring Space on the Starship Enterprise". The Journal of Aesthetics and Art Criticism. 57 (2, Aesthetics and Popular Culture): 177–191. doi:10.2307/432311. JSTOR 432311.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Nemeck, Larry (2003). Star Trek: The Next Generation Companion. Pocket Books. ISBN 0-7434-5798-6.
  2. ^ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Okuda, Mike; Okuda, Denise; Mirek, Debbie (1999). The Star Trek Encyclopedia. Pocket Books. ISBN 0-671-53609-5.
  3. ^ האנטרפרייז NX-01 התקיימה לפני הקמת הפדרציה
  4. ^ "Episode transcript of "Ensign Ro"". נבדק ב-30 בדצמבר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "US Patent D307,923". United States Patent and Trademark Office. אורכב מ-המקור ב-ינואר 18, 2017.
  6. ^ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Okuda, Michael; Sternbach, Rick (1991). Star Trek: The Next Generation Technical Manual. Pocket Books. ISBN 0-671-70427-3.
  7. ^ "Jonathan Frakes – The Next Generation's Number One, Will Riker, and Trek director". BBC. אורכב מ-המקור ב-15 בנובמבר 2001. נבדק ב-7 במאי 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ "Christie's underestimates Trekkies, pulls $7.1 million". CNN. 9 במאי 2007. נבדק ב-9 ביוני 2007. {{cite news}}: (עזרה)
  9. ^ 1 2 3 "Encounter at Farpoint". Star Trek: The Next Generation.
  10. ^ "The Arsenal of Freedom". Star Trek: The Next Generation.
  11. ^ "The Best of Both Worlds, Part II". Star Trek: The Next Generation.,
  12. ^ Star Trek Generations, (1994)
  13. ^ "The Jem'Hadar". Star Trek: Deep Space Nine.
  14. ^ "Conundrum". Star Trek: The Next Generation.
  15. ^ "Ethics". Star Trek: The Next Generation.
  16. ^ "Disaster". Star Trek: The Next Generation.
  17. ^ "The Offspring". Star Trek: The Next Generation.
  18. ^ "We'll Always Have Paris". Star Trek: The Next Generation.
  19. ^ "Sarek". Star Trek: The Next Generation.
  20. ^ "The Child". Star Trek: The Next Generation.
  21. ^ "Lower Decks". Star Trek: The Next Generation.
  22. ^ "Rascals". Star Trek: The Next Generation.
  23. ^ Whitbrook, James. "All 11 Versions of the U.S.S. Enterprise, Ranked". io9 (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2019-07-09.
  24. ^ Brigden, Charlie (2019-01-21). "From one generation to the next: Ranking the Starships Enterprise". SYFY WIRE (באנגלית). נבדק ב-2019-07-31.