אני, עיפרון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עיפרון דומה לזה המתואר במאמר.

אני, עיפרון: עץ המשפחה שלי לפי לאונרד א. רידאנגלית: I, Pencil: My Family Tree as Told to Leonard E. Read), הידועה בכינויה אני, עיפרון, היא מסה מאת הכלכלן לאונרד א. ריד שפורסמה לראשונה בגיליון דצמבר 1958 של "The Freeman", מגזין אמריקאי בעל השקפה ליברטריאנית. היא הודפסה מחדש ב-The Freeman במאי 1996, וכעלון עצמאי שכותרתו "אני, עיפרון" במאי 1998. במהדורה המחודשת, מילטון פרידמן כתב את ההקדמה ודונלד ג'יי בודרו כתב את המאמר המסכם. פרידמן, זוכה פרס נובל לכלכלה לשנת 1976, השתמש במאמר בתוכנית הטלוויזיה שלו ב-PBS משנת 1980, "Free to Choose", ובספר הנלווה באותו השם.

"אני, עיפרון" הוא כתב הגנה נחרץ על שוק חופשי קפיטליסטי, שדוחה מכל וכל את האידאולוגיות התומכות בכלכלה מתוכננת, ריכוזית ולא יעילה. במסה, העיפרון מראה כיצד אינטראקציות וולונטריות של אנשים בשוק החופשי גורמות להיווצרותו, אירוע שלא היה קורה ביעילות תחת משטר כלכלי ריכוזי, משום שלמתכננים אין יכולת לחקות את מיליוני הפעולות שאנשים עושים בשוק חופשי, ואין להם את תמריץ הרווח המעודד קדמה, יצירתיות, למידה והמצאה.

"אני, עיפרון" נכתב בגוף ראשון מנקודת מבט של עיפרון. העיפרון מפרט על המורכבות של יצירתו שלו, ומפרט את מרכיביו ואת האנשים הרבים המעורבים, עד לאדם המטאטא במפעל ולשומר במגדלור המנחה את המשלוח לתוך הנמל: עץ ארז ממדינת וושינגטון, שנכרת על ידי עובד עם מסור מתכת, שיוצר במפעל בגרמניה מעפרת ברזל ברזילאית. גרפיט, ממכרות באמריקה הדרומית, טבעת חיזוק משילוב של מתכות שיובאו מכמה מדינות בעולם, שמן צמחי להכנת המחק שיובא למלזיה בידי איש עסקים בריטי. שעווה אירופאית, דבק אמריקאי, צבע צהוב ושחור לעיפרון שיוצרו באפריקה וכולי. המסה מראה כיצד אנשים שונים, בעלי גזע, דת והיסטוריה שונה, משתפים פעולה מטעמים אנוכיים, הרצון להרוויח, ויוצרים מוצר המעלה את רמת החיים של כלל האנשים בעולם, ללא הבדלי גזע, דת, מין והיסטוריה.

"...יש עובדה מדהימה עוד יותר: היעדרו של "מהנדס" גאון, מתכנן ריכוזי, שמכתיב מלמעלה או מכוון בהפעלת כוח את אינספור הפעולות שמביאות אותי לעולם. לא ניתן למצוא זכר לאדם כזה. במקום זאת, אנו מוצאים את עבודתה של היד הנעלמה.

...מאחר שרק אלוהים יכול לברוא עץ, אני מתעקש שרק אלוהים יכול ליצור אותי. כפי שאדם אינו יכול לחבר מולקולות יחד כדי ליצור עץ, כך הוא אינו יכול לפקד ולנצח על מיליוני הפעולות והידע הרב שצריך כדי להביא אותי לעולם.

...השיעור שעליי ללמד הוא זה: השאר את כל האנרגיות היזמיות היצירתיות ללא עכבות. אל תדכא אותן. פשוט אפשר לחברה לפעול בהרמוניה על פי השיעור הזה. תן למנגנון המשפטי של החברה להסיר את כל המכשולים כמיטב יכולתו. אפשרו לידע היצירתי הזה לזרום בחופשיות. האמינו שגברים ונשים חופשיים יגיבו ליד הנעלמה. אמונה זו תתגשם.

"אני, עיפרון" גרסת 2008

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]