אנסטסיה תומנישווילי-צרתלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנסטסיה תומנישווילי-צרתלי
ანასტასია თუმანიშვილ-წერეთელი
אנסטסיה תומנישווילי-צרתלי
לידה 25 באוגוסט 1849 (יוליאני)
טביליסי, פלך טביליסי, האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 7 בפברואר 1932 (בגיל 82)
טביליסי, גאורגיה הסובייטית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה האימפריה הרוסית, הרפובליקה הדמוקרטית של גאורגיה, ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה פנתאון מתאצמינדה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה גאורגית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנסטסיה תוּמַנישווילי-צֵרֵתֵליגאורגית: ანასტასია თუმანიშვილ-წერეთელი‏; 6 בספטמבר 18497 בפברואר 1932) הייתה סופרת ילדים, פובליציסטית ופעילה חברתית גאורגית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנסטסיה תומנישווילי-צרתלי נולדה בשנת 1849 בטביליסי, גאורגיה (שהייתה אז חלק מהאימפריה הרוסית). היא למדה בפנסיון פאוורי ובשנת 1865 סיימה את לימודיה במכון של עבר הקווקז לנשות אצולה. תומנישווילי-צרתלי הייתה פעילה באגודה להפצת אוריינות בקרב הגאורגים ובנוסף ייסדה את "החברה לעזרה הדדית של מחנכות ומורות" ואת אגודת הנשים "גַנַתלֵבַּה" ("השכלה").

בשנת 1876 הודפס התרגום הראשון של תומנישווילי-צרתלי - הסיפור "כאב הלב של המארשל" מאת אלפונס דודה. בשנת 1880 התפרסם הסיפור המקורי הראשון שלה - "קורבן האב".

בשנת 1883 תומנישווילי-צרתלי כתבה בכתב העת "נוֹבַּתי". בשנת 1890 היא ייסדה את כתב העת "גֵ'ג'ילי", שמילא תפקיד חשוב בהתפתחותה של ספרות הילדים בגאורגיה. בנוסף, תומנישווילי-צרתלי הייתה עורכת משותפת של כתב העת "קוואלי". היא תרמה רבות גם לעיתונאות הנוער הגאורגית.

תומנישווילי-צרתלי פרסמה קבצים ספרותיים, שהיוו אוספים של סיפוריה וסיפורים מתורגמים או מעובדים משפות זרות: "זהבן" (1887), "חמישה סיפורים" (1888), "הזֵר" (1893), "דריכות החיים" (1924), "הפרח" (1926) ועוד.

אנסטסיה תומנישווילי-צרתלי הלכה לעולמה בשנת 1932 ונקברה בפנתאון מתאצמינדה שבטביליסי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]