אנצ'ילדה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנצ'ילדה
מאכלים
סוג מאכלי פיתה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא מקסיקו עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים טורטיית תירס, hot sauce, בשר עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנצ'ילדהספרדית: Enchilada) הוא מאכל מהמטבח המקסיקני. המאכל מורכב מטורטיית תירס מגולגלת ובתוכה מילוי במִגוון טעמים וסגנונות, כל גרסה ומרכיביה השונים. המילוי יכול להיות מורכב בשר בקר, בשר עוף, גבינה, שעועית מטוגנת, מאכלי ים, וירקות שונים.

הטורטייה הממולאת, נטבלת או מכוסה ברוטב אנצ'ילדה, כאשר מעל, נהוג לפזר בתור קישוט או להוספת טעם, שלל תוספות כגון גבינה, עירית קצוצה, בצל קצוץ, פלפל צ'ילי גרוס, כוסברה קצוצה, זיתים ועוד.

לפי האקדמיה המלכותית ללשון הספרדית, אנצ'ילדה היא טורטיית תירס מגולגלת, ממולאת בבשר ומכוסה ברוטב עגבניות וצי'לי.[1] המילה אנצ'ילדה היא צורת בינוני העבר של הפועל "enchilar" בספרדית מקסיקנית, "להוסיף פלפל צ'ילי, לתבל בצ'ילי".

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור האנצ'ילדה במקסיקו, שם המנהג של גלגול ומילוי טורטיה קיים לפחות מאז התקופה האצטקית.[2] האנשים שחיו בסביבת האגם בעמק מקסיקו אכלו טורטיות תירס מקופלות או מגולגלות במילוי דגים קטנים. ברנאן דיאז דל קסטיליו סיפר על סעודה בהשתתפות אירפואים באירוח הרנאן קורטס בעיר קויואקאן, בה הוגשו טורטיות תירס במילוי מאכלים.[3] סופרת הבישול המקסיקני דיאנה קנדי ציינה דיווח של נוסע אמריקאי מ-1883: "אנצ'ילדות, כריך טורטיה שומני במילוי צ'ילי, מספר מרכיבים בלתי-מזמינים ושאר עיסות לא נעימות נמכרות בכל מקום, וממלאות את האוויר בניחוח חריף ומבחיל". דיאנה המשיכה בכותבה באי-הסכמתה הטוטאלית עם הנאמר, שכנראה הגיע מהלם תרבות, לפי דעתה.[4]

גרסאות שונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנצ'ילדה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הגדרת המילה enchilada
  2. ^ אנצילדה בdining chicago
  3. ^ לינדה סטרדלי, ההיסטוריה של הטאקוס והטורטיה, ‏14 ביולי 2008 (באנגלית) (ארכיון)
  4. ^ דיאנה קנדי, המטבחים הבסיסיים של מקסיקו, קלארקסון פוטר, 2000, עמ' 54, מסת"ב 0-609-60355-8
ערך זה הוא קצרמר בנושא מזון. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.