אנרי הראשון, דוכס גיז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנרי הראשון, דוכס גיז
Henri Ier de Lorraine
לידה 31 בדצמבר 1550
ז'ואנוויל, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
נרצח 23 בדצמבר 1588 (בגיל 37)
בלואה, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Catherine of Cleves (1570–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
Charlotte de Sauve עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת בית גיז
אב פרנסואה, דוכס גיז עריכת הנתון בוויקינתונים
אם Anna of Este עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Charles of Lorraine, duke of Guise
Catherine de Guise
Marie de Guise
Christine de Guise
Renee de Guise
François de Guise
Jeanne de Guise
Charles de Guise
Henri de Guise
Louis III of Lorraine, cardinal of Guise
Catherine de Guise
Claude of Lorraine, duke of Chevreuse
Louise Marguerite of Lorraine
François de Guise עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • אבירי מסדר הרוח הקדושה
  • אביר במסדר סן-מישל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנרי הראשון, דוכס גיזצרפתית: Henri Ier de Lorraine; ‏31 בדצמבר 155023 בדצמבר 1588), היה אציל צרפתי. ממנהיגי הקתולים במלחמות הדת בצרפת נגד ההוגנוטים. ניסה לרשת את אנרי השלישי שיורשו (אנרי מלך נווארה) היה הוגנוטי. לשם כך ארגן את הליגה הקתולית. הוא הצליח לגרום למלך להוציא את הכפירה ההוגנוטית אל מחוץ לחוק, מה שגרם לפריצת מלחמת שלושת האנרים. במהלך המלחמה הוא נהרג על ידי אנשי משמר המלך.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנרי נולד ב-31 בדצמבר 1550, והיה בנו בכורו של פרנסואה, דוכס גיז (על שם העיר גיז בחבל פיקרדי שבצפון צרפת). בשנת 1563 נרצח אביו בידי המתנקש ההוגנוטי ז'אן דה פולטרו דה מרה, ואנרי קיבל את חינוכו אצל דודו, שארל, קרדינל לורן, ששלח אותו למסעות באירופה כדי לרכוש ניסיון צבאי.

ב-1565 לחם נגד הטורקים בהונגריה, וכאשר שב לצרפת הפך לאחד ממנהיגי הקתולים במלחמות הדת בצרפת נגד ההוגנוטים. הצטיין בקרב ז'רנאק (13 במרץ 1569) ובקרב מונקונטור (3 באוקטובר של אותה שנה). בשנת 1570 ביקש להינשא למרגריט דה ולואה, בתה של קטרינה דה מדיצ'י ואחותו של שארל התשיעי, מלך צרפת, אך ללא הצלחה. באוקטובר של אותה שנה נשא לאישה את קטרינה מקלב, בתו של פרנסואה דוכס נבר. בעצת דודיו תכנן את רצח מנהיג ההוגנוטים, אדמירל גאספאר דה קוליני, שבו ראה את האחראי לרצח אביו. מאורע זה היווה את תחילת טבח ליל ברתולומאוס הקדוש (24 באוגוסט 1572), שבו נרצחו אלפי הוגנוטים. בשנת 1575 נפצע בקרב ובשנת 1576 ארגן את הליגה הקתולית כדי לחדש את המלחמה בהוגנוטים.

אנרי הראשון דוכס גיז טען לכתר צרפת כצאצא של השושלת הקרולינגית. בשנת 1582 כרת ברית עם פליפה השני, מלך ספרד, שמימן את פעולות הליגה הקתולית. בשנת 1584 נפטר פרנסואה דוכס אנז'ו, אחיו הצעיר של אנרי השלישי מלך צרפת ויורש העצר, מה שהותיר את אנרי מלך נווארה (לימים אנרי הרביעי מלך צרפת) שעמד בראש ההוגנוטים, כיורש העצר הצרפתי. אך פריז הקתולית לא הייתה מוכנה למלך הוגנוטי, ובשנת 1585 נאלץ המלך, שהיה חולני וחלוש בגופו, לחתום על צו שעל פיו הוצאה הכפירה הפרוטסטנטית אל מחוץ לחוק, על פי דרישתם של אנרי הראשון הדוכס מגיז ושל האפיפיור סיקסטוס החמישי, שנידה את אנרי מלך נווארה ושלל את זכותו לשמש כיורש עצר.

עקב זאת, פתח אנרי, מלך נווארה במלחמה (שנודעה בשם מלחמת שלושת האנרים) נגד המלך אנרי השלישי ונגד אנרי הראשון, דוכס גיז, והביס אותם בקרב קוטרה בשנת 1587. הקתולים, שלא היו מרוצים מהנהגתו של המלך אנרי השלישי, הקימו ממשלה מהפכנית בפריז ופתחו במשא ומתן עם פליפה השני מלך ספרד שמטרתו הייתה לפלוש לאנגליה ולצרפת ולהדיח את המלך. אנרי הראשון, דוכס גיז נקרא על ידי הקתולים לכבוש את פריז.

ב-12 במאי 1588 נמלט המלך מפריז אחרי שהדוכס מגיז השתלט על העיר. המלך נאלץ למנות את הדוכס מגיז למפקד הראשי של הצבא המלכותי, וקרא לאספת המעמדות הצרפתית להתכנס בארמונו שבעיר בלואה (על גדות הנהר לואר). משהגיע הדוכס מגיז, הוא נרצח מיד בידי אנשי משמרו של המלך, גופתו נשרפה ואפרו הושלך אל הנהר (23 בדצמבר 1588). למחרת ניתן צו מאסר נגד ראשי הליגה הקתולית, ולואי השני הקרדינל מגיז, אחיו של הדוכס מגיז, הוצא להורג.

מאורעות אלה גרמו לכך שמרבית הצרפתים האשימו את המלך ברצח. הפגנות רחוב קראו להדחתו, והתאולוגים של סורבון, בתמיכת האפיפיור סיקסטוס החמישי, שחררו את הצרפתים משבועת האמונים למלך אנרי השלישי. המלך כרת ברית עם אנרי מלך נווארה, מנהיג ההוגנוטים, ומינה אותו ליורשו. כוחותיהם משותפים הביסו את צבא הליגה הקתולית, והם עשו הכנות לעלות על פריז.

ב-1 באוגוסט 1589 בעת שהמלך הכין את צבאו להתקפה על פריז, הוא נפצע אנושות בידי מתנקש ומת ביום המחרת.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-4 באוקטובר 1570 התחתן אנרי בפריז עם קתרין דה קלווה, ממנה נולדו לו 14 ילדים:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]