אסטרטגיית רבייה r/k

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צפרדעים משריצים יחדיו קבוצות ביצים רבות. הם בעלי אסטרטגיית רבייה r
פיל אפריקני גור יונק מאמו. הפילים משתמשים באסטרטגיית רבייה k ומעמידים רק גור אחד בכל פעם.

אסטרטגיית רבייה r/k הוא תאוריה מדעית ומונח באקולוגיה, המתייחס לשני סוגי התנהגויות רבייה וגידול צאצאים בטבע, על פי חוקי הברירה הטבעית. כל בעל חיים או צמח ושאר אורגניזמים מתרבה בצורה המתאימה לכושר הנשיאה של פרטים מסוגו בביומה בה הוא חי, באמצעות הפנוטיפ - המבנה של תכונות ה-DNA של כל יצור חי, אותו הוא יורש מאבותיו. הקבוצה הוגדרה בידי החוקרים רוברט ה. מקארתור ואדוארד וילסון בשנת 1967, על בסיס תנאי הרבייה של צמחים.

לרוב מונח זה קיבל ביקורת גדולה, אף שהיה פופולרי במשך שנות ה-70 וה-80, אז שימש כתאוריה היוריסטית.

שתי אסטרטגיות הרבייה הם:

  • אסטרטגיית רבייה r: באסטרטגיה זו משתמשים מינים המייצרים צאצאים רבים בכל לידה, הנולדים לעיתים רבות במצב מפותח ומוכנים לרוץ ולפעול מרגע הלידה. הם נגמלים במהירות מהוריהם, כשחלק מההורים כלל לא מטפלים בהם. הם גדלים ומגיעים לבגרות מינית במהירות ולרוב מתים צעירים יחסית, לאחר שהעמידו צאצאים רבים משלהם.
  • אסטרטגיית רבייה k: באסטרטגיה זו משתמשים מינים המייצרים מעט צאצאים בכל לידה, לרוב רק אחד או שניים, ולרוב הם נולדים במצב פגיע ותלויים בטיפול ההורים על מנת לשרוד. מינים אלה נגמלים מהוריהם לאט, מתבגרים לאט וחיים זמן רב יחסית בו הם מייצרים מעט צאצאים.

לרוב המאפיין הקובע את אסטרטגיית הרבייה קשור לגודל היצור, אך הדבר לא נכון תמיד. צבי הים ותנין הים הענקיים וכן רוב העצים מייצרים יחדיו צאצאים רבים, רכים ופגיעים ומפוזרים באזורים שונים בטווח קצר. לעומתם יצורים קטנים יחסית כמו עטלפים, אלקיים, תוכים או קוליבריים מגדלים רק צאצא בודד הגדל לאיטו. גם מינים המקדישים זמן רב ללימוד הצאצא שלהם כמו הפרימטים מגדלים רק צאצא יחיד או שניים.

האסטרטגייה אינה נכונה על רוב היצורים ובכל זאת מציגה הסבר לקשר בין גודל בעל חיים לחלקו בחברה האקולוגית - מינים בעלי אסטרטגיית r הם לרוב קטנים יותר וכמותם באוכלוסייה גבוהה בהרבה מאשר המינים בעלי אסטרטגיית רבייה k. היוצאים מן הכלל הם האדם והחיות המבויתות שלו, אך בטבע היצורים הקטנים בעלי מסלול החיים המהיר עולים במספרם על הגדולים (ביניהם מיני המגה-פאונה) ואיטיי הרבייה. כתוצאה מכך מינים פגיעים, לרוב גדולים, המשתמשים באסטרטגיית רבייה k, קרנפיים למשל, עלולים להגיע לסכנת הכחדה בקלות וקשה להחזיר אותם לכמותם בשנים מעטות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]