אסטריקס ואובליקס באולימפיאדה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אסטריקס ואובליקס באולימפיאדה
Astérix aux Jeux olympiques
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על "אסטריקס באולימפיאדה" מאת רנה גוסיני ואלבר אודרזו
בימוי פרדריק פורסטייר, תומא לאנגמן עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי Jérôme Seydoux, תומא לאנגמן עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט אלכסנדר שרלו
תומא לנגמן
פרנק מגנייה
עריכה יאניק קרגואט
ונסן טבאיון
שחקנים ראשיים קלוביס קורנילק
ז'ראר דפארדיה
בנואה פולוורד
אלן דלון
ונסה הסלר
פרנק דובוסק
חוזה גרסיה
סטפן רוסו
ז'אן-פייר קאסל
אלי סמון
אלכסנדר אסטייה
מוזיקה פרדריק טלגורן עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום טיירי ארבוגאסט
מדינה צרפתצרפת צרפת
גרמניהגרמניה גרמניה
ספרדספרד ספרד
בולגריהבולגריה בולגריה
חברת הפקה La Petite Reine
Pathé Renn Productions
חברה מפיצה Pathé Distribution (צרפת, שוויץ ובריטניה)
Constantin Film (גרמניה ואוסטריה)[1]
ספרדספרד Tripictures[1]
איטליהאיטליה אולפני האחים וורנר[1]
בלגיהבלגיה Alternative Films[1]
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה צרפתצרפת 13 בינואר 2008
משך הקרנה 117 דקות[2]
שפת הסרט צרפתית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט קומדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 113.5 מיליון דולר[3]
הכנסות 133 מיליון דולר[3]
סרט קודם אסטריקס ואובליקס: המשימה קלאופטרה עריכת הנתון בוויקינתונים
סרט הבא אסטריקס בבריטניה עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אסטריקס ואובליקס באולימפיאדהצרפתית: Astérix aux Jeux olympiques; מילולית: אסטריקס במשחקים האולימפיים) הוא סרט קומדיה והרפתקאות צרפתי לכל משפחה משנת 2008, שבוים על ידי פרדריק פורסטייר ותומא לנגמן, ונכתב על ידי לנגמן, אלכסנדר שרלו ופרנק מגנייה, על פי התבססות רופפת על עלילת הקומיקס "אסטריקס באולימפיאדה" מאת רנה גוסיני ואלבר אודרזו.

בזמן עלייתו לאקרנים, נחשב הסרט לסרט הצרפתי היקר ביותר בכל הזמנים.[4] על אף שזכה לביקורות שליליות ונחשב לכושל שבין סרטי "אסטריקס", הצליח הסרט במספר קופות באירופה, במיוח בפולין, ספרד וצרפת.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעוד נאלצים אסטריקס ואובליקס לנצח במשחקים האולימפיים על מנת לסייע לחברם, מאוהביקס, לשאת לאישה את הנסיכה אירינה; משתמש ברוטוס בתכסיסים מלוכלכים על מנת לנצח במשחקים ולהיפטר מאביו, יוליוס קיסר.

צוות השחקנים והדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קלוביס קורנילק – אסטריקס
  • ז'ראר דפארדיהאובליקס
  • בנואה פולוורד – ברוטוס
  • ז'אן-פייר קאסל – אשפיקס
  • אלן דלוןיוליוס קיסר
  • בולי לאנרס – סאמגאס
  • ז'אן-פייר קסטלדי – קסטלדוס
  • מייקל בולי הרביג – אלתוסיפמילה, יועצו האילם של ברוטוס.
  • דורותי ג'מה – יופימיין
  • סנטיאגו סגורה – דוקטורע
  • ונסה הסלר – הנסיכה אירינה
  • סטפן רוסו – מאוהביקס
  • חוזה גרסיה – קוורדפוס
  • פרנק דובוסק – חמשיריקס
  • אלי סמון – השופט אומגה
  • אלכסנדר אסטייה – מורדיקוס
  • סיםמתושלחיקס

מופיעים בסרט גם אדריאנה קארמבאו, שמגלמת את דמותה של גברת מתושלחיקס, ג'מאל דבוז, ששב לגלם את דמותו של סרגליס; ושחקן הקומדיה האיטלקי אנריקו בריניאו.

בנוסף, בסרט מופיעים בתפקידי אורח ספורטאים אמיתיים, בהם מיכאל שומאכר, שמגלם את דמותו של שומיקס, ז'אן טוד, זינדין זידאן, טוני פארקר ואמלי מורסמו.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הצלחת הסרטים "אסטריקס ואובליקס נגד קיסר" (1999) ו"אסטריקס ואובליקס: המשימה קלאופטרה" (2002), החלו מגעים לפיתוחו של סרט שלישי בהשתתפותם של השחקנים משני הסרטים הקודמים. על פי הדיווחים, את הסרט, שעלילתו התעתדה להתבסס על קשת העלילה "אסטריקס בהיספניה", היה עתיד לביים הבמאי ז'ראר ז'וגנו. כריסטיאן קלאבייה, שגילם את דמותו של אסטריקס, סירב בתחילה לשוב לגלם את הדמות, מתוך שאיפה להתקבל לתפקידים בוגרים ורציניים יותר. עקב, סירובו, החליטו המפיקים לורנט דויטש וחוזה גרסיה להחליפו, בטרם יחזור בו מהחלטתו.

בסופו של דבר, פיתוחו של הסרט נתקע בשל סירובו הנחרץ של אלבר אודרזו. ז'ראר ז'וניוט, שעבד על פיתוח הסרט עם קלוד ברי במשך שמונה חודשים, הצהיר על הבנתו את סירובו של אודרזו לעיתונות, ועל היותו "פשוט מאוכזב" בהיותו מעריץ של הקומיקס. צילומי "אסטריקס ואובליקס בהיספניה" התעתדו להתחיל בתחילת 2004 ולעלות לאקרנים בשנת 2005.

בספטמבר 2003, הכחיש אודרזו את התנגדותו להפקת סרט שלישי, אך מאידך גרס כי טרם הגיע העת להפיק את הסרט. בנוסף, דווח על פי השמועות כי ז'ראר ז'וגנו כתב תסריט נוסף עבור הסרט השלישי, שיימצא חן יותר בעיני אודרזו. באוקטובר 2003, אישר ז'ראר דפארדיה את הפקת הסרט, שלא יעסוק בעלילותיהם של אסטריקס ואובליקס בהיספניה. קלוד ברי, שלו היה סכסוך עם אודרזו, פוטר מתפקידו כמפיק והוחלף באודרזו עצמו.[5] בדצמבר 2004, הצהיר תומא לנגמן, מפיק שני הסרטים הקודמים, כי הסרט השלישי יעסוק בעלילותיהם של אסטריקס ואובליקס במשחקים האולימפיים, ויבוסס על קשת העלילה "אסטריקס באולימפיאדה"; בנוסף, הצהיר לגנמן כי דפארדיה ישוב לגלם את דמותו של אובליקס וכי את קלאבייה יחליף חוזה גרסיה.

במאי 2005, במהלך פסטיבל קאן השנתי, נמסר כי את הסרט יביים פרדריק פורסטייר וכי יככב בו בנואה פולוורד. עוד נמסר כי להפקת הסרט יוקצב תקציב של 78 מיליון יורו – 20 מיליון יורו יותר ממה שזכה לו הסרט הקודם, "המשימה קלאופטרה"; ושנחשב לשני בגודלו בקולנוע הצרפתי בכל הזמנים.

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-8 ביוני 2005, אושר כי ז'ראר דפארדיה ישוב לגלם את דמותו של אובליקס וכי לצוות השחקנים לוהקו אלן דלון לגילום דמותו של יוליוס קיסר, דני בון לדמותו של טוליוס מורדיקוס; ובנואה פולוורד לדמותו של ברוטוס; בנוסף, במהלך פסטיבל הקאן 2005, נטען כי לדמותו של אסטריקס לוהק חוזה גרסיה. בנוסף, נמסר כי סים ישוב לגלם את דמותו של מתושלחיקס, בעוד לגילום אשתו לוהקה אדריאנה קארמבאו, שהחליפה בתפקיד את אריאל דומבסל מהסרט הראשון. באוקטובר 2005, נמסר כי את קלאבייה יחליף השחקן קלוביס קורנילק, וכי חוזה גרסיה יגלם את דמותו של הקנטוריון מרקוס סאקאפוס. בנוסף, ג'מאל דבוז שב לגלם את דמותו של סרגליס, בעוד שז'אן-פייר קסטאלדי, שגילם ב"אסטריקס ואובליקס נגד קיסר" את דמותו של קאיוס בונוס, לוהק לגילום גרסה אחרת של הדמות, תחת השם קאיוס קסטלדוס.

בנוסף, בסרט הופיעו ספורטאים אמיתיים בתפקידי אורח, בהם מיכאל שומאכר, שמגלם את דמותו של שומיקס, ז'אן טוד, זינדין זידאן, טוני פארקר ואמלי מורסמו. לדמותו של האתלט הרומי קלאודיוס קורנדרוס, בגילומו של ז'רום לה באנר, לוהק במקור ז'אן קלוד ואן דאם.[6] את תפקידם בסרט הקדישו כל הספורטאים לארגוני צדקה.

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי הסרט החלו באליקנטה (כולל באולפני "סיודד דה לה לוז") שבדרום-מזרח ספרד,[7] מיוני ועד אוקטובר 2006, בעלות של כ-32 מיליון יורו.[8] העיר אליקנטה נבחרה במיוחד בשל מצבה האקלימי ויכולתה להכיל תפאורות-ענק, כגון האצטדיון האולימפי,[9][10] שאורכו עמד על 300 מטר ולצורך בנייתו נדרשו יותר מ-450 איש.[8] על מנת לעודד את צוות ההפקה לבחור בספרד על פני מרוקו, שילם מחוז ולנסיה יותר מ-5 מיליון יורו עבור הצילומים בתחומיו.[11]

סצנות מסוימות, בהן סצנות הכפר הגאלי, צולמו ביער פונטנבלו.[12]

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקור, התעתד הסרט לעלות לאקרנים בחג המולד 2007, אך לאחר מכן תאריך עלייתו לאקרנים נדחה ל-30 בינואר 2008; שש שנים לאחר עליית הסרט "המשימה קלאופטרה" לאקרנים.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקופות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט גרף 23.4 מיליון דולר בצרפת בסוף השבוע הפותח שלו, שהיה יותר מ-60% מסך הרווח שלו ב-19 המדינות הנוספות בהן יצא לאקרנים. על פי "Box Office Mojo" הכניס הסרט 38.7 מיליון דולר בתוך שבוע לאחר שעלה לאקרנים.[13]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 "Asterix at the Olympic Games (2006)". UniFrance.
  2. ^ "Astérix aux Jeux Olympiques - Astérix at the Olympic Games (PG)". British Board of Film Classification. 28 January 2008..
  3. ^ 1 2 Astérix aux Jeux Olympiques (2008) - Financial Information, The Numbers
  4. ^ Cendrowicz, Leo (31 January 2008). "Asterix Aims to Conquer Europe". Time. Archived from the original on 1 February 2008.
  5. ^ En fait, les Editions Albert René récupèrent les droits de Renn Production, la société de Claude Berri, comme l'explique Sylvie Uderzo dans son article « Astérix au service de Sa Majesté » : Chronique d’un succès annoncé [archive] (16 octobre 2012)
  6. ^ Alain Delon et Jean-Claude Van Damme dans Astérix 3. Allociné.
  7. ^ Beltran, Adolf; Bono, Ferran (7 June 2014). "Lights go out on Alicante movie studios". El País.
  8. ^ 1 2 Astérix aux Jeux olympiques écrase le box office français archive, La Tribune, 7 février 2008.
  9. ^ Astérix aux Jeux Olympiques - Secrets de tournage archive, Allociné.
  10. ^ «Asterix fait ses jeux en Espagne » archive
  11. ^ Budget record et système hollywoodien pour Astérix archive, Le Monde, 26 janvier 2008.
  12. ^ Astérix aux Jeux olympiques - Secrets de tournage archive, Allociné.
  13. ^ "Around the World Roundup: 'Asterix' Leaps to the Top". Box Office Mojo. 10 February 2008.