אסמאעיליה (מחוז)

אסמאעיליה (מחוז)
محافظة الإسماعيلية
סמל אסמאעיליה
סמל אסמאעיליה
דגל אסמאעיליה
דגל אסמאעיליה
דגל אסמאעיליה
מדינה מצריםמצרים מצרים
מושל חמדי חמיד עות'מאן
ערים במחוז 7
בירת המחוז אסמאעיליה עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 5,067 קמ"ר
גובה 55 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ במחוז 1,303,993 (28 במרץ 2017)
קואורדינטות 30°36′00″N 32°17′00″E / 30.6°N 32.283333333333°E / 30.6; 32.283333333333 
אזור זמן UTC+2
http://www.ismailia.gov.eg

לחצו כדי להקטין חזרה

מחוז מטרוחמחוז אלכסנדריהמחוז אל-בחירהמחוז כפר א-שיח'א-דקהלייהמחוז דמיאטצפון סינימחוז פורט סעידמחוז אל-ע'רביהמחוז אל-מנופיהמחוז אל-קליוביהמחוז א-שרקיהמחוז אסמאעיליהמחוז אל-גיזהמחוז פיוםמחוז קהירמחוז סואץדרום סינימחוז בני סויףמחוז אל-מניאמחוז אל-ואדי אל-גדידמחוז אסיוטמחוז הים האדוםמחוז סוהאגמחוז קינאמחוז קינאמחוז לוקסורמחוז אסואןביר טווילמשולש חלאיבלובסודאןערב הסעודיתירדןישראלרצועת עזהישראל
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מחוז אסמאעיליה או מחוז אל-אסמאעיליהערבית מצרית: محافظة الإسماعيلية) הוא אחד ממחוזות מצרים, שבירתו היא אסמאעיליה. המחוז ממוקם בחלק הצפוני של מצרים, וממוקם סביב תעלת סואץ, בין שני מחוזותיה הנוספים של התעלה, מחוז פורט סעיד מצפון, ומחוז סואץ מדרום. שטחו של המחוז הוא כ-5,067 קילומטר רבוע[1].

המחוז נקרא על שמו של אסמאעיל פאשא[2], אשר כמשנה למלך המצרי בחסות האימפריה העות'מאנית ופיקח על מצרים בזמן בניית תעלת סואץ[3].

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סירות באגמים המרים

מרבית שטחו של המחוז הוא מדברי, למעט חלקו הצפוני של המחוז. מחוז אסמאעיליה כולל בשטחו את החלק התיכון של תעלת סואץ, כולל האגמים המרים, המפרידים בין חלקה הצפוני והדרומי של תעלת סואץ[1].

תעלת אסמאעיליה אשר יוצאת מקהיר אל העיר אסמאעיליה על אגם תמסח, נבנתה בשנים 1863-1858 כדי לספק מים מתוקים לאלפי הפועלים של תעלת סואץ. תקופה זו של פיתוח תשתיות האזור בין העיר אסמאעיליה לעיר סואץ, הפכה שטח מסוים בתוך המדבר חסר המים, לאזור פורה יחסית מבחינת היכולת לגדל בו לגידולים חקלאיים. צפון המחוז איננו מדברי, וכמויות הגשמים שיורדות באזור זה מאפשרות גידול חקלאי ביתר קלות[1].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תעלת סואץ בתצלום לווין

תעלת אסמאעיליה המודרנית עוקבת אחר תעלת הפרעונים (אנ'), שנבנתה לראשונה על ידי הפרעה נכו השני סביב שנת 600 לפנה"ס[1].

המחוז זכה לתחילתה של פריחתו המודרנית באמצע המאה ה-19, סביב חפירת תעלת סואץ בשטחו. תשתיות המחוז חוזקו כדי לכלכל את הפועלים ששהו שנים רבות בשטחי המחוז, והכלכלה המקומית זכתה לרוח גבית[1].

החל משנת 1922 החל תהליך הדרגתי של מתן עצמאות מבריטניה למצרים. בשנת 1936 חתמו בריטניה ומצרים על ההסכם האנגלו-מצרי שהעניק הלכה למעשה עצמאות למצרים, אך הסדיר את הנוכחות הצבאית הבריטית באזור לעשרים שנה נוספות. הנוכחות הבריטית התרכזה באזור תעלת סואץ, ובין השאר מוקם בסיס בריטי ממערב לעיר אסמאעיליה[1].

בשנת 1951 נאבקו המצרים המקומיים בנוכחות המקומית של הבריטים, במאבק אשר זכות באתוס המקומי בגבורה. לזכר אותו מאבק, נחשב מאז ה-25 בינואר כיום הלאומי של המחוז[4]. בהתאם להסכם האנגלו-מצרי, פינו בשנת 1956 הבריטים את הבסיס הצבאי ממערב לעיר אסמאעיליה, ובכך הסתיימה הנוכחות הבריטית הישירה במחוז[1].

במהלך המלחמות בין ישראל למצרים בעשורים הראשונים שלאחר הקמת מדינת ישראל, היו מספר פעמים בהם השתלט צה"ל על שטחי המחוז שנמצאים בחצי האי סיני, ביניהם העיר קנטרה[5]. החל משנת 1974 שבו בהדרגה שטחי המחוז לשליטה מצרית.

דמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי רישומים מצריים משנת 2015, התגוררו במחוז 1,178,641 תושבים, מתוכם כ-45% ביישובים עירוניים, וכ-55% במתכונת כפרית. צפיפות המחוז נמוכה, בהשוואה למחוזות אחרים במצרים, ועומדת על 229.3 תושבים לקמ"ר[6].

תרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחוז אסמאעיליה מארח מדי שנה את פסטיבל הסרטים הבינלאומי של אסמאעיליה, שעוסק בסרטים תיעודיים וסרטים קצרים, ומופק על ידי משרד התרבות של המחוז[7]. המחוז מארגן עוד כמה פסטיבלים נוספים, ובנוסף מתחזק מספר מוזיאונים ואתרי תרבות נוספים[4].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אסמאעיליה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]