אספרומונטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אספרומונטה
Aspromonte
פסגת קונסולינו באספרומונטה.
פסגת קונסולינו באספרומונטה.
פסגת קונסולינו באספרומונטה.
מידע כללי
גובה 1,955 מטר
מדינה איטליה
מיקום איטליהאיטליה איטליה
רכס הרים האפנינים
קואורדינטות 38°10′N 16°00′E / 38.167°N 16.000°E / 38.167; 16.000
דרום אספרומונטה

אספרומונטהאיטלקית: Aspromonte) הוא מסיב הררי בנפת רג'ו די קלבריה בדרום קלבריה, איטליה.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המסיב מוקף כמעט מכל עבריו על ידי הים הטירני והים היוני. האספרומונטה, על תצורות הסלע המוזרות שלו לעיתים, נחצה על ידי עמקים צרים עם אפיקי נהרות שמתייבשים בקיץ, שכן יורד גשם בעיקר בחורף. הפסגה הגבוהה ביותר במסיב היא מונטלטו בגובה של 1,955 מטר מעל פני הים.

ברצועת החוף הקצרה שלמרגלות ההר מגדלים הדרים, צמחים מטפסים וזיתים, בעוד שבגובה רב הצמחייה מורכבת בעיקר מעצי אלון מתחת ל-1,000 מטר, ומעל 1,000 מטר גדלים אורנים, אשוחים סיציליאנים ואשורים. עצי זית גדלים בשפע. כמו כן, תפוז ברגמוט הנדיר, המשמש לייצור בשמים ותה ארל גריי, גדל באופן טבעי רק בדרום אספרומונטה.

נקודות חשובות כוללות את אתר הסקי גמבארי (1,311 מטר) ומקדש גבירתנו מפולסי, בקומונת סן לוקה. חלק מהאוכלוסייה, המכונה "אנשי גריקו" שמרו על התרבות היוונית ומדברים ניב איטלקי של השפה היוונית (ניב המכונה שפת הגריקו).

ג'וזפה גריבלדי, נחת באזור המסיב ביחד עם 3,000 מתנדבים בצעדתו לכיוון רומא, והובס ונלכד ב-29 באוגוסט 1862, בקרב אספרומונטה.

בשנת 2021, אספרומונטה הוגדרה כאתר גאוגרפי עולמי על ידי אונסק"ו, ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם[1]. באותה שנה מתו באזור המסיב מספר אנשים כתוצאה משריפות שונות עקב ההתחממות עולמית וטמפרטורות גבוהות יחסית לאזור.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אספרומונטה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא גאוגרפיה של איטליה ובנושא הרים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.