אסתי רידר אינדורסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אסתי רידר אינדורסקי
לידה 27 בפברואר 1973 (בת 51)
תל אביב-יפו, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים סמינר בית יעקב, אוניברסיטת רייכמן, אוניברסיטת תל אביב עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס לנדאו (2018) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אסתי רידר אינדורסקי (נולדה ב-27 בפברואר 1973) היא סופרת, פמיניסטית ואקטיביסטית חרדית הפועלת לקידום מעמדן של נשים חרדיות למוקדי קבלת החלטות ולקידום השיח בין קבוצות שונות בציבוריות הישראלית.

אינדורסקי, ילידת תל אביב, היא בוגרת סמינר בית יעקב, המרכז הבינתחומי הרצליה ובעלת תואר דוקטור מאוניברסיטת תל אביב. עבודת הדוקטורט שלה נכתבה בהנחיית פרופסור חנה הרצוג וכותרתה: מבעד לסורגים שקופים נשים חרדיות לומדות גמרא (תלמוד).

לצד עיסוקה במחקר אקדמי בתחומי ממשל, מגדר ורב תרבותיות. מרצה במכללת עמק יזרעאל, מרצה באוניברסיטת תל אביב, עוסקת בכתיבה פובליציסטית ומרבה להופיע ולדבר מול קהלים שונים כחלק ממחויבותה לשיתופי פעולה בין מגזרים ולאחריות חברתית רחבה.[1][2] רידר אינדורסקי פועלת לקידום בריאות הנשים החרדיות באמצעות קידום חוקים בכנסת[3] כיהנה כמנכ"לית משותפת של תנועת "נבחרות" בשנים 2016–2018, תנועה פוליטית חרדית פמיניסטית. רידר אינדורסקי היא חברת הנהלה ב"איתך מעכי" משפטניות למען צדק חברתי וחברה בפורומים בין ארגוניים הנלחמים בהדרת נשים בישראל.

פעילותה הפוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קמפיין מחאה ליצוג נשים חרדיות בכנסת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2015 הצטרפה לקמפיין שהובילה אסתי שושן שהעלה לסדר היום את נושא העדר הייצוג של נשים חרדיות בכנסת וברשויות המקומיות.

קמפיין המחאה התחיל בבחירות לכנסת ה-19 ביוזמה שפתחה האקטיביסטית החרדית אסתי שושן. יוזמה זו הובילה לפתיחת התארגנות שטח בשם "מעורבות" אותה יזמו והובילו אסתי שושן ורחלי איבנבוים ובה נדונו סוגיות שונות הקשורות לנשים חרדיות, רידר אינדורסקי הייתה אחת ממשתתפות התוכנית. לקראת הבחירות לכנסת ה-20, היא חברה לקמפיין של שושן יחד עם טלי פרקש, מיכל צ'רנוביצקי ורחל איבנבוים. בדצמבר 2015 הן שלחו מכתב פומבי לחברי הכנסת החרדיים ובו הן שטחו את בקשתן לנציגות נשית במפלגות החרדיות "יהדות התורה ו"ש"ס". הקמפיין קיבל סיקור תקשורתי רחב ותרם לשיח בחברה הכללית והחרדית בשאלת זכויותיהן ומעמדן של נשים חרדיות בתוך הקהילה החרדית ובחברה הישראלית כולה. בבחירות אלו התמודדה מפלגת נשים בראשות רות קוליאן בשם "ובזכותן", אך נשות לא בוחרות לא נבחרות לא תמכו בה בטענה שמפלגת נשים חרדית לא תהיה רלוונטית וכי הנשים יוכלו להשפיע רק מתוך המפלגות החרדיות.

תנועת נבחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נבחרות (עד 2015: לא נבחרות לא בוחרות) היא תנועה פמיניסטית חרדית בישראל. התנועה החלה את פעילותה בדף פייסבוק שהוקם על ידי אסתי שושן באוקטובר 2012, במחאה על הדרתן של הנשים החרדיות מהמפלגות החרדיות ומהציבוריות החרדית בכלל. הדף קרא לציבור הנשים החרדיות והגברים החרדים להימנע מהצבעה למפלגות שמדירות נשים, ש"ס ויהדות התורה. המחאה סוקרה בהרחבה בכלי תקשורת רבים, אך התקבלה בביקורת רבה על ידי אישים מהמיינסטרים החרדי. התנועה מוכרת גם בשם הקיצור שלה "לונילובו".[4] רידר רינדורסקי שימשה כמנכ"ל משותף בין השנים 2016–2018 של תנועת נבחרות.

בשנת 2015 "לא נבחרות לא בוחרות" נרשמה כעמותה בשם "נבחרות". את התנועה מובילה ומנהלת כיום אסתי שושן. חברות נוספות בתנועה הן: הילה לפקוביץ' חסן, אסתי רידר אינדורסקי, מיכל צ'רנוביצקי, מקימת התא החרדי במפלגת העבודה, תרצה אסתרזון בלוך, אריאלה פישר ולילי בן עמי. התנועה עוסקת בהעלאת מודעות ושיח ציבורי לייצוג נשים חרדיות ולזכויותיהן ומעוררת שיח פמיניסטי בתוך המגזר החרדי בפלטפורמות שונות, בכנסים ובהפצת חומרים בעלי מסר דתי פמיניסטי, כמו גם בפיתוח מנהיגות של נשים חרדיות. התנועה מצהירה כי מטרתה היא שילוב נשים במוסדות הפוליטיים הקיימים חרדיים וכלליים והיא שוללת הקמת מפלגות לנשים בלבד. סמל התנועה כולל את תמונתה של שרה שנירר, מייסדת רשת בית יעקב לחינוך חרדי לבנות.[5]

במסגרת המחאה נגד ההפיכה המשטרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-19 ביולי 2023 נאמה במסגרת עצרת חירום נגד צעדי החקיקה המתוכננים על ידי ממשלת ישראל השלושים ושבע, בהובלת תנועת "בונות אלטרנטיבה".[6][7]

ספרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר השלמת כתיבת התיזה ביקשה רידר אינדורסקי להנגיש את עבודת המחקר שלה ועיבדה אותה לספר אקדמי שאופן כתיבתו פונה גם לקהל הרחב. הספר "ושאינן נראות" מסקר את התהוותו של הפמיניזם החרדי, מלווה את תהליך צמיחתו חובק את צעדיו הראשוניים וממשיג אותו לראשונה תאורטית באמצעות מקרה הבוחן של קמפיין "לא נבחרות לא בוחרות" ותנועת "נבחרות" שנולדה לאחריו. דרך המפגש עם נשים אלה, שהן מיעוט כפול – נשים חרדיות אקטיביסטיות, ופעילות למען אג'נדה פוליטית – מציע הספר הזדמנות לבחינה לראשונה של המונח "פמיניזם חרדי". הספר מתעד את הדומיננטיות של נשים בחברה החרדית החדשה והמשתנה ומאיר את המורכבות שמעורר אצלן המונח "פמיניזם" בכלל ו"פמיניזם חרדי" בפרט. הספר כתוב כסוגה אוטו אתנוגרפית וככזה הוא מהווה מחקר פמיניסטי במיטבו המבוסס על כתיבה המעמידה במרכז את קולה של החוקרת והכותבת כסוכנת אקטיבית, את קולן של הנשים, ואופני השתקתם של קולות אלה וכן את אופני ההתמודדות עם הדרה והשתקה זו.

הספר זיכה את ההוצאה בפרס מפעל הפיס למפעלים ספרותיים.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

2018 - פרס מפעל הפיס ליוצרת ספרות מבטיחה על ספרה “ושאינן נראות” (הוצאת פרדס)

2020 - פרס דן דוד בתחום שוויון מגדרי[8]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשואה בשנית לאברהם אינדורסקי, עורך דין וטוען רבני. אמא לבן יחיד, מתגוררת ברמת גן.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אסתי רידר אינדורסקי, באתר פרדס הוצאה לאור
  2. ^ גב' אסתי רידר-אינדורסקי, באתר הפקולטה למשפטים אוניברסיטת חיפה, ‏2020-02-24
  3. ^ ועדה לקידום מעמד האישה, באתר www.nevo.co.il
  4. ^ בן שני, ‏"זה מסוכן מה שאנחנו עושות פה", באתר ‏מאקו‏, 9 בפברואר 2015
  5. ^ לירון שמם, ‏הנשים החרדיות דורשות ייצוג בכנסת, באתר ‏מאקו‏, 25 בדצמבר 2012
  6. ^ התחברות לפייסבוק | פייסבוק, באתר Facebook
  7. ^ Yaron Ten Brink, עכשיו: מחאת הנשים מגיעה לכיכר הבימה. גם הגברים צריכים להגיע, באתר עכשיו: מחאת הנשים מגיעה לכיכר הבימה. גם הגברים צריכים להגיע | טיים אאוט, ‏2023-07-19
  8. ^ Opening Gates and Scaling Mountains, Tel Aviv University, ‏2021-01-18 (באנגלית אמריקאית)