אפאצ'י טומקט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אפאצ'י טומקט
מפתח מוסד התוכנה אפאצ'י
מחזור חיים 1999–הווה (כ־25 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
גרסה אחרונה 11.0.0-M18 (14 במרץ 2024) עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת הפעלה חוצה פלטפורמות
נכתבה בשפות Java עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג רישיון רישיון אפאצ'י
קוד מקור https://gitbox.apache.org/repos/asf/tomcat.git עריכת הנתון בוויקינתונים
קטגוריה servlet container, שרת HTTP
tomcat.apache.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אפאצ'י טומקט (או פשוט טומקט; באנגלית: Apache Tomcat ובעבר Jakarta Tomcat) הוא שרת רשת המריץ Servlets (במינוח רשמי: Servlet container) בקוד פתוח, ומפותח על ידי מוסד התוכנה אפאצ'י. טומקט מממש את המפרטים Java Servlet ו-JavaServer Pages של חברת אורקל, ומספק סביבה "על טהרת ה-Java", של שרת HTTP שעליו יכול לרוץ קוד Java. הוא גם משמש כשרת ברירת המחדל בפיתוחי Java על בסיס Spring.

אין לבלבל בין Apache Tomcat לבין Apache HTTP Server, שהוא מימוש בשפת C של שרת HTTP. שני השרתים הללו אינם מסופקים יחד באותה חבילה, אם כי לעיתים קרובות משתמשים בהם יחד כחלק מחבילת תוכנות שרת. אפאצ'י טומקט כולל כלים לניהול וקונפיגורציה, אבל ניתן גם לשנות בו הגדרות באמצעות עריכה של קובצי קונפיגורציה ב-XML.

רכיבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Coyote (קויוטי) - מטפל בחיבורי HTTP. הרכיב תומך בפרוטוקול HTTP 1.1. הוא מאזין להתחברויות נכנסות על גבי פורט TCP ספציפי על השרת, מעביר את הבקשות למנוע של טומקט לצורך עיבוד, ושולח חזרה את התגובה ללקוח.
  • Jasper (ג'אספר) - מנוע ה-JSP של טומקט. Jasper מבצע ניתוח תחבירי (parsing) על קובצי JSP ומהדר אותם לקוד Java של servlets (שבהם מטפל רכיב ה-Catalina). ג'אספר מאתר שינויים בקובצי JSP בזמן ריצה ומהדר אותם מחדש.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אפאצ'י טומקט בוויקישיתוף