אפיתרפיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טיפול באפיתרפיה

אפיתרפיה הוא תחום ברפואה האלטרנטיבית העוסק ברפואה על ידי דבורים וכוורות. האפיתרפיה משתמשת בתוצרי דבורת הדבש, כולל דבש, פולן דבורים, חלות דבש, פרופוליס, מזון מלכות וארס הדבורה ועוד מוצרים פחות מוכרים כגון לחם דבורים, שעשוי מפולן ודבש. באפיתרפיה עושים שימוש בכ-17 מוצרים שעשויים מגוף הדבורה או המלכה.

תומכי השיטה טוענים שביכולתה להיטיב ולרפא מצבים בריאותיים שונים, הטענות אינן נתמכות על ידי רפואה מבוססת ראיות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרסום המדעי הראשון בעניין טיפול באמצעות ארס דבורים הופיע בשנת 1850 בצרפת והתייחס לשיגרון, אך ישנם אזכורים קודמים לשימוש בדבורים בתנ"ך, בקוראן ואפילו בדתות ההינדואיסטיות הקדומות. היפוקרטס, רופא ביוון העתיקה שנהוג לראותו כאחד מאבות הרפואה המודרנית, הגדיר את ארס הדבורים כ"תרופה מסתורית"[1].

רופא ממוצא צ'כי בשם פיליפ טרץ' (Filip Terč‏; 18441917), שחי באימפריה האוסטרו-הונגרית, נחשב כאחד מחלוצי המחקר על אפיתרפיה, ובמיוחד טיפול בארס דבורים. טרץ' פרסם מחקר בשם "דוח על הקשר המיוחד בין עקיצות דבורה וראומטיזם" (Ueber eine merkwürdige Beziehung des Bienenstiches zum Rheumatismus) בשנת 1888[2]. פופולריות הנושא בתקופה מאוחרת יותר מיוחסת לצ'ארלס מראז (Charles Mraz‏; 19051999), דבוראי מוורמונט, ארצות הברית, במהלך שישים השנים האחרונות[3].

מהלך הטיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטיפול באמצעות ארס הדבורים נקרא B.V.T - BEE VENOM THERAPY, והוא אחד ממספר טיפולים במסגרת התחום השלם הנקרא אפיתרפיה. בטיפול BVT מתבצעות עקיצות דבורים מבוקרות כאמצעי לעידוד המערכת החיסונית ולטיפול בבעיות פרקים ובמחלות דלקתיות. טיפולים נוספים כוללים אינהלציות בדבש לפתרון בעיות אסתמה, נרות שעווה החולצים את פקקי הדונג מאוזני ילדים, טיפולים קוסמטיים וטיפולים תזונתיים שונים. ברחבי העולם קיימות מרפאות ובתי חולים המטפלים באפיתרפיה. ראשון האפיתרפיסטים בישראל היה ביולוג חיפאי ומרפא אלטרנטיבי בשם משה אלמליח[4].

לפני התחלת הטיפול מבצעים למטופל בדיקת אלרגיה השוללת אפשרות של אלרגיה לעקיצות דבורים. החשיפה לכמות הארס היא הדרגתית כך שהחשיפה לארס הדבורים לא תהיה פתאומית והמערכת החיסונית של המטופל תורגל בטיפול.

עוקץ הדבורה מורכב ממחט תת-עורית, שני שרירים ושק ארס. כשהמחט חודרת מבעד לעור היא נתפסת בבשר ושני השרירים סוחטים באופן אוטומטי את השק. בכל עקיצה מוזרק כ-0.1 מיליליטר של ארס אל הרקמה העקוצה. במהלך הטיפול מונחות הדבורים על נקודות הדיקור המוכרות מהרפואה הסינית לאורך המרידיאנים. במקרים של דלקת מפרקים נעקץ המטופל באזור המודלק עצמו בנוסף לדיקור בנתיבי אנרגיית הצ'י. במהלך כל טיפול מונחות הדבורים על איברים שונים של המטופל, לעיתים אף עשרות דבורים במהלך טיפול אחד.

אורכה של סדרת טיפולים לחולים בבעיות כרוניות הוא לרוב כשלושה חודשים והמטופל נחשף לכ-150 עד 200 עקיצות במשך כל הטיפול במינון שהולך ועולה. ישנם מטופלים הלוקים במחלות שדורשות טיפול יומי קבוע והם עוקצים את עצמם על ידי שימוש בדבורים החיות בכוורת נישאת המכילה 100 עד 200 דבורים ונקראת "מלונית"[1].

טיעונים בריאותיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש מגוון רחב של מחלות ותסמינים שעקיצות דבורים יכולות לטפל בהם. הגישה הטיפולית היא הוליסטית ומחזקת גוף. החומר הזר המוחדר לגוף מעורר את המערכת החיסונית לפעולה ולא פועל במקומה. הטיפול מיועד לסובלים ממחלות שונות, הפוגעות במערכת החיסונית, דלקות ומחלות ניווניות, וגם תופעות בריאותיות אחרות, כגון מיגרנות, אסתמה, תסמונת המעי הרגיז, תופעות תרום וסתיות, פרוסטטה, שלבקת חוגרת, מצבים של לחץ דם גבוה ועוד[1].

נטען כי לאפיתרפיה יש מגוון רחב של תועלות בריאותיות, כולל היכולת לטפל בטרשת נפוצה, להקל על סוגים שונים של כאב, לשפר את הבריאות הכללית[5] ואף להגיע לעצירה של ההידרדרות הגופנית ולהחלמה[1]. טענות אלו לא נתמכות על ידי הוכחות רפואיות.

אף על פי שדבש ותוצריו הנלווים נמצאים תחת מחקר כאמצעים אפשריים לטיפול בסרטן, לפי האגודה האמריקנית לחקר הסרטן, "אין מחקרים קליניים בבני אדם המוכיחים כי ארס דבורים או תוצרים אחרים של דבורת הדבש נמצאו יעילים במניעה או בטיפול בסרטן"[6]. נוירולוגים חוקרים ועורכים ניסויים בעקיצות, למשל פרופסור אבשלום מזרחי, ביוכימאי שחקר את נושא האפיתרפיה וכתב ספר שנקרא "מהדבש ועד העוקץ", בו הוא בוחן את תחום האפיתרפיה מכיוונים מדעיים והוליסטיים שונים[1].

שיטת טיפול זו נהוגה לא רק בבני אדם אלא גם בבעלי חיים. וטרינרים ברחבי העולם משתמשים בארס דבורים שנחלב מהדבורים ונשמר בהקפאה לצורך טיפול בדלקות פרקים אצל כלבים וסוסים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אבשלום מזרחי, מהדבש ועד העוקץ : על מוצרי הדבורה - לבריאות, לרפואה ולהנאה, הוצאת חותם זהב (נתניה), 1999

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אפיתרפיה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 5 גידי שפרוט, בי הפי, באתר nrg‏, 4 ביולי 2006
  2. ^ Dr. Filip Terč, Apiterapia.hu
  3. ^ "Health and the Honey Bee". 2007-03-07. אורכב מ-המקור ב-2016-03-04. נבדק ב-2016-02-05.
  4. ^ מירב דוסטר, ‏אפיתרפיה: הדבורה שמרפאה, באתר ‏מאקו‏, 26 ביולי 2016
  5. ^ Cassileth BR (2011). The Complete Guide to Complementary Therapies in Cancer Care: Essential Information for Patients, Survivors and Health Professionals. World Scientific. pp. 221–. ISBN 978-981-4335-66-9.
  6. ^ Ades TB, ed. (2009). "Apitherapy". American Cancer Society Complete Guide to Complementary and Alternative Cancer Therapies (2nd ed.). American Cancer Society. pp. 704–708. ISBN 9780944235713.

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.