אפריקה ברן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אפריקה ברןאנגלית: AfrikaBurn) הוא אירוע רשמי של ברנינג מן אזורי המתקיים מדי שנה באפריל-מאי בפארק הלאומי טוואנקה קארו בדרום אפריקה מאז שנת 2007. הוא מתרכז בבניית יצירות אמנות זמניות בסביבה חצי מדברית, שחלקן נשרפות לקראת סוף האירוע. רבים מהנוכחים לובשים תלבושות משוכללות וססגוניות ויוצרים "כלי רכב מוטנטים" אומנותיים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסטיבל אפריקה ברן הוקם בשנת 2007 על ידי פול יורגנסן כחברה ללא מטרות רווח, מתוך כוונה שהיא תשמש כלי ליצירה ותיאום של אירוע ברנינג מן אזורי עצמאי של דרום אפריקה.

פול יורגנסן השתתף בכמה פסטיבלים של ברנינג מן והתחבר עם לארי הארווי ומשפחת ברנר, הוא נסע לדרום אפריקה לראות את הוריו ובמטרה ליצור במה אמנותית כדי לאחד ולהפגיש את הדרום אפריקאים במקום אחד ללא פוליטיקה. חברו מבית הספר רוברט וויינק הייתה הבחירה הטבעית עבורו לשיתוף פעולה, עם רקע עשיר באמנות וגלריות. רוברט וויינק התקשר גם עם ליאן ויסר, והבין שהידע המשמעותי שלה בסצנת האמנות המקומית וניסיונה ביחסי ציבור ומעצבת מסיבות יתרום לקידום הפרויקט. לקח כמעט שנתיים של טווייה ופיתוח מאחורי הקלעים על ידי השלושה הללו, לפני שהאירוע הראשון התרחש[1].

החברים המייסדים של החברה היו פול יורגנסן, רוברט וויינק וליאן ויסר, מייק סאס-רולפס יחד עם ריצ'רד בושר ומוניק שייס.

האירוע מתקיים מאז 2007, כאשר כל האירועים עד כה נערכו בחווה פרטית בשם סטונהנג'(Stonehenge), הסמוכה לפארק הלאומי טוואנקה קארו (Tankwa Karoo). החווה מאוד מבודדת מכיוון שהיא ממוקמת באמצע הדרך לאורך כביש R355 במחוז הכף הצפוני של דרום אפריקה.

האירוע נקרא במקור Afrika Burns, אולם בגלל החשש כי שמו יכול להיות בעל השלכות שליליות אפשריות, הייתה קריאה פומבית להצעות לשם חדש. ב־16 ביולי 2008 הוכרז רשמית השם החדש AfrikaBurn. השם החדש שומר על זהותו של האירוע, אך פוסל פרשנויות שליליות אפשריות על ידי שינוי השם ממשהו שקורה (burns) לאפריקה, למשהו שקורה ('a 'burn) באפריקה.

הפסטיבל בנוי בצורה של עיגול ענק עם אלפי אוהלים וההליכה היא בצורת שעון המספרים, על הרחוב הראשי, שנקרא "הפלאיה", יכולים לנסוע רק כלי רכב מחופשים.[2].

בשנת 2010 מועדי האירוע השנתי הועברו למוקדם יותר באותה שנה, מכיוון שמזג האוויר הסתווי מתאים יותר לאירוע, כמו כן אפריקה ברן לא כל כך קרוב לברנינג מן, כדי לאפשר יותר משתתפים מהעולם.

האירוע באפריקה כמו הברנינג מן מקפיד על עשרת העקרונות של הפסטיבל כגון: "לא להשאיר עקבות" (Leave No Trace), חופש, ביטוי עצמי, א- מסחריות, הסתמכות עצמית ומאמץ קהילתי[3] והוסיף עוד עיקרון של 'כל אחד מלמד אחד', כדי לעודד שיתוף ידע של הקהילה על מנת להבטיח צמיחה שלה.

אסור להשתמש בכסף באתר הקמפינג של האירוע מכיוון ששום דבר לא מוצע למכירה, אם אנשים זקוקים למשהו הם או שהם סוחרים עם משהו אחר או פשוט מבקשים אותו. אין להכניס חיות מחמד לאירוע, עיקרון זה נובע מדאגות לביטחונם של בעלי החיים (רעשים חזקים וסביבה בעייתית), ושל המשתתפים. בנוסף זיקוקים ופנסי אש אינם מותרים.

הוא נחשב לאירוע השלישי בגודלו בעולם מבין אירועי הברן הקיימים[4].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אפריקה ברן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ History, AfrikaBurn (באנגלית)
  2. ^ lonelypeleg, ברנינג מן של אפריקה- אפריקה ברן- לונלי פלג, באתר הרצאה לונלי פלג, ‏2018-05-18 (באנגלית)
  3. ^ מתן רוזנשטראוך, אפריקה ברן – בועה אוטופית? - אפריקן, באתר הארץ, 10 במאי 2016
  4. ^ אבי הגיב, אפריקה ברן - חוויות מה"ברנינג מן" של דרום אפריקה, באתר InTripment, ‏2019-04-28