אפרת בן צור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אפרת בן צור
אפרת בן צור בשנת 2022
אפרת בן צור בשנת 2022
לידה 11 באוקטובר 1968 (בת 55)
נהריה, ישראל
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1994
עיסוק זמרת, שחקנית
סוגה רוק
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים נענע דיסק
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אפרת בן צור (נולדה ב-11 באוקטובר 1968) היא שחקנית תיאטרון, קולנוע וטלוויזיה וזמרת ישראלית.

אפרת בן צור בהצגה "יונה ונער", תיאטרון גשר, 2011

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה בקיבוץ עברון וגדלה בנהריה, בצעירותה שרה במקהלת בית-ספרה, למדה לנגן על פסנתר לצד לימודי ריקוד מקצועיים.

בשנת 1988, השתחררה מצה"ל. בהמשך למדה משחק בבית הספר למשחק של יורם לוינשטיין ומחול באקדמיה למחול בירושלים.

בשנת 1994 סיימה לימודי משחק בבית הספר למשחק ניסן נתיב, והצטרפה לצוות השחקנים של התיאטרון הקאמרי, בו שיחקה ב"ביקור הגברת הזקנה", "קפריסין" וב"הקמצן". בשנת 1995 הצטרפה לשחקני תיאטרון גשר, שחקה בין השאר בהצגה "כפר" ועל משחקה זכתה בפרס התיאטרון הישראלי כשחקנית המבטיחה של השנה. ב-1999 השתתפה בהצגה "נהר", ועל תפקידה זכתה בפרס חנה וגוטליב רוזנבלום לאומנויות הבמה. לאחר מכן שיחקה בתיאטרון גשר בהצגות "עיר - סיפורי אודיסה", "מדמואזל ג'ולי", "חלום ליל קיץ", "אופרה בגרוש", "שושה", "בשני קולות", "נישואי פיגארו", "שלוש אחיות", "יונה ונער", "הדיבוק" ו"אליס".

ב-2012 זכתה בן צור ב"פרס ליצירה בתחום הציונות" (בשנה הראשונה בה הוא מחולק) על תפקידה בהצגה "יונה ונער".[1]

ב-2016 החלה לשחק בתפקיד אורה בהצגה "אשה בורחת מבשורה", בבימויו של חנן שניר, על פי ספרו של דויד גרוסמן,[2] עליו זכתה בפרס שחקנית השנה בטקס פרס התיאטרון לשנת 2016.

ב-2017 החלה לשחק לצדו של איתי טיראן בתפקיד מריאן בהצגה "תמונות מחיי הנישואין" מאת אינגמר ברגמן, בבימויו של גלעד קמחי. בשנת 2018 איתי טיראן עזב את התיאטרון הקאמרי ומי שהחליפו בתפקיד יוהאן בהצגה היה דרור קרן, ששיחק לצד בן צור ב"אשה בורחת מבשורה".

ב-2019 משחקת בהצגות "האם" ו"אוריסטיאה" בתיאטרון גשר. בהצגה "האם" ביצעה גם את העריכה המוזיקלית.

ב-2021 החלה לשחק בהצגה "הכלה וצייד הפרפרים" בתיאטרון גשר בתפקיד הכלה מי.

בקולנוע ובטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1999-1998 גילמה את תמר (תמי) לוי בחלק מפרקי סדרת הטלוויזיה "20 פלוס", סדרת ההמשך של "עניין של זמן".

בשנת 2000 גילמה את מלכה בעונה הראשונה של סדרת הטלוויזיה "הבורגנים" בערוץ השני לצד קרן מור ודב נבון. בשנת 2001 שיחקה בסרט הקולנוע "אודות המוניטין" לצד אסי דיין. באותה שנה גילמה מדריכת טיולים בסרטו של ארי פולמן "Made in Israel", ועל משחקה בסרט זה הייתה מועמדת לפרס אופיר.

בשנים 2009-2006 גילמה את גליה ברגר בסדרת הטלוויזיה "פרשת השבוע" לצד דני גבע, רונית אלקבץ ויובל סגל. ב-2009 גילמה את לאה קפקא בסדרת המתח של HOT3 "תמרות עשן" לצד שי אביבי, צחי גראד ויורם טולדנו. ב-2018 גילמה את אווה בסרטו של חיים טבקמן "אווה", לצדו של אבי קושניר, ואת רונה בסדרת הטלוויזיה "המנצח". ב-2021 משחקת את זהבה בסדרת הטלוויזיה "החנות שיש בה הכל", באותה השנה שיחקה בעונה השנייה של הסדרה מלכות, המשודרת ב-HOT.

קריירה מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1997 שרה את השיר "שמתי לי פודרה" יחד עם בן-זוגה באותה תקופה, אביתר בנאי. לאחר הפרידה מבנאי הוא כתב עליה את השיר "תיאטרון רוסי", שהופיע אף הוא באלבום הבכורה שלו. השתתפה באלבומים מוזיקליים שונים, ביניהם באלבומו של אסף אמדורסקי "מנועים שקטים" בשנת 1999, ובאלבומו של ערן צור "תכלית בתחתית" בשנת 2000. במאי 2001 הוציאה את אלבומה הראשון, "צוללת" (בהפקת נענע דיסק), שאת רובו כתבה והלחינה לבדה, בין השירים הבולטים מהאלבום "צוללת", "איש רע" ו"אני אחכה". בנאי, אשר השתתף בעיבוד, בנגינה ובהפקה באלבום, הלחין והשתתף במספר שירים (כמו "גם הים נסוג" של יונה וולך), וגם האמנים ברי סחרוף, שלומי שבן ואסף אמדורסקי השתתפו בנגינה במספר שירים.

באותה שנה שרה את שיר הנושא של "Made in Israel" "קח אותי" שהפיק ברי סחרוף. בשנת 2003 השתתפה באלבומו של דן תורן "מבריח מכס", באלבומו של שלמה גרוניך "בדרך אל האור" וביצעה את "הילדה שרה לנחל" באלבום "שרות לאה גולדברג" לצד רונה קינן ואתי אנקרי. בשנת 2004 השתתפה באלבום "סימנים", לצד אלון אולארצ'יק ויוני רכטר, כששרה את "מחוץ לארון". בשנת 2006 יצא אלבומה השני של בן צור, "אפרת בן צור". מהאלבום יצאו שלושה סינגלים: "אבוא אליך" ב-2005 ו"כל יום" ו"שטה" ב-2006.

בשנת 2008 השתתפה בן צור בפרויקט המוזיקלי לכבוד שנת ה-60 למדינת ישראל "עבודה עברית". בפרויקט זה חידשה את שירו של צביקה פיק משנת 1972 "שני תפוחים".

במרץ 2012 הוציאה בן צור את אלבומה השלישי, "Robin". האלבום כולל תשעה שירים שכתבה המשוררת האמריקאית אמילי דיקנסון והלחינה בן צור, שגם הפיקה את האלבום עם עומר הרשמן.

במרץ 2013 הקליטה עם להקת רוקפור את השיר Two Miles. באותה שנה שרה בסרטה של וידי בילו "סוף עידן התמימות" את השיר "סתיו" של שמשון חלפי ומשה וילנסקי.

במרץ 2014 השתתפה בפרויקט מבית עבודה עברית, "שרות חוה אלברשטיין", וביצעה חידוש לשיר "הלילה הוא שירים".[3]

במאי 2019 הוציאה את אלבומה הרביעי, ״עיר מרוחקת״, במסגרתו הלחינה שירי משוררות כדליה רביקוביץ' ולאה גולדברג. את האלבום הפיק עומר הרשמן וליציאתו קדמו הסינגלים ״על דרך הטבע״, ״עיר מרוחקת״ ו״היה זה שקט״.

בתחילת 2020 הועלתה בתיאטרון הקאמרי הצגת הבכורה של המחזה של חנוך לוין, "מתאבל ללא קץ", שבן צור הפיקה יחד עם עומר הרשמן את המוזיקה שלה. היא גם כתבה ושרה את המוזיקה המקורית בהצגה.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בן צור רווקה ואם לבת, אנה, מקשריה עם השחקן אורי הוכמן. מתגוררת בתל אביב.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


הקודם: זוכת "פרס היצירה בתחום הציונות"
לשנת 2012 - אפרת בן צור ("יונה ונער")
בשיתוף עם עדי בילסקי ("סיפור אהבה ארץ ישראלי")
הבא:
2013 - א.ב. יהושע