אקטיביות ופסיביות (מיניות)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אקטיביות ופסיביות)
הגבר מימין מתפקד כאקטיבי והגבר משמאל מתפקד כפסיבי

פסיבי ואקטיבי הם מונחים המשמשים לתיאור תפקיד במסגרת קיום יחסי מין. מונחים אלה משמשים לציון העדפה של תפקיד מסוים במסגרת קיום יחסי מין. הצד "הפסיבי" ייקח את תפקיד הנחדר. הצד ה"אקטיבי" הוא הצד שמבצע את החדירה. ורסטילי הוא כינוי לאדם ששני התפקידים תואמים את ההעדפות המיניות שלו. מעבר להגדרות אלו בהקשר ליחסי המין עצמם, המונחים יכולים לשמש במובן רחב יותר לתיאור זהות פסיכולוגית, חברתית או מינית.

המונח בשימוש בהקשרי קיום יחסי מין חד-מיניים בין גברים וגברים או נשים ונשים. בקרב גברים הומואים וביסקסואלים, משמשים המושגים אך ורק כדי לסמן את הגבר שנחדר ואת הגבר שחודר, במידה שיש חלוקת תפקידים ברורה, והם אינם מעידים על כוח, שליטה או גבריות. בהקשר זה משתמשים באנגלית במילים bottom ל"פסיבי" ו-top ל"אקטיבי".

מונחים קשורים ודומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המונחים המקבילים באנגלית הם, כאמור, "bottom" ו-"top". מונחים אלה הם בעלי משמעות רחבה יותר, בעיקר בתחום הבדס"מ, ואינם מתמצים לעצם החדירה. לדוגמה, אישה שמגדירה את עצמה "top", יכולה להורות לפרטנר שלה, ה"bottom", לחדור אליה, מתוך עמדה של כוח. עם זאת, המונחים "passive" ו-"active" עדיין משמשים בשפות רבות, כגון ספרדית, צרפתית, גרמנית, אנגלית בריטית, פורטוגזית ואיטלקית כמקבילים ל-"bottom" ול-"top".

סייד (side באנגלית) – מונח המשמש לתאר גברים המעדיפים לקיים יחסי מין ללא חדירה.[1]

ורסטיליות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מונח זה משמש בקרב הומואים וביסקסואלים לציון אנשים הנהנים הן מפרקטיקה "פסיבית" והן מפרקטיקה "אקטיבית", או לציון היעדר העדפה מוחלטת של תפקיד מסוים במסגרת קיום יחסי מין.[2][3]

מעבר להגדרה הסטטית של "פסיבי" או "אקטיבי", נפוץ גם המונח "ורסטילי" (רב-גוני), המכונה לעיתים "סוויץ'" (חילוף), ומתאר מצב דינמי. הכוונה לצד הממלא את תפקיד הפסיבי או האקטיבי בהתאם לרצונו – נחדר או חודר, כנוע או דומיננטי.

ורסטיליות היא פרקטיקה נפוצה – הצדדים יכולים להחליף את תפקידם בהתאם למצב הרוח או הרצון, או כדי לאפשר לפרטנר או לפרטנרית שלהם ליהנות מתפקיד מסוים, בין באופן קבוע כדי להתאים לפרטנר "פסיבי" או "אקטיבי", או באופן ארעי עם פרטנר "ורסטילי" אחר.

קודי המטפחת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – קוד המטפחת
פסלו של פול בוניאן, המתאר את "קוד המטפחת": גבר עם מטפחת בכיסו השמאלי, כסימן להיותו אקטיבי.

בשנות ה-70 התפתחה, בעיקר בקרב הקהילה ההומוסקסואלית, שיטה לתיוג עצמי. קודים אלו נועדו לסמן לפרטנרים פוטנציאליים את התפקיד המועדף על המתויג. כך, גבר אקטיבי נהג להניח מטפחת על פי קוד צבעים מסוים בכיס השמאלי של מכנסיו או לשים צרור מפתחות בצד השמאלי של חגורתו, בעוד גבר פסיבי נהג להניח אביזרים אלה בצד הימני.

תפקידי המין בתאוריות יחסי הכוח בסוציולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תיאורי הפסיביות לעומת האקטיביות ביחסי מין משמשים גם בתאוריות יחסי הכוח החברתיים בסוציולוגיה. בספרו של פייר בורדייה "השליטה הגברית",[4] הוא מתאר את מושג החודר והנחדר כמשל ליחסי הכוח הנשיים וגבריים בחברה. לפי בורדייה, משקף היחס המיני את יחסי השליטה בחברה, ומבחין בין 'הנשי – הסביל' (פסיבי) לבין 'הגברי – הפעיל' (אקטיבי). לפי בורדייה, מסמל אקט החדירה במובהק את התשוקה הגברית לשליטה ולבעלות, ואת הציפייה כי התשוקה הנשית תהיה להישלט על ידי גבר. הוא מציין כי בתרבות יוון ורומא העתיקות, הייתה אמנם לגיטימציה ליחסים פדרסטיים בין גבר מבוגר לגבר צעיר, אך מצד שני, הגדרות השליטה והכוח היו ברורות וחד-משמעיות:

"החדירה, בעיקר כאשר היא מופעלת על גבר, היא אחת מהטעמותיו של יצר השליטה, שלעולם אינו נעדר כליל מהליבידו הגברי. אנו יודעים שבחברות רבות, הההזדווגות ההומוסקסואלית נתפסת כביטוי של עוצמה, כמעשה של שליטה, המופעלת בתור שכזו, במקרים מסוימים, כדי להפגין את העליונות, תוך הפיכת הזולת ל"נשי". בשל כך, אצל היוונים היא מועידה את מי שנתון לה (לשליטה הגברית באמצעות החדירה) לביזוי ולאובדן של מעמד הגבר המושלם והאזרח... "חדירה וכוח נמנו על זכויות היתר של העילית הגברית השלטת, בעוד הכניעה לחדירה הייתה ביטולם הסמלי של הכוח והסמכות..."[5] "לא הפאלוס (או היעדרו) הוא יסודה של ראיית עולם זו... לא זו בלבד שצרכיה של הרבייה הביולוגית אינם קובעים את ארגונה הטבעי של החלוקה המינית... ובהדרגה, של כלל הסדר הטבעי והחברתי, אלא... היא נותנת לגיטימציה ליחס של שליטה..."[6]

הבלבול עשוי להתקיים בתקופה המודרנית, בה מתקיימות בגלוי גם מערכות יחסים הומוסקסואליות, בהן ההגדרות בנוגע לנחדר ולמחדיר אינן חד-משמעיות, אינן בהכרח ברורות לאדם הצופה בהן מן הצד, ועשויה להתקיים אף הדדיות ביחסי השליטה. מצב זה, המתקיים בזוגיות הומוסקסואלית, אינו מתאים לחשיבה הסטרוקטורליסטית (מבנית) ומערער את הסדר הישן. הנחת היסוד של הסטרוקטורליזם בסוציולוגיה ובאנתרופולוגיה היא שבני האדם מתנהגים באופן מבני, המתבסס על דפוסים גלויים וסמויים ועל הנחות הנובעות מהם. דפוסים אלה אמורים להצביע על רבדים ומבנים, שחלקם אינם מודעים, בתרבותה של החברה. לפי גישה זו, ייתכן כי חוסר הבהירות לגבי הפסיביות והאקטיביות בזוגיות ההומוסקסואלית הוא אחד הגורמים הסמויים, בין רבים אחרים, לקושי החברתי בקבלת המבנה הזוגי ההומוסקסואלי כלגיטימי.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Joe Kort, Ph D. Psychotherapist, Certified Sex, Relationship Therapist at Joe Kort, Associates, Guys On The 'Side': Looking Beyond Gay Tops And Bottoms, The Huffington Post, ‏2013-04-16
  2. ^ Goodreau, SM; Peinado, J; Goicochea, P; Vergara, J; Ojeda, N; Casapia, M; Ortiz, A; Zamalloa, V; et al. (2007). "Role versatility among men who have sex with men in urban Peru". Journal of Sex Research. 44 (3): 233–9. doi:10.1080/00224490701443676. PMID 17879166.
  3. ^ "Männer, die sowohl passiven als auch aktiven Analsex praktizieren, nennt man versatile." Georg Pfau, Präventionsmedizin für den Mann, Linz 2009
  4. ^ פייר בורדייה, השליטה הגברית, תרגום מצרפתית: אבנר להב, הוצאת רסלינג, 2007, עמ' 48–50
  5. ^ שם, עמ' 49
  6. ^ שם, עמ' 50