אקרופיסטר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאקרופיסטר
תקופה
סוף מיוקן13.63–5.33 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: מכפילי פרסה
תת־סדרה: דמויי היפופוטם
על־משפחה: דמויי ראשתן
משפחה: ראשתניים
סוג: אקרופיסטר
מין: אקרופיסטר
מינים
  • A. deinodon
  • A. robustus
שם מדעי
Acrophyseter deinodon
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אקרופיסטר (שם מדעי: Acrophyseter) הוא סוג של לווייתן שיניים גדול נכחד מקבוצת דמויי ראשתן. הוא חי בתקופת המיוקן, כ-13.633–5.33 מיליון שנה מזמננו.

מאובניו של לווייתן טורף זה התגלו לחופי פרו סמוך לגבעות החול ליד ארקיפה ואיקה והוא תואר למדע בשנת 2008. הוא ידוע משרידי גולגולת ולסת רחבה בעלת מרבית השיניים בתוכה. משמעות שמו הוא: "ראשתן חד", בהתייחס לשמו של הראשתן, Physeter. הסוג כלל שני מינים: A. deinodon שתואר ב-2008 ו-A. robustus שתואר ב-2016.

לווייתן זה היה טורף-על קטלני דומה לקטלן מודרני, אשר חי לצד לווייתני דומים כמו הבריגמופיסטר, לווייתן מלווילי וזיגופיסטר. על פי ממדי הגולגולת אורך הלווייתן הגיע ל-3.9 עד 4.3 מטרים, כך שהוא היה קטן יחסית לבני קבוצתו. מבנה שיניו יועד לחיתוך בשר, בשונה ממרבית הלווייתנים בימינו ששיניהם חרוטיות ועוזרות לתפוס דגים. ייתכן שהוא קיבל את מבנה הלסתות המיוחד מאבות דמויי בסילוזאורוס, שמבנה שיניו היה דומה. הוא היה בעל חוטם נמוך יחסית ובעל איבר תהודה גדול, אשר דמה לאיבר של דולפין שבלט מקדמת המצח.

הוא היה כנראה הטורף העיקרי לאורך חופי אמריקה הדרומית, בין השאר לווייתני מזיפות כמו Piscobalaena ו-Piscolithax, לווייתני מקור, מיני דולפינים כמו Brachydelphis ו-Atocetus, התנין Piscogavialis, כלבי ים כמו Acrophoca, מיני פינגווין החגורה והעצלן הימי תאלסוקנוס. כמו כן ייתכן שהוא טרף כרישים אך היה עליו להתמודד עם גדול הכרישים מעולם - המגלודון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אקרופיסטר בוויקישיתוף