ארז אשל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארז אשל
אשל (מימין) עם משתתפי גמר חידון התנ"ך הישראלי למבוגרים לשנת תשע"ד

ארז אשל (נולד ב־8 ביולי 1969) הוא פעיל חברתי ממייסדי המדרשות למנהיגות חברתית (מכינות קדם־צבאיות) ושימש במשך עשור ראש מכינת עין פרת. בעבר היה מנהל מינהל חברה ונוער במשרד החינוך והיה אחד ממנהיגי מאבק הסטודנטים להפחתת שכר הלימוד בשנת 1998, מכהן כיו"ר ארגון לב אחד והוא מייסד ומכהן כיו"ר עמותת עתידנא מאז 2019.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אשל גדל במרכז שפירא, ובהמשך למד בישיבת "אור עציון", והתנדב במד"א[1].עם גיוסו לצה"ל הצטרף לקורס טיס, אך נשר ממנו והתנדב לחטיבת הצנחנים. בצנחנים עבר מסלול הכשרה כלוחם וקורס מ"כים חי"ר. כמפקד סיור נפצע במהלך האינתיפאדה הראשונה מאבן שפגעה בו. לאחר מכן יצא לקורס קציני חי"ר בשנת 1989. שם התפרסם אשל לראשונה כשהיה אחד הצוערים העיקריים אחריהם עקב הסרט התיעודי "להיות קצין"[2]. בהמשך שימש כמפקד פלוגה ביחידת מגלן וכקצין הדרכה של חטיבת הצנחנים[3]. לאחר רצח רבין פרש מצה"ל והיה ממקימי תנועת "דור שלום". בתקופה זו ראה את המשבר החברתי והקרע בעם, ופעל להקמת המיזם החינוכי שלימים נהפך למכינות הקדם־צבאיות. בתקופה זו עוד לא היו מכינות לא דתיות, ואשל היה מיוזמי הקמת המדרשות הישראליות למנהיגות חברתית: בתחילה "נחשון" ביישוב נילי, שנה לאחר מכן "מיצר" ברמת הגולן ו"גליל עליון" בקיבוץ מעיין ברוך, וכשלוש שנים לאחר מכן הקים את המכינה שלשיטתו תהיה 'מכינת הדגל' של המדרשות למנהיגות חברתית – "עין פרת" בכפר אדומים, "בני ציון" בתל אביב, "ערבה" בחצבה ו"תבור" בנוף הגליל.

לפני שנבחר לראשות אגודת הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב ניהל, במשך שנתיים, את בית הספר 'מרום' – תיכון לתלמידים לקויי למידה ובסיכון בכפר הירוק, שבו נותנים מענה לתלמידים שנשרו ממוסדות החינוך ואשר בשל קשיים לימודיים ורגשיים לא מצאו את מקומם במסגרות הקיימות.

בינואר 1998 נבחר לראשות אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב מטעם תנועת "דור שלום", לאחר שנים בהן שלטו באגודת הסטודנטים נציגי תא העבודה. באוקטובר 1998 הוביל עם יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית ליאור רוטברט ויו"ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטת בן-גוריון גילה גמליאל, מאבק מתוקשר להפחתת שכר הלימוד באוניברסיטאות, ולשינוי פניה של מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל. למרות תמיכה רחבה בציבור ובתקשורת, הסתיים המאבק לאחר 40 יום בהבטחה מעורפלת של בנימין נתניהו להקים ועדה שתדון בשכר הלימוד.

אשל התפטר מראשות אגודת הסטודנטים בתל אביב מייד לאחר סיום מאבק הסטודנטים. הוא היה ממקימי עמותת "תנו לעבוד בכבוד", אחת העמותות שנחקרו בהקשר של פרשת עמותות ברק, במערכת הבחירות של אהוד ברק לראשות הממשלה, אך לא הואשם בפרשה. הוא המשיך לתת תנופה למפעל המכינות הקדם צבאיות ולאחר מכן ניגש להקמת מדרשה למנהיגות במדבר יהודה – מרכז רוחני ותרבותי עבור המדרשות כולן. אשל היה מעורב בהקמת אוהל צום ולימוד למען אחדות ישראל שמתקיים ביום הזיכרון ליצחק רבין. וכאחד מיזמי "הלילה לא לומדים תורה" בט' באב שעוסק בהידברות בנושאים שונים המעסיקים את הציבוריות הישראלית. כמו כן היה מיוזמי הקמת תנועת "אחריי!", שעוסקת בהכנה של בני נוער לקראת שירות צבאי משמעותי ובמעורבות קהילתית.

כיהן כסמנכ"ל לענייני סטודנטים במרכז שלם, הנחה קבוצות הנהגה שונות בחברה הישראלית, וייעץ לגופים שונים בפוליטיקה, בכלכלה ובחברה הישראליות. בין היתר היה מעורב בייעוץ פוליטי למועמדים במזרח אירופה ובקמפיינים פוליטיים ומסחריים ברחבי העולם. הוא הדמות המרכזית העומדת מאחורי הקמת ארגון "השומר החדש"[4] וגייס את רוב כספי הארגון מאוונגליסטים אמריקניים. ביולי 2012 מונה על ידי שר החינוך, גדעון סער, למנהל מינהל חברה ונוער במשרד החינוך[5] ושימש בתפקיד במשך כשנתיים.

ב־13 בדצמבר 2015 הופיע מעל בימת TED באוקראינה ושם שטח את משנתו[6] בענייני חינוך, מנהיגות ופיתוח בקרב צעירים, תחום שבו הוא עוסק כיום.

ב־15 בדצמבר 2016 קרא ברשתות החברתיות[7] להתגייס לפעולה צבאית ישראלית למניעת רצח העם בסוריה.

בשירות המילואים שימש כמפקד פלוגה בגדוד 9255 שבעוצבת נשר, חטיבת צנחנים מילואים, והוביל אותה במלחמת לבנון השנייה[8]. כיום משמש כקצין מטה באוגדת עזה בדרגת אל"ם, ועוסק בחוליות ניוד. בשנת 2018 חזר לעמוד בראש עין פרת – המדרשה למנהיגות חברתית.

באוקטובר 2023 במהלך מתקפת הפתע על ישראל, חילץ ארז פצועים בעוטף עזה יחד עם חניך המכינה נעם דוד שהתנדב להצטרף אליו.[9][10] מנכ"ל משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות אבי מאיר מתח ביקורת על החלטתו של אשל, להזמין את חניכי מכינת עין פרת להצטרף למשימה המסוכנת, ללא התייעצות עם הוריהם, ועל ההחלטה לקחת עימו בסופו של דבר את דוד בן ה-18 שהצטרף אליו תוך סיכון חייו.[11]

אשל נשוי ואב לשבעה ילדים, אחד מהם מאומץ. הוא מתגורר עם משפחתו בכפר אדומים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]