אריסטרכוס מסמותרקיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אריסטרכוס מסמותרקיה
אריסטרכוס מסמותרקיה, פרט מתוך: "אפותיאוזיס של הומרוס" (1827) מאת ז'אן אוגוסט דומיניק אינגרס (1780–1867)
אריסטרכוס מסמותרקיה, פרט מתוך: "אפותיאוזיס של הומרוס" (1827) מאת ז'אן אוגוסט דומיניק אינגרס (1780–1867)
לידה סביב 220 לפני הספירה
סמותרקה, יוון עריכת הנתון בוויקינתונים
התאבד סביב 143 לפני הספירה
קפריסין, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מעסיק הספרייה הגדולה של אלכסנדריה עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקיד ראש הספרייה הגדולה באלכסנדריה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אריסטרכוס מסמותרקיה (220–143 לפנה"ס; ביוונית: Ἀρίσταρχος ὁ Σαμόθραξ Aristarchos o Samothrax) עסק בדקדוק יווני עתיק. הוא מזוהה כבעל ההשפעה החזקה ביותר מכל חוקרי השירה ההומרית.[1] הוא היה הספרן הראשי של ספריית אלכסנדריה ונראה כי ירש את מורו אריסטופנס מביזנטיון בתפקיד זה.

חַיִיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אריסטרכוס עזב את האי סמותרקיה בגיל צעיר ונסע לאלכסנדריה, שם למד עם מנהל הספרייה. מאוחר יותר, הוא היה מורה בחצר המלכותית, ולאחר מכן מנהל הספרייה מ-153 עד 145 לפני הספירה. לאחר שהוא נרדף על ידי תלמידו, תלמי השמיני, הוא מצא מקלט בקפריסין, שם מת.

נאמר שלאריסטרכוס היה זיכרון מדהים והוא היה אדיש לחלוטין לגבי המראה החיצוני שלו.

הדיווחים על סיבת מותו משתנים, אם כי יש הסכמה שזה היה במהלך הרדיפות של תלמי השמיני. דיווח אחד מציין שלאחר שחלה במחלת המיימת חשוכת מרפא, הרעיב את עצמו למוות בזמן גלות קפריסין.

עֲבוֹדָתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא ייסד את המהדורה החשובה ביותר מבחינה היסטורית של השירים ההומריים, מספרים שהוא יישם עליה את שיטת המבטא של המורה שלו, תוך שהוא מציג את הטקסטים בעין זהירה לנכונות המטרית. דחייתו של שורות מפוקפקות[2] הפכה את חומרתו לפתגם.[3] סביר להניח שהוא, או נכון יותר, כנראה, אחד מקודמיו באלכסנדריה, זנודוטוס, היה אחראי לחלוקת האיליאדה והאודיסאה לעשרים וארבעה ספרים כל אחד.

עבודות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי הסודא, אריסטרכוס כתב כ-800 חיבורים (ὑπομνήματα ypomnimata) בנושאים שונים; כולם אבודים פרט לקטעים שנשמרו בסכוליה השונים. יצירותיו מכסות סופרים כמו אלקאיוס, אנאקראון, פינדארוס, הסיודוס והטרגדיות.

פיסוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא שינה את מערכת הסימנים הטקסטואליים היווניים הקדומים (סמיה) ומנקודה מסוימת ואילך נקראו סימנים אלו סמלים אריסטרכיים. הקשר ההיסטורי של שמו לביקורת ספרות יצר את המונח "אריסטרך" למבקר שיפוטי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קדם לו תפקיד עוקב לו
אריסטופנס מביזנטיון מנהל הספרייה שלאלכסנדריה ?

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Schironi, Francesca (2018). The Best of the Grammarians: Aristarchus of Samothrace on the Iliad. Ann Arbor: University of Michigan Press. ISBN 9780472130764.
  2. ^ Cic. ad Fam. iii.11.5, ix.10.1; in Pis. 30.73
  3. ^ Hor. A. P. 450