אריסתווי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אֵרִיסְתָווִיגאורגית: ერისთავი שפירושו המילולי ראש עם: ארי - עם, תאווי - ראש) הוא תואר אצולה גאורגי פיאודלי, התואם במעמדו לסטרטגוס או הדוכס הביזנטיים. בעליו היה שליט פרובינציה גדולה ובהיררכיה המעמדות הגאורגיים הוא היה שלישי מלמעלה אחרי מלך ומתאווארי - נסיכים שליטים. בעל התואר היה מופקד על דגל הקרב לפי תפקידו ולבש בגד, טבעת, חגורה וחנית מיוחדים וכמו כן היה לו סוס מגזע מיוחד.

חלק מאריסתוויים רמי דרג החזיקו בתואר אֵרִיסְתָוְות-אֵריִסְתָווִי (ერისთავთ-ერისთავი) שפירושו דוכס הדוכסים אך סיכוי לכך שלבעל התואר היו וסאלים עם תואר אריסתָווי הוא קלוש. תואר אֵרִיסְמְתָווָארִי (ერისმთავარი שפירושו: ראש האנשים) שימש בעיקר שליטי גאורגיה טרם שושלת בגרטיוני ואחרי זה היה בשימוש מקביל לאריסתווי.

מטבע כסף עם כיתובים בגאורגית שהונפקה על ידי אריסמתאווארי גאורגי סטפנוז הראשון במאה ה-7

בעקבות העדר רציפות שלטונית חלק מן אריסתוויים העבירו את תארם לעובר בירושה ובכך הפכו בפועל לנסיכים השולטים על שטח מגוריהם וחלקם אף הפכו לשליטים עצמאיים בפועל (ביניהם היו אריסתווי של סמגרלו, אריסתווי של אבחזיה, אריסתווי של גוריה, אריסתווי של סוואנתי ואריסתווי של אחלציחה).

התואר נתן את שמם לחמישה בתי אצילים שהוסמכו כנסיכים לאחר השתלטות רוסיה על האזור במאה ה-19. ברוסיה הם מוכרים כ"נסיכי אריסטוב" אם כי מוצאם של כל אחד מהם שונה.

שושלות אריסתווי[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחות אריסתווי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • י' ג'ווחישווילי, "היסטוריה של גאורגיה", ספר 2, כרך ראשון, טיפליס (טביליסי), 1928 (בגאורגית)
  • האנציקלופדיה הסובייטית גאורגית, כרך 4, טביליסי, 1979, עמ' 192