אריק סרה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אריק סרה
Éric Serra
סרה בטקס פרסי סזאר, 2013
סרה בטקס פרסי סזאר, 2013
לידה 9 בספטמבר 1959 (בן 64)
סנט מנדה, צרפת
שם לידה Éric George Yves Marie Serra עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות פסקולים לסרטי לוק בסון
תקופת הפעילות מ-1974
עיסוק מוזיקאי, מלחין
סוגה מוזיקה אלקטרונית, אוונגרד, ניו אייג', רוק
שפה מועדפת צרפתית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה בס עריכת הנתון בוויקינתונים
http://www.ericserra.com/
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אריק סרהצרפתית: Éric Serra; נולד ב-9 בספטמבר 1959 בסנט מנדה, צרפת) הוא מוזיקאי ומלחין צרפתי. ידוע בעיקר ככותב הפסקולים הכמעט קבוע לסרטיו של לוק בסון.

רקע כללי ועבודותיו עם לוק בסון[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרה נולד וגדל בסנט מנדה, פרוור הגובל בפריז. גדל בבית מוזיקלי - אביו, קלוד סרה, היה פזמונאי מצליח בשנות ה-50 וה-60. אמו מתה כשהיה בן 7. למד לבדו לנגן בגיטרה בגיל 11, ובגיל 15 הפך למוזיקאי מקצועי וניגן בין היתר עם הזמר הגינאי-צרפתי מורי קאנטה.

בתחילת שנות ה-80 פגש את לוק בסון והתיידד איתו. בסון הפקיד בידי סרה את כתיבת הפסקול לסרטו הראשון, "הקרב האחרון". מאז הלחין סרה את הפסקולים לכל הסרטים שבסון ביים (למעט "אנג'ל A" ו-"ולריאן ועיר אלף הכוכבים"), ולסרטים נוספים שבסון השתתף בכתיבתם והפקתם.

סרה מיעט לכתוב פזמונים, אך במספר מקרים חרג ממנהגו וכתב פזמונים לסרטים להם כתב פסקולים. כך היה ב"רכבת תחתית", "הכחול הגדול" ו"האלמנט החמישי".

על אחד מפסקוליו לסרטי לוק בסון זכה בפרס סזאר ("הכחול הגדול") והיה מועמד לפרס סזאר על חמישה נוספים: "רכבת תחתית", "ניקיטה", "לאון", "האלמנט החמישי" ו"ז'אן דארק".

פרויקטים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1995 כתב את הפסקול ל"גולדן איי", מסדרת סרטי ג'יימס בונד. הפסקול, שהיה אוונגרדי ושונה תכלית שינוי מהפסקולים הרגילים של סרטי ג'יימס בונד, התקבל ברגשות מעורבים על ידי מעריצי הסדרה. מפיקי הסרט בחרו להשמיט את המוזיקה של סרה מאחת הסצינות המרכזיות בסרט, מרדף הטנקים ברחובות סנקט פטרבורג, ושכרו לשם כך את שירותיו של המלחין האנגלי ג'ון אלטמן.

ב-1998 הוציא סרה, בפעם הראשונה והיחידה, אלבום רוק. שם האלבום, RXRA, הוא משחק מילים על שמו - כשהאותיות מבוטאות בשמן הצרפתי (אֶר-איקס-אֶר-אָה), מבוטא למעשה שמו. מאז מופיעות האותיות לעיתים כמחליפות את שמו במתן הקרדיטים לפרויקטים בהם הוא עוסק.

ב-2002 כתב את הפסקול לעיבוד המחודש ל"רולרבול" ולסרט הצרפתי "ג'ט לאג".

כתב את המוזיקה למופע של הקוסם כריס אנג'ל וקרקס השמש, המוצג בהצלחה בלאס וגאס מאז 2008.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אריק סרה בוויקישיתוף